برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

عراقچی: اگر مذاکرات به محلی برای اتلاف وقت تبدیل شود، آن را متوقف می‌کنیم

منبع
نورنيوز
بروزرسانی
عراقچی: اگر مذاکرات به محلی برای اتلاف وقت تبدیل شود، آن را متوقف می‌کنیم

نورنيوز/ عضو تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با بيان اينکه مذاکرات فعلي فقط در خصوص نحوه اجراي تعهدات برجام است حتي خود برجام هم نياز به مذاکره مجدد ندارد زيرا قبلا مذاکرات آن انجام گرفته است و تمام شده است، گفت: در صورتي که ما ببينيم طرف هاي مذاکره کننده به دنبال اتلاف وقت هستند و يا به دنبال اهداف ديگري هستند مذاکرات را در همين سطح نيز متوقف خواهيم کرد.

سيد عباس عراقچي در گفتگوي اختصاصي با نورنيوز در خصوص نشست شب گذشته وين گفت: جلسه اي که انجام شد در ادامه جلسات معمول کميسون مشترک بود و ما از اين فرصت استفاده کرديم تا شايد يک گشايشي در خصوص مشکلاتي که درباره برجام پيش آمده حاصل شود ،از جمله بازگشت آمريکا به برجام و رفع همه تحريم ها که متعاقبا بعد از راستي آزمايي ايران هم به تعهدات برجامي خودش برخواهد گشت.
عراقچي در ادامه افزود: تحولي که در اين جلسه صورت گرفت ميتوان گفت پيشرفت رو به جلو بود، اما نکاتي در اين خصوص بايد مورد توجه واقع شود از جمله:
مذاکراتي که ما انجام ميدهيم فقط با کشورهاي ۴+۱ هست و‌ما هيچ مذاکره اي با آمريکا نداريم حتي به صورت غير مستقيم. چارچوب بحث با ۴+۱ مشخص ميشود و بعد آنها با آمريکايي ها در خصوص موارد مطرح شده صحبت خواهند کرد. 
اينکه اين کشورها با چه کيفيتي با آمريکايي ها صحبت ميکنند به ما ربطي ندارد و ما اعلام کرده ايم که فقط با ۴+۱ طرف هستيم.

عضو تيم مذاکره کننده هسته اي در ادامه گفت: به همين منظور ما دو کارگروه درست کرده ايم يکي کارگروه تحريم و ديگري کارگروه هسته اي که اينها قرار است مجموعه اقداماتي که آمريکا بايد انجام دهد در حوزه رفع تحريم ها مشخص بکنند و کارگروه هسته اي هم مجموعه اقداماتي که ايران بايد انجام دهد تا به برجام برگردد را تنظيم خواهد کرد و مجدد اين مسائل در کميسيون مشترک به بحث گذاشته خواهد شد .
گفتگوهاي فعلي فني و حقوقي هست و موضوع آن نحوه اجراي برجام توسط آمريکا و بعد ايران است . اين مذاکرات حتي درباره خود برجام هم نيست چه برسد به فرابرجام.
اينکه طرف هاي ما چه آرزوهايي در خصوص آينده مذاکرات دارند از طرف ما اهميتي ندارد و موضع جمهوري اسلامي ايران کاملا مشخص است و هيچ گفتگويي در موضوعات ديگر نخواهيم داشت . مذاکرات فعلي هم فقط در خصوص نحوه اجراي تعهدات برجام است حتي خود برجام هم نياز به مذاکره مجدد ندارد زيرا قبلا مذاکرات آن انجام گرفته است و تمام شده است .
کارگروه ها تا روز جمعه فعاليت خود را ادامه خواهند داد و بعد نتيجه را به کميسيون مشترک اعلام خواهند کرد . 
عراقچي بيان اينکه در صورتي که ما ببينيم طرف هاي مذاکره کننده به دنبال اتلاف وقت هستند و يا به دنبال اهداف ديگري هستند مذاکرات را در همين سطح نيز متوقف خواهيم کرد، افزود: لازم به ذکر است که در اجراي تعهدات هم ما اصلا بحث گام به گام نخواهيم داشت. همه مجموعه اقداماتي که بايد صورت بگيرد در يک گام که نام آن را «وضعيت نهايي» گذاشته ايم انجام خواهد گرفت.
اينکه مطرح ميشود آيا اروپايي ها ميتوانند آمريکا را مجاب کنند بايد بگويم ما به اروپايي ها چنين نقشي نداده ايم بلکه با مجموعه ۴+۱ که چين و ‌روسيه هم در آن هستند در حال مذاکره هستيم و اينکه توانايي چنين کاري را دارند يا خير، من نميدانم و بايد ببينيم آيا قادر به اين کار خواهند بود يا خير. اگر در اين زمينه موفق بودند ما بعد از راستي آزمايي به تعهداتمان بر ميگرديم اگر هم نتوانستند که همين وضعيت فعلي باقي خواهد ماند.
وي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي در اين زمينه اصرار، عجله اي و شتابي  ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر