برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کوشکی: دولت در گذشته هم از خطوط قرمز رهبری تخطی کرده است

منبع
مثلث
بروزرسانی
کوشکی: دولت در گذشته هم از خطوط قرمز رهبری تخطی کرده است

مثلث/ دور جديد مذاکرات هسته‌اي بسيار با ابهام جلو مي‌رود و مهم‌ترين ابهام در اين بين نتيجه‌اي است که از آن به دست مي‌آيد؛ به طوري که معلوم نيست آيا بنا بر آنچه دولت ادعا مي‌کند، تحريم‌ها به طور کامل رفع مي‌شود يا اين نتجيه‌اي است که صرفا دولت مي‌خواهد به مردم القاء کند. از سوي ديگر برخي باور دارند دولت در تلاش است تا براي اهدافي انتخاباتي صرفا نتيجه‌اي از اين مذاکرات به دست آورد.

محمدصادق کوشکي درباره اين موضوع گفت: «واقعيت اين است که براي تحليل اين موضوع بايد مسئله را از زوايه طرف مقابل يعني اروپايي‌ها و آمريکا نگاه کنيم. آنها به طور جدي به دنبال توقف برنامه هسته‌اي ايران هستند و براي تحقق اين هدف برجام را مهم‌ترين ترمز ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي مي‌دانند. برجام اين امکان را به آنها مي‌دهد که همه فعاليت‌هاي هسته‌اي روي ميز تصميم‌گيري‌شان باشد و ديگر با اتکاء به برجام حتي نياز به فعاليت جاسوسي در ايران هم نداشته باشند».

او ادامه داد: «برجام محدوديت‌هاي متنوعي اعم از هشت‌ساله، 10ساله، 25ساله و ناحدود دارد و بهترين ترمز براي برنامه برنامه‌هاي هسته‌اي ماست. در حقيقت ما در برخي حوزه‌هاي هسته‌اي هيچگاه نبايد ورود کنيم، در بعضي تا 25سال و... غربي‌ها مزاياي زيادي از کنار برجام به دست مي‌آورند و حتما مي‌خواهند که اين مزايا حفظ شود».

اين تحليلگر سياسي در پاسخ به اين پرسش که آيا بر اساس آنچه دولت ادعا مي‌کند، امکان رفع کلي تحريم‌ها وجود دارد، اظهار کرد: «خير، امکان رفع کلي تحريم‌ها وجود ندارد زيرا لازمه پذيرش برجام از سوي ايران، تحريم‌هاست. هميشه همين طور بوده است و صرفا به مقطع کنوني منحصر نمي‌شود؛ از روز نخست که بحث انعقاد برجام پيش آمد، دولت ايران به دليل گريز از تحريم‌ها به سمت برجام رفت و اگر تحريمي نبود که برجامي به وجود نمي‌آمد. اگر قرار باشد که همه تحريم‌ها رفع شود، بايد به سلامت عقلي غربي‌ها شک کرد. اگر تحريم‌ها برداشته شود، غربي‌ها ديگر اهرم فشاري بر ايران در رابطه با مسائل منطقه‌اي و موشکي نخواهند داشت».
  
او افزود: «در اين ميان اما غربي‌ها مشوق‌هايي به ايران براي بازگشت به برجام مي‌دهد؛ مثلا مانند زمان انتعقاد برجام، اکنون هم بخشي از پول‌هاي بلوکه‌شده ايران را آزاد مي‌کنند و دولت هم از اين اتفاق به عنوان دستاوردي بزرگ ياد مي‌کند و در انتخابات هم به نفع نيروهاي نزديک به خود يعني اصلاح‌طلبان استفاده مي‌کند و در مقابل آن تمام اورانيوم غني‌شده ما بايد رقيق شود و غني‌سازي 20 و 60درصدي ما هم بايد متوقف شود».

کوشکي درباره اينکه آيا دولت از خط قرمز رهبري مبني بر بازگشت به برجام در صورت برداشته‌شدن کامل و يک‌جاي تحريم‌ها تخطي مي‌کند يا نه، بيان کرد: «دولت ابايي از تخطي‌کردن از دستوران رهبري ندارد و در گذتشته هم اين کار را کرده است. از ياد نمي‌بريم که رهبري خطوط قرمز نه‌گانه‌اي گذاشتند و دولت آشکارا از آن عبور کرد و حتي آقاي ظريف هم اذعان کرد که آنها را رعايت نکرد».
او در پايان درباره اينکه تصميم دولت در دور جديد مذاکرات هسته‌اي چه پيامدهايي براي دولت آينده دارد، گفت: «حتما دولت آينده را متعهد به اجراي مفاد برجام مي‌کند؛ به نحوي که اگر بخواهد از برجام خارج شود با تبعات گسترده‌اي مواجه مي‌شود».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر