برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

بیانیه وزارت خارجه درباره تشدید اقدامات تخریبی علیه مذاکرات وین

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
بیانیه وزارت خارجه درباره تشدید اقدامات تخریبی علیه مذاکرات وین

خبرآنلاين/ روابط عمومي وزارت امورخارجه در خصوص تشديد اقدامات تخريبي رسانه اي عليه اين وزارتخانه و تيم مذاکراتي در وين بيانيه اي صادر کرد.
 
در بخشي از اين بيانيه آمده است:

اين روزها و درحالي که فرزندان اين آب و خاک سخت در تلاشند تا از فرصتي که به يمن مقاومت همه جانبه ملت بزرگ ايران به دست آمده، براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران بهره گيرند، اقليتي کوچک ولي پرهياهو، غافل از اينکه در يک بزنگاه تاريخي بر عليه خواست و منافع ملت قدم بر مي‌دارند، هرآنچه در توان دارند را براي هدف قرار دادن نمايندگان ايران در رويارويي ديپلماتيک وين، به ميدان آورده‌اند؛ از پخش مستندنماهاي سريالي و نمايش نخ‌نماي رسانه‌اي «درز» اطلاعات تحريف‌شده و غلط گرفته تا توهين، تخريب و بهتان به اعضاي تيمي که رهبر معظم و فرزانه انقلاب آنان را «صادق»، «امين» و «بچه‌هاي انقلاب» خوانده‌اند.

جرياني که در هفته‌هاي گذشته و همزمان با گفت‌وگوها در وين، هر شب نمايندگان اين مرز و بوم را هدف حمله‌‌هاي بي‌امان و ناجوانمردانه قرار داده، با «گاندو» تيم مذاکره‌کننده را جمعي نفوذي و ساده‌لوح مي‌خواند، با «فروشنده» آنان را انشاءبنويس انديشکده‌اي خارجي به تصوير مي‌کشد و در «قرارداد 1919» آنان را با دولتمردان خائن قاجار مقايسه مي‌کند؛ وهمه با هزينه‌هاي ميلياردي از جيب ملت تحت فشار و نجيب ايران.

همزمان، شبکه‌ انگليسي‌زبان صدا و سيما که ماهيتا مي‌بايست سخنگو و صداي وحدت‌بخش جمهوري اسلامي ايران در فضاي رسانه‌اي بين‌المللي باشد، بي‌توجه به همه همکاري‌ها و دسترسي هايي که به تيم مذاکره کننده داشته و دارد، و همچنين نصايح، توصيه ها و نهايتا بيانيه‌هاي مکرر وزارت امور خارجه در رد استناد به «منابع مطلع» بي‌نام و نشان، نه تنها با با اهداف کاملاً سياسي داخلي—که در پخش انبوه خبر به زبان فارسي از سوي مديرکلش براي ارباب جرايد داخلي و درخواست انتشار وسيع کاملاً هويداست—با انتشار اخبار تحريف‌شده و مجعول در خصوص محتواي گفت ‌وگوها به زبان انگليسي مذاکره کنندگان را در برابر حريف تخريب کرده و به تلاش‌هاي ديپلماتيک لطمه مي‌زند، که در بدعتي حيرت‌انگيز به جدل با مذاکره‌کنند‌گان جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

 هيهات از اينهمه بي تقوايي عزت سوز و در خوشبينانه ترين حالت، کم اطلاعي و سادهدلي بيش از حد اين جريان که از پول بيت المال ارتزاق ميکند و از رانتهاي وسيع رسانه اي براي انتشار دروغ هاي شاخدار خود در جهت رسيدن به گندم خيالي ري استفاده کرده، و از آبرو و عزت ملت بزرگ ايران خرج مي‌کند.

 متن بيانيه روابط عمومي وزارت امور خارجه به شرح زير است:

آنها چنين متحد و ما اين گونه پراکنده

اين روزها و درحالي که فرزندان اين آب و خاک سخت در تلاشند تا از فرصتي که به يمن مقاومت همه جانبه ملت بزرگ ايران به دست آمده، براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران بهره گيرند، اقليتي کوچک ولي پرهياهو، غافل از اينکه در يک بزنگاه تاريخي بر عليه خواست و منافع ملت قدم بر مي‌دارند، هرآنچه در توان دارند را براي هدف قرار دادن نمايندگان ايران در رويارويي ديپلماتيک وين، به ميدان آورده‌اند؛ از پخش مستندنماهاي سريالي و نمايش نخ‌نماي رسانه‌اي «درز» اطلاعات تحريف‌شده و غلط گرفته تا توهين، تخريب و بهتان به اعضاي تيمي که رهبر معظم و فرزانه انقلاب آنان را «صادق»، «امين» و «بچه‌هاي انقلاب» خوانده‌اند.

جرياني که در هفته‌هاي گذشته و همزمان با گفت‌وگوها در وين، هر شب نمايندگان اين مرز و بوم را هدف حمله‌هاي بي‌امان و ناجوانمردانه قرار داده، با «گاندو» تيم مذاکره‌کننده را جمعي نفوذي و ساده‌لوح مي‌خواند، با «فروشنده» آنان را انشاءبنويس انديشکده‌اي خارجي به تصوير مي‌کشد و در «قرارداد ۱۹۱۹» آنان را با دولتمردان خائن قاجار مقايسه مي‌کند؛ وهمه با هزينه‌هاي ميلياردي از جيب ملت تحت فشار و نجيب ايران.

همزمان، شبکه‌ انگليسي‌زبان صدا و سيما که ماهيتا مي‌بايست سخنگو و صداي وحدت‌بخش جمهوري اسلامي ايران در فضاي رسانه‌اي بين‌المللي باشد، بي‌توجه به همه همکاري‌ها و دسترسي هايي که به تيم مذاکره کننده داشته و دارد، و همچنين نصايح، توصيه ها و نهايتا بيانيه‌هاي مکرر وزارت امور خارجه در رد استناد به «منابع مطلع» بي‌نام و نشان، نه تنها با با اهداف کاملاً سياسي داخلي—که در پخش انبوه خبر به زبان فارسي از سوي مديرکلش براي ارباب جرايد داخلي و درخواست انتشار وسيع کاملاً هويداست—با انتشار اخبار تحريف‌شده و مجعول در خصوص محتواي گفت ‌وگوها به زبان انگليسي مذاکره کنندگان را در برابر حريف تخريب کرده و به تلاش‌هاي ديپلماتيک لطمه مي‌زند، که در بدعتي حيرت‌انگيز به جدل با مذاکره‌کنندگان جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

اين جريان سياسي بر خلاف خط مشي مقام‌معظم رهبري و توصيه‌هاي هميشگي ايشان، با رانت آشکار رسانه‌اي، و ظاهرا به واسطه بغض و کينه‌اي نابجا، چنان از واقعيات دور شده است که هنگام وصف تاريخ پرافتخار چهار دهه اي جمهوري اسلامي در روابط خارجي به خودکم‌بيني ملي و تحقيرآميزي دچار است که بواقع حيرت انگيز است و اما در مقابل، صهيونيست‌ها و آمريکايي ها را در قامت موجوداتي قدر قدرت با قدرت خارق العاده، زيرک و زبردست به تصوير مي‌کشند که بارها و بارها از ابتداي انقلاب اسلامي، از اولين روزهاي جنگ و قطعنامه ۵۹۸ گرفته تا توافقات منطقه‌اي و بين‌المللي و علي الخصوص توافقات هسته اي، از توافق سعدآباد تا برجام، به جمهوري اسلامي ايران رودست زده‌اند. دردناک است که بر خلاف ادعاهاي بيشمار، اين جريان فراموش کرده است که تنها قدر قدرت عالم، ذات لايزال باريتعالي است و بس، که به مدد همين قدرت بي‌انتها، جمهوري اسلامي ايران توفيقات بي‌نظيري را در مقابل استکبار جهاني داشته و از اين‌پس نيز خواهد داشت، ان‌شاءالله.

روايتگران اين جريان، مذاکرات منتهي به برجام را چنان تصوير مي‌کنند که گويي ماه‌ها مذاکره شبانه‌روزي،‌ به شدت چالشي و سخت ايران و گروه ۱+۵، صرفا صحنه‌سازي براي انشاءنويسي از روي متني از پيش‌نوشته‌شده، بوده است و از بالاترين مذاکره‌کننده تا کوچکترين فرد تصميم گير و موثر در اين مذاکرات همه در حال نمايش و خيانت به ملت بوده اند. حيرت انگيز تر اينکه اين جريان اقليت ولي پر سر و صدا، تغافل مي‌کنند که همه مذاکرات قدم به قدم به اطلاع کليه مراجع ذيربط رسانده شده و زير نظر مقام‌هاي عالي کشور جلو رفته است.

جالب‌تر اينکه اين کشفيات خيالي را در حالي در بوق و کرنا مي‌کنند که هيچ کدام از اعضاء حاضر در برجام از چين و روسيه گرفته تا اروپايي و آمريکايي، در هيچ جايي از اظهارات بي‌شمار و اسناد منتشره خود، جز از مذاکرات فشرده، چالشي و پر از دعواهاي ديپلماتيک همراه با سرسختي هيات مذاکره کننده ايراني، و ماه ها رفت و برگشت ميان‌پايتخت ها صحبتي نکرده‌اند. حتي در خاطرات آمريکايي ها—که همين جريان «مستندساز» با وسواس بيمارگونه‌اي نوشته‌هاي آنان را زير و رو کرده به اميد آنکه در آنها نکاتي براي دستاويز قراردادن و حمله به مذاکره‌ کنندگان جمهوري اسلامي ايران شکار کنند—نيز هيچ ديده نمي‌شود مگر شکايت از ماه ها جدال طولاني ديپلماتيک و پافشاري مذاکره کنندگان ايراني بر منافع ملت ايران،‌ تا جاييکه به روايت خود آنها چندين بار مذاکرات تا شکست کامل پيش رفته است.

هيهات از اينهمه بي تقوايي عزت سوز و در خوشبينانه ترين حالت، کم اطلاعي و ساده‌دلي بيش از حد اين جريان که از پول بيت المال ارتزاق ميکند و از رانت‌هاي وسيع رسانه اي براي  انتشار دروغ هاي شاخدار خود در جهت رسيدن به گندم خيالي ري استفاده کرده، و از آبرو و عزت ملت بزرگ ايران خرج ميکند.

 به ياري خدا به زودي و پس از انتشار بخشي از اسناد غيرمحرمانه مذاکراتي برجام عيان خواهد شد که آنچه اکنون با نام برجام شناخته مي‌شود، نه نوشته يک گروه مطالعاتي و نه حتي نوشته هيئت‌هاي غربي، بلکه تا حد قابل توجهي حاصل ابتکارات و متوني است که نمايندگان ايران در جلسات متعدد، از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳/۲۱ مهر ۱۳۹۲ –يعني اولين دور مذاکرات و پيش از توافق موقت ژنو—گرفته  تا ۱۱ فوريه ۲۰۱۴/۲۲ بهمن ۹۲ و ۳ مارس ۲۰۱۴/۱۲ اسفند ۹۲، يعني ماه‌ها قبل از گزارش کذايي گروه بين المللي بحران—که اين جريان تخريب براي تحقير دستاوردهاي مذاکراتي برجام به آن استناد مي کند—روي ميز گذاشته‌اند؛ متوني که تماما در سابقه سازماني نهاهادي ذيربط کشور نيز قابل دسترسي است و انشاءالله بزودي همه مردم به آن دسترسي خواهند يافت. اين اسناد نشان خواهد داد تا چه ميزان برجام و چارچوب آن ماحصل ابتکار و قدرت تيم ايراني است، که البته باعث افتخار تاريخي ملت بزرگ ايران است که چنين فرزندان شجاع و کارداني در دامن خود پرورانده است.

مضاف بر اينکه، مراجع ذيربط و عالي کشور به خوبي در جريانند که مبناي فکري و منطق مسلط بر تدوين برجام حتي به سالها پيش از دولت يازدهم بر مي‌گردد. اين مبنا در پاورپوينتي که دکتر ظريف در روز ۳ فروردين ۱۳۸۴ (۹ سال قبل از مذاکرات دولت يازدهم و قبل از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت و تحميل آن همه تحريم به ملت ايران) در پاريس—پس از تصويب در بالاترين سطوح کشور—ارائه داد به روشني ديده مي‌شود. آن سند نيز بزودي در اختيار مردم فهيم کشور قرار داده خواهد شد تا سيه روي شود آن که در او غش باشد.


اين چنين است که حاصل تمام ابتکارات و مذاکرات تيم ايراني، پس از ماه‌ها مذاکره عزتمند و تاريخ ساز، سندي شد که نتانياهو و ترامپ آن را بدترين توافق تاريخ براي اسرائيل و آمريکا خواندند و با وجود تلاش همه‌جانبه‌شان براي نابودي‌اش، بارها در شوراي امنيت و مجامع بين‌المللي از آن شکست خوردند.

امروز نيز همزمان با نمايان شدن  فرصت رفع تحريم هاي ظالمانه آمريکا و احياي اين توافق، بار ديگر رژيم صهيونيستي، منافقين و ورشکستگان سياسي چون پمپئوي جنايتکار در تلاش براي تخريب گفت‌وگوهاي وين هم‌پيمان شده‌اند، تا از تکرار تجربه بهبود فضاي اقتصادي و بين‌المللي ايران که تا پيش از خروج آمريکا از برجام در همه بخش هاي جامعه ايران مشهود بود، جلوگيري کنند. وا اسفا که برخي در داخل، دانسته و يا ندانسته، با اين تلاش‌ها همنوايي ميکنند.

بديهي است که در چنين فضايي، تلاش براي بي‌اعتبار کردن مذاکره‌کنندگان جمهوري اسلامي در داخل و خارج از کشور، جز دامن زدن به ادعاي بدخواهان ايران مبني بر حاکميت دوگانه و خدشه‌دار کردن حيثيت جمهوري اسلامي و در نتيجه دشوارتر کردن مسير رفع تحريم‌هايي که نه يک جريان و حزب، که عموم جامعه را هدف قرار داده، ثمر ديگري نخواهد داشت.

به نظر مي‌رسد در سناريويي خوش‌بينانه دو سوء برداشت عامل اين حجم از مطالب عليه تيم مذاکره‌کننده باشد؛ اول اينکه برخي براين گمانند که موفقيت در احيا برجام و کاهش فشارهاي تحريمي، داراي اهداف انتخاباتي است، درحالي که بارها اين امر تاکيد شده که رفع موانع تحريمي مردم بزرگ ايران وظيفه حياتي هر شخصي است که مسئوليت دارد و بنابر فرموده مقام معظم رهبري نبايد حتي يک ساعت به تاخير بيافتد. ضمن اينکه رفع تحريم هاي مردم، صاف کردن جاده براي دولت‌مرداني است که ان‌شاءالله در چند هفته آينده با راي قاطع و با حضور گسترده ملت آگاه و تاريخ‌ساز انتخاب خواهند شد. دوم اينکه برخي ديگر تصور مي‌کنند که احيا برجام به معناي دوستي ايران و ايالات متحده است و اين روايت ساده‌لوحانه را ترويج مي‌کنند که برجام محملي براي بازگشت آمريکا به ايران است؛ حال آنکه متن برجام همانطور که همواره تأکيد شده چيزي بيش از توافق براي حل يک تنش پرهزينه در پرونده هسته‌اي و رفع تحريم‌ها نيست و در بهترين حالت، مديريت تخاصم در يک‌ موضوع خاص است، و نه معاهده اخوت ميان ايران و آمريکا. و اتفاقا همانطور که بعد از برجام اتفاق افتاد و تمامي آمارها نيز مويد آن است، منفعت اصلي اقتصادي ناشي از رفع تحريم‌ها، مستقيما نصيب مردم نجيب ايران و در مرحله بعد شرکاي تجاري‌اش در منطقه، همسايگان و آسيا مي‌شود.

سرانجام آنکه همه آنان‌که دل در گرو عزت ايران و ايراني دارند بايد بدانند که براي بدخواهان ايران عزيز تفاوتي ندارد که چه کسي در مقابلشان قرار دارد. امروز که اين بدخواهان تماميت ايران را هدف قرار داده‌اند، خصومت و درگيري‌هاي داخلي، جز بازي در زمين بيگانه نخواهد بود؛ که به فرموده امير المومنين (ع): به خدا سوگند! غم و اندوه انسان را فرا ميگيرد که آنها در مسير باطل خود، چنين متّحدند و شما، در طريق حقّتان، اين گونه پراکنده .

در پايان اين يادداشت که در ايام مقدس ماه رمضان نگاشته مي‌شود، برادرانه به تمامي جريان‌ها و منتقداني که شايد به گفت‌وگوهاي وين نگاهي انتخاباتي و سياسي داشته باشند، توصيه مي‌کنيم، سياست خارجي و امنيت ملي را دستمايه رقابت سياسي قرار نداده و در تلاش براي تخريب تلاش وزارت امور خارجه، اعتبار کشور را به بازي نگيرند.

وزارت امورخارجه در طي سال‌هاي گذشته همواره بر طريق صبر و سکوت حرکت نموده و تلاش نموده در چارچوب ماموريت‌ها و اختيارات، فارغ از فشار جريانات و گرايش‌هاي سياسي، اهداف والاي مردم و کشور را در اين دنياي به شدت متلاطم و متغير محافظت کرده و تامين‌ نمايد. اما اکنون براي محافظت و تامين همين منافع لازم‌ميداند به جريان تخريبي که با هياهوي فراوان در پي تضعيف دستگاه ديپلماسي و فرزندان اين‌ملت است، هشدار دهد.

اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي، همه فرزندان همين آب و خاک هستند که مظلومانه در حال تحقق منافع عاليه مردم‌ و کشور هستند، و نه براي نفع شخصي و يا اين‌ جناح و آن‌جناح، که صادقانه و صرفا به اميد رفع بخشي از دشواري‌هاي ملت غيور ايران در ميدان مذاکرات پاي گذاشته‌اند و در اين مسير بهتان‌ها، تهمت‌ها و تخريب‌ها را به جان مي‌خرند، اما از پيگيري منافع ملي ذره‌اي کوتاه نمي‌آيند تا به فرموده رهبر معظم انقلاب، ضمن دوري از مذاکرات فرسايشي و در جهت رفع تحريم‌ها، « با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پيش بروند و به توفيق الهي ملت را خرسند و خوشحال کنند.»

در پايان از همه مردم مومن و روزه‌دار ايران اسلامي درخواست ميکنيم در اين روزها و شبهاي مبارک ضيافت‌الله و بخصوص در شبهاي قدر پيش‌رو، فرزندان و خادمين خود در دستگاه ديپلماسي را از دعاي خير فراموش نکنند.

حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِيلُ

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره