برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

بلینکن برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی شرط گذاشت

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
بلینکن برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی شرط گذاشت

آخرين خبر/ وزير امور خارجه آمريکا گفت که کشورش تا زماني که ايران به پايبندي به تعهداتش به توافق هسته اي بازنگردد، با آزادسازي پول هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي موافقت نخواهد کرد.

به گزارش ايسنا و به نقل از شبکه راديويي کي. بي. اس، آنتوني بلينکن وزير امور خارجه آمريکا گفته است که آمريکا قصد ندارد با آزادسازي پول هاي بلوکه شده ايران در بانک هاي کره جنوبي که تحت تحريم هاي آمريکا قرار دارند موافقت کند، مگر اينکه ايران به تعهداتش در توافق هسته اي پايبندي کند. 

بلينکن اين موضع را روز چهارشنبه در يک جلسه استماع در کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا مطرح کرد. 

او اين اظهارات را در پاسخ به سوال يکي از قانون گذاران مطرح کرد که پرسيده بود آيا گزارش رسانه ها را مبني بر اين که پول هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي پس از رايزني با آمريکا به زودي آزاد خواهد شد و ايران به دنبال آزادسازي پول هاي بلوکه شده در ژاپن است، تاييد مي کند يا نه. 

بلينکن هر گونه برنامه اي را براي آزادسازي پول هاي ايران رد کرده و گفت که اين گزارش ها  «نادرست» هستند. 

وزير امور خارجه آمريکا گفت که اگر ايران به پايبندي به تعهداتش در توافق هسته اي بازگردد، آمريکا نيز همين کار را خواهد کرد و تا زماني که ايران به پايبندي به توافق بازنگردد، به آزادسازي اين پول ها دست پيدا نخواهد کرد و چنين گزارش هايي کاملا نادرستند. 

«آنتوني بلينکن» وزير امور خارجه ايالات متحده همچنين بار ديگر از تهران خواست که ابتدا به توافق هسته‌اي پايبند شود و گفت: «اگر ايران به تعهداتش بازگردد، ما هم همان کار را مي‌کنيم».

به نوشته کانال شبکه «الجزيره»، بلينکن همچنين گسترش برجام به ديگر موضوعات را نيز تکرار کرد: «ما از آن (بازگشت به برجام) براي ساختن توافقي طولاني‌تر و قوي‌تر استفاده مي‌کنيم».

به گزارش فارس؛ وي با ابراز تأسف از پاسخ منفي ايران براي حضور در نشست غيررسمي گروه ۵+۱ در اروپا براي بررسي بازگشت به برجام، مدعي شد: «به‌نظرم، اکنون توپ در زمين ايران است و بايد ديد که آنها چقدر [براي بازگشت به برجام] جدي هستند».

وزير خارجه آمريکا ضمن اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور سابق اين کشور از توافق هسته‌اي، افزود: «زماني که ما از توافق خارج شديم، ايراني‌ها هم از آن عقب‌نشيني کردند، اما هدف ما اين است که ايران را [به پايبندي] به توافق بازگردانيم». 

چندي پيش، اتاق بازرگاني ايران رقم اين پول که در دو بانک کره جنوبي نگهداري مي‌شوند را ۸ ميليارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌هاي ايران پيشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداري از آزادسازي اين منابع مالي بابت نگهداري آنها پول هم مطالبه کرده است.

پيشتر، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با بيان اينکه سئول يک متحد نزديک براي طرح‌هاي تحريمي واشنگتن است، تصريح کرد: «ما در حال انجام مباحثاتي با کره جنوبي هستيم. مي‌دانم که وزارت خارجه آنها در اين باره بيانيه‌اي صادر و تصريح کرده که اموال بلوکه‌شده ايران در کره جنوبي فقط بعد از مشورت با ايالات متحده آزاد مي‌شوند. کره جنوبي نقش مهمي در اجراي تحريم‌ها دارد، نه فقط عليه ايران بلکه عليه کره شمالي».

دولت «جو بايدن» گفته قصد دارد آمريکا را به توافق هسته‌اي برجام که «دونالد ترامپ» ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند. واشنگتن از سوي ديگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشيني ايران از اقدامات جبراني‌اي عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمريکا از برجام و محقق نشدن وعده‌هاي طرف‌هاي اروپايي در دستور کار قرار داده است.

ايران اخيراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را متوقف مي‌کند. اقدام ايران در راستاي اجراي قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي ايران است که شريکان ايران در برجام را به لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران، در راستاي حقوق مصرح جمهوري اسلامي ايران تحت بندهاي ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم مي‌کند.


روز چهارشنبه همچنين «پيتر استانو» سخنگوي دفتر سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت اتحاديه اروپا و بورل در حال انجام تماس‌هاي معمول و فشرده با تمام طرف‌هاي مرتبط با توافق هسته‌اي هستند تا آن را به مسير اصلي برگرداند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar