logo
برگزیده
سیاسی

گلایه‌های زنانه آذر منصوری در آستانه انتخابات

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گلایه‌های زنانه آذر منصوری در آستانه انتخابات

ايسنا/ سخنگوي جبهه اصلاحات ايران گفت: هر جريان سياسي به خصوص در انتخابات بايد نشان دهد چه برنامه اي براي رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان دارد و آيا زنان را رجل سياسي مي‌داند يا نه؟

آذر منصوري در چهارمين کنگره جمعيت زنان مسلمان نوانديش با اشاره به آغاز پيک چهارم کرونا در کشور، اظهار کرد:  بالطبع به ميزاني که به پيشگيري ها بي توجهي بشود و  روند واکسيناسيون به تاخير بيفتد شاهد عوارض و پيامدهاي بيشتر انساني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ناشي از اين پاندمي خواهيم بود. از همين روي اعمال قرنطينه‌هاي سختگيرانه و جدي‌تر از يک سو و تسريع در واکسيناسيون تنها راه مقابله با موج سياه چهارم کرونا در کشور است.

وي با اشاره به شرايط تحريم‌ها و تاثير آن بر مردم، افزود: بحران تحريم هاي ظالمانه دولت آمريکا همه ابعاد زندگي شهروندان ايران، به خصوص سفره هاي مردم ايران را به گروگان گرفته است. هر چند دولت ترامپ و همراهان او با اعمال اين تحريم هاي ظالمانه به دنبال فروپاشي ايران بودند اما در عمل دريافتند که اين مسير، مسير شکست خورده اي است.

سخنگوي جبهه اصلاحات ايران با تاکيد بر اينکه بايد به انتخاب آزادانه مردم اعتماد کرد، گفت: اين اعتماد يکي از ضرورت ها و الزامات جدي احياي اعتماد متقابل حاکميت به ملت است و تجربه نشان داده که در آنجا که مشارکت ملي و حداکثري ملت در انتخابات شکل گرفته است، جامعه گامي بلند در مسير اعتماد و اميد به آينده و کاستن از تهديدهاي خارجي برداشته است.

منصوري با يادآوري وجود نابرابري ميان زنان و مردان در جامعه اظهار کرد: واقعيت آن است که نابرابري فرصتها هم با بحران کرونا تشديد شده است. اين برخلاف آن است که زنان نشان دادند از آمادگي و توانايي بيشتري براي اداره کشورهاي خود در بحران کرونا برخوردارند.

وي با بيان اينکه ايران از لحاظ شاخص‌هاي شکاف جنسيتي از سال ۲۰۰۶ جزو ۱۰ کشور آخر بوده است، ادامه داد: رتبه ۱۵۰ ايران در بين ۱۵۶ کشور جهان برخلاف همه تلاش هايي است که معاونت امور زنان و خانواده در دولت هاي يازدهم و دوازدهم به انجام رسانده است. اين بدان معناست که کشورهايي که در اين گزارش از ما پيشي گرفته اند تلاش هاي بيشتري را در دستور کار خود قرار داده است. عمدتا اين تلاش ها در راستاي ايجاد فرصت هاي برابر براي زنان است و اين کشورها دريافته‌اند که توسعه پايدار و همه جانبه بدون ايجاد فرصت هاي برابر براي زنان امکان پذير نخواهد بود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرد: گرچه مطالبات زنان ايران در موضوعاتي مانند پوشش، دوچرخه سواري و رفتن به استاديوم و از اين دست بيشتر نمايان مي شود، اما واقعيت آن است که دليل تنزل مطالبات در اين سطح ناديده گرفتن سطوحي از تبعيض است که بايد نشانه هاي آن را در قدرت سياسي جست و جو کرد.
 
منصوري با انتقاد از ناديده‌گرفتن سخنان بنيانگذار انقلاب اسلامي در زمينه حضور زنان در قدرت، گفت: اگر به اين سخنان توجه مي‌شد زنان بايد تجربه حضور در مجلس خبرگان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، رياست‌جمهوري و نظاير آن را مي‌يافتند اما افسوس که اينگونه نشد. مسئولان بايد دريابند که اگر اتحاد و انسجام و همگرايي و پيشرفت و تعالي جامعه ايران در اولويت است بايد بپذيرند به جز توجه به راهبرد ايجاد فرصت هاي برابر براي  زنان، اين پيشرفت در حد همان شعارهاي روي ديوار باقي خواهد ماند.

سخنگوي جبهه اصلاحات ايران يادآور شد: توجه به اصل مهم "ايران براي همه ايرانيان" در ايران امروز مي تواند نسخه شفابخش و التيام بخش عبور از نگراني هاي و چالش ها و شکاف هايي باشد که هر يک در درازمدت از قابليت تبديل شدن از حالت مسئله و مشکل به بحران را دارند.

وي با بيان اينکه بايد نگاهي واقع بينانه به مناقشه هايي که بر سر پوشش زنان، رفتن به استاديوم، دوچرخه سواري و احکام متعددي که عليه زنان مطالبه گر بر سر اين مناقشه ها صادر شده، بيندازيم، تصريح کرد: با عنايت به جان هاي عزيزي که از دست داده ايم و سرمايه هايي که رفتن را بر ماندن ترجيح دادند، درمي‌يابيم که تا چه حد راهبرد ايجاد فرصت هاي برابر يک ضرورت جدي و غير قابل انکار در سياستگذاري ها و برنامه ريزي هاي کشور است و بدون بکارگيري اين راهبرد رتبه ايران در سالهاي آينده نه تنها بهبود پيدا نخواهد کرد، بلکه به رتبه آخرين کشور دنيا نزديکتر خواهيم شد و اين شکاف جنسيتي بحراني جديد پيش روي ايران قرار خواهد داد.

منصوري با تاکيد بر اينکه احزاب سياسي بايد قبول کنند که دوره سردادن شعارهاي زيبا در حمايت از زنان گذشته است، اظهار کرد: هر جريان سياسي به خصوص در بزنگاههاي انتخابات بايد نشان دهد چه برنامه‌اي براي رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان دارد؟ آيا زنان را رجل سياسي مي‌دانند يا نه؟ آيا حاضرند توان خود را به کار گيرند تا راه زنان براي حضور در انتخابات رياست جمهوري و خبرگان رهبري باز شود؟ واقعيت آن است که جنبش زنان ايران از احزاب و دولت ها پيشي گرفته است و اين دولت ها و احزاب هستند که بايد تشکيلات و سياست گذاري هاي خود را مطابق با مطالبات اين جنبش روزآمد کنند.

سخنگوي جبهه اصلاحات افزود: اين رسالت علماي نوانديش است که با اتکاء به فقه پويا و اجتهاد نوين کمک کنند تا هم دين از گروگان تفسيرهاي واپسگرايانه از جايگاه زن نجات پيدا کند و هم زنان بتوانند به حق انساني خود دست پيدا کنند. بدون ترديد چنانچه قرائت هاي نوانديشانه جاي خود را به اين نوع قرائت ها ندهد، بايد خود را براي واگرايي و شکاف هاي نسلي و دين گريزي بيشتر جامعه آماده کنيم.

منصوري در پايان خطاب به زنان فعال سياسي و مدني تاکيد کرد: آنچه مانع از حذف زنان مي شود در وهله اول زناني هستند که برخلاف موانع و چالش هاي موجود، در سقف هاي شيشه‌اي متعدد، فضاي غالبا مردانه فرهنگ و سياست، بازتوليد مکرر و مداوم کليشه‌هاي جنسيتي از پاي ننشستند و اين مسير را ادامه دادند. مخاطب اين سخن شماييد و اراده و خواست شماست که مبنا و پايه هر نوع تغييري است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر