برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

واکنش ربیعی به انتقادها از دولت: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش ربیعی به انتقادها از دولت: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم

فارس/ علي ربيعي با تأکيد بر اينکه دولت يازدهم و دوازدهم کارنامه سياهي به‌جا نگذاشته است، گفت: همه کارنامه ما روشن است.
 
علي ربيعي سخنگوي دولت در نشست خبري هفتگي خود  که به دليل همزماني با نشست اقتصادي دولت، به صورت مکتوب برگزار شد، اظهار داشت: سالهاي اخير را بايد سالهاي گذار و سالهاي حياتي خواند و توصيف کرد. تحمل سه سال تحريم و سه سال پُرفشار اقتصادي که در ماه‌هاي اخير آثار حاد آن بر زندگي مردم مشهودتر شده است، پاندومي کرونا و ابهام در زمان پايان‌ يافتن ويروس کوويد ۱۹ و ضرورت مبارزه بي‌امان ملي با آن، در کنار کم‌آبي و خشکسالي بي‌نظير در ۵۰ سال اخير و تاثير آن بر آب و کشاورزي، ‌در مجموع باعث ايجاد فشاري کم‌نظير بر جامعه شده است.‌

وي ادامه داد: بزرگترين  قدرت اقتصادي و نظامي جهان با همه توان و ظرفيت خود، به اقتصاد در حال رشد ايران، حمله کرد. قرار بود در يک جنگ اقتصادي، ايران را مغلوب و دچار فروپاشي کنند. البته صدمه و آسيب زيادي در اين جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصميمات اقتضايي، در اين نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمريکا، کماکان در زندگي مردم ادامه دارد.

سخنگوي دولت گفت: در هفته‌هاي اخير، موضوع تغيير دولت و انتقال قدرت را نيز در پيش‌ داريم. مجموعه اين موارد ايجاب مي‌کند تا ما بيش از هر دوره‌‌اي، با هوشمندي همگاني و همدلي ملي بتوانيم اين دوره را پشت سر بگذاريم و بتوانيم فردايي بهتر را براي ايران ترسيم نماييم.

نبايد بهانه‌اي براي استمرار تحريم به تحريم‌گرها داد

وي ادامه داد: ما در مقابله با جنگ اقتصادي به نقطه‌اي رسيده‌ايم که احساس مقاومت و پايداري ايران، بايد کماکان از سوي تحريم‌کنندگان درک بشود؛ براي همين نبايد بهانه‌اي براي استمرار تحريم به تحريم‌گرها داد.

ربيعي تصريح کرد: اپيدمي کرونا و خشکسالي نيز مساله اي جهاني است و همه کشورهايي که درگيري جدي با آن دارند،‌ با بحران مواجه‌‌اند؛ سالها است که آب، مولفه مهمي در امنيت جهاني محسوب مي‌شود. در همين راستا، ما براي مبارزه با خشکسالي و کرونا نيز نياز به همکاري و همياري ملي داريم و در صورت بروز رفتار غيرهمدلانه، جامعه‌ دچار تنش خواهد شد. 

دولت همه توان خود را تا آخرين ساعات کاري به کار خواهد گرفت 

وي بيان داشت: دولت همه توان خود را تا آخرين ساعات کاري به کار خواهد گرفت تا دولتِ آينده بتواند با آرامش، ماه‌هاي آغازين فعاليت خود را شروع کند. در اين ميان همه ما ايرانيان، چه آنان که به رئيس‌جمهور منتخب راي داده‌اند و چه آنها که راي ‌نداده‌اند،‌ ضمن درک شرايط موجود و مشکلات تحميل‌شده ناشي از تحريم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان يک وظيفه ملي، بايد همدلانه و با صبوري گام بردارند تا جامعه در آرامش از اين مقطع عبور کند.

ربيعي تصريح کرد: کماکان با اميدها و بيم هاي زيادي در مقابله با کرونا مواجه هستيم. لازمه موفقيت ما در مبارزه با ويروس کرونا ، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهادهاي مختلف‌ و همچنين اجراي برنامه واکسيناسيون با گسترش توليد واکسن مي‌باشد.

وي خاطر نشان کرد: سياست گذاري سلامت در اين زمينه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ريزي و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه » و «برنامه‌ريزي براي ايمن‌سازي جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ويروس کوويد ۱۹ است که در کنار سياست‌گذاري اقتصادي و اجتماعي‌، مي‌تواند موجب پيروزي در مبارزه با کرونا باشد.

سخنگوي دولت بيان داشت: در عرصه مقابله با ويروس و ايمن سازي مردم، دولت از ابتدا در يک برنامه‌ريزي دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پيگير واردات و توليد واکسن کرونا شد. در اين مسير، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتي پيش آمده که لازم است توضيحي درباره‌اش ارائه کنيم.

دولت تمام تلاش خود را براي خريد واکسن به عمل آورد 

ربيعي اظهار داشت: ما جزو کشورهاي پيشگام در خريد واکسن بوديم که از کوواکس و کشورهاي روسيه و چين و  هرجايي که امکان خريد واکسن وجود داشت، ‌براي خريد واکسن اقدام کرديم. بدون ترديد، تحريم و عدم تبادل مالي بزرگترين مانع در دستيابي به واکسن بود. تا اينکه بالاخره تحريم‌گران اجازه خريد واکسن از منابع ارزي ما در خارج را صادر کردند. مشکل ديگر ما در حوزه خريد واکسن، ‌محدوديت کشورهاي توليدکننده و متاثرشدن برنامه‌ريزي‌هاي ما از سياست‌هاي اين کشورها بود.


وي ادامه داد: بنابراين دولت تمام تلاش خود را براي خريد واکسن به عمل آورد و با وجود اينکه هيچ کشوري در دنيا شبيه ايران نيست که با موانع خريد واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتي که مردم، بخشي از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و اين روند در هفته‌هاي اخير، سرعت بيشتري يافته است.

ربيعي اظهار داشت: خوشبختانه ظرفيت شبکه بهداشتي کشور براي واکسيناسيون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دوز در روز رسيده است.فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که اميدواريم مردم عزيز بر اساس اطلاعيه هاي صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمايند که بااين اتفاق در روزهاي آتي سرعت واکسيناسيون هم افزايش پيدا خواهد کرد.

وي تصريح کرد: خوشبختانه فراهم و دسترسي فعلي به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتي براي دوز دوم و تکميل واکسيناسيون گروه هاي سني اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان  ثبت نام براي واکسيناسيون بيماري‌هاي زمينه اي و بيماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسينه نشده اند نيز بزودي صادر خواهد شد.

ربيعي تاکيد کرد: شايان ذکر است طي روزهاي اخير اولين محموله واکسن آسترازنيکا توليدي ژاپن به کشور وارد شد و ان‌شالله اگر مشکلي پيش نيايد با وعده اي که عزيزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم يعني مجموعا دو ميليون و نهصد هزار دوز اين واکسن تکميل خواهد شد.

سبد ۱۰ ميليوني واکسن از چين دو روز گذشته تکميل شد

وي با اشاره به اينکه سبد ۱۰ ميليوني واکسن از چين نيز دو روز گذشته تکميل شد، تصريح کرد: اميدواريم در هفته هاي آتي برغم تاخيري که کواکس در ارسال واکسن براي کشورهاي مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانيم با توجه به پيش خريدي که انجام شده محموله هاي جديد واکسن کووکس رو دريافت کنيم و البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته توليد داخل افزايش پيدا خواهد کرد و باافزايش پلکاني توليد داخل ما انشالله در هفته هاي آتي هموطنان عزيزمان دغدغه کمتري خواهند داشت.

ربيعي بيان داشت: به نظر مي‌رسد ريل گذاري براي برنامه واکسيناسيون عمومي انجام شده و با منظم شدن واردات و توليد داخلي، واکسيناسيون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالي واکسيناسيون انجام خواهد شد.

وي افزود: اما مهمتر از همه اينها،‌ مساله خستگي مردم از رعايت پروتکل هاي بهداشتي است. هيچ کشوري در جهان بدون همکاري مردم ، توفيق نسبي در غلبه به کرونا بدست نياورده است و کشور ما هم مستثنا از اين واقعيت نيست. به عنوان مثال به پيشنهاد وزارت کشور و تاييد قرارگاه مبارزه با کرونا، ‌تهران اخيرا ۶ روز تعطيل شد اما برغم هشدارهاي متعدد، شاهد هجوم مردم براي سفر بوديم و همين عدم همکاري مردم، باعث کم‌اثرشدن اين تصميم شده است.

سخنگوي دولت تاکيد کرد: شرايط اپيدمي نشان مي‌دهد بدون تلاش جمعي و رعايت پروتکل‌ها، قطعا زمان طولاني‌تري را بايد براي غلبه بر يک بيماري، در نظر بگيريم و هزينه‌هاي بيشتري چه مالي و چه جاني بايد پرداخت شود.

وي افزود: فارغ از بحث کرونا، بايد بپذيريم که بنابر برآوردهاي علمي، به علت مراودات بين‌المللي‌‌اي که بين کشورها وجود دارد، جامعه بشري وارد عرصه جديدي از بيماري‌هاي واگيردار شده‌ است.

ربيعي گفت: حال اگر ويروسي مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگيري زياد هم داشته باشد، وضعيت کشورها در اين زمينه خيلي سخت مي‌شود. واقعيت مسلّم اين است که هيچ برنامه‌اي براي کنترل اين بيماري بدون همکاري مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهي نکنند کشورها مجدد با موج‌هاي جديد کرونا مواجه مي‌شوند.

وي با اشاره به سالگرد عمليات مرصاد اظهار داشت: امروز سالگرد مقابله‌ درهم کوبنده گروه‌هاي مردمي با يورش مهاجماني است که چنان قرباني جاه طلبي هاي خود بودند که مشتاقانه خود را در اختيار ديگران قرار دادند و کورکورانه به خاک ميهن هجوم آوردند.

ربيعي بيان داشت: واقعه مرصاد و تحليل غلط تجاوزگران که گمان مي کردند مردم خسته از جنگ ديگر تاب مقاومت در برابر تجاوزي تازه را نخواهند داشت، همچنان مي تواند حاوي درس هاي آموزنده اي براي امروز هم باشد.

وي خاطر نشان کرد: شايد برخي از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار اين خطاي محاسباتي شده باشد که خستگي مردم ايران از فشارهاي ناشي از تحريم و کرونا، ما را به ملتي گرفتار ضعف در روحيه و عزم در دفاع از مام ميهن تبديل کرده و فرصت خوبي براي آنها به منظور افزودن بر شکافها و اختلافهاي و بهره برداري از ناملايمات اقتصادي و اجتماي ما فراهم آورده است.

ربيعي تصريح کرد: بنابر تجارب تاريخي، ملت ما نشان داده که حتي در شرايط بحراني هم در برابر تهديد عليه تماميت ارضي و وحدت ملي يکپارچگي و عزم خود را براي مقابله با هر نوع بدخواهي حفظ مي کند. واقعه مرصاد در پيچ و خم تاريخ پژواک مي کند که هيچ کس نبايد با افتادن در دام اشتباه محاسباتي، اراده ملت ما را براي دفاع از امنيت و تماميت سرزميني ايران عزيزمان آزمايش کند.

وي اضافه کرد: اما در يک نگاه تاريخي، مرصاد نشان داد که چگونه برخي قدرت جويان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبي هاي بي مبناي خود حتي تن به بيگانه دادند و تا به خاک و خون کشيدن هم وطنان خود به پيش رفتند. آنها براي هميشه ياد گرفتند که برخلاف آن نظريه ساده لوحانه که تصور مي کرد بعد از شکستن خط اول هيچ مانعي در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمي و مدني بزرگترين مانعي است که هميشه پيش روي اين ساده انديشان بدخواه قد علم خواهد کرد. اين سرمايه و پشتوانه هميشگي ما هوشياري و هوشمندي مردم بود که بايد آن را پاس بداريم.ياد و خاطره شهداي مرصاد گرامي باد.

تبريک به مدال‌آوران المپيک 

سخنگوي دولت با تبريک به مدال‌آوران المپيک بيان داشت: در روزهاي اخير با درخشيدن ورزشکاران ايراني در المپيک توکيو، شاهد لحظات شادي‌بخشي براي مردم ايران بوديم. موفقيت همه ايراني‌ها در عرصه‌هاي مختلف چه ورزش يا هنر و سينما و علم و دانش، برآمده از توانمندي و روح موفقيت‌ خواهي ايراني است. مجددا صميمانه تبريک گفته و آرزوي موفقيت‌روزافزون براي همه ايرانيان دارم.

وي همچنين با تسليت درگذشت آقاي تابش گفت: متاسفانه در هفته گذشته يکي از مديران زحمت‌کش‌ و بي‌آلايش کشورمان را از دست داديم. خدمات زنده‌ياد عليرضا تابش چه آن موقع که در ايام جنگ استاندار‌ کردستان بود و چه بعدها در بنياد مسکن، ‌از او چهر‌ه‌اي خدوم ملت ساخته است. اين فقدان را به خانواده و همکارانش تسليت عرض مي‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت براي آن مرحوم و صبر و تسلي براي بازماندگان مسألت دارم.

واکنش به گزارش‌هايي مبني بر فروپاشي برجام 

سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که طي روزهاي اخير گزارش‌هايي مبني بر فروپاشي برجام براساس تصميم رئيس‌جمهور آمريکا براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران و جلوگيري از صادرات نفت ايران به چين منتشر مي‌شود، دولت هم رسما مذاکرات وين را به دولت آقاي رييسي واگذار کرد. آيا آمريکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ايران پيش کشيده است و راهبرد احياي برجام با تغيير دولت دوازدهم تغيير خواهد کرد؟، گفت: ما هم اين گمانه زني هاي رسانه اي را شنيديم ولي تا پيش از ارتکاب احتمالي چنين اشتباه بزرگي قصد نداريم بطور جدي درباره آن موضع بگيريم. 

وي تصريح کرد: اما بطور کلي، طي سالهاي گذشته بايد به روشني ثابت شده باشد که هر سطحي از تحريم عليه ايران محکوم به شکست است و هيچ تحريم تازه اي نمي تواند به نتيجه اي فراتر از تکرار شکست هاي پيشين دست پيدا کند. بنابراين ما اميدواريم که دولت آمريکا به خوبي درس هاي دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحليل ها و برداشت هاي نادرست و مخرب نيفتد. 

ما به بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پايبنديم

ربيعي گفت: ما همچنان به بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پايبنديم و بنا نداريم که هيچ مسئله ديگري را به مذاکره بگذاريم. تا وقتي آمريکا و ديگر اعضاي ۱+۴ به تمامي تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتي فکر کردن درباره مذاکراتي فراتر از آن بي معني است 

سخنگوي دولت تصريح کرد: اين رويکرد اصولي و مبنايي جمهوري اسلامي ايران و مستظهر به اسناد بالادستي نظام بوده و با تغيير دولت ها تغيير نخواهد کرد. البته دولت سيزدهم اين اختيار قانوني را خواهد داشت که به شيوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شيوه هاي ديپلماسي و تحقق اهداف مسامحه ناپذير ملي نگاه کند 

وي افزود:‌ دولت دوازدهم تمام مسئوليت خود را براي لغو تحريم ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدوديت هاي غيرضروري اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتيجه متفاوتي مي بوديم.

ايران با افتتاح خط لوله جديد انتقال نفت، تنگه هرمز را دور زد

ربيعي در مورد اينکه ايران با افتتاح خط لوله جديد انتقال نفت، تنگه هرمز را دور زد و از اين پس مي تواند بخشي از نفت صادراتي خود را بدون نياز به عبور از تنگه هرمز، راهي بازار کند و افتتاح خط لوله جديد انتقال نفت چه اهميت و تاثيري در صادرات نفت ايران خواهد داشت؟، اظهار داشت: ساخت و بهره‌برداري از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک براي ايران مجموعه‌اي از اهداف امنيتي، اقتصادي و توسعه‌اي را در بردارد. 

وي ادامه داد: از منظر کلان و بدون ملاحظات خاص سياسي، هرچه راه‌هاي انتقال انرژي در سطوح مختلف متعددتر و متنوع‌تر باشد، به همان ميزان امنيت انرژي جهاني بيشتر تأمين مي‌شود.

اما فارغ از ملاحظات امنيتي، مگاپروژه گوره - جاسک براي صنعت نفت ايران به لحاظ فني مهندسي و مديريت اجراي پروژه‌هاي کلان، راهبردي به شمار مي‌آيد. در نگاه نخست، اين پروژه در شرايطي اجرا شد که ايران شديدترين و سخت‌ترين تحريم‌هاي نفتي را تجربه کرد.

سخنگوي دولت بيان داشت: حضور شرکت‌هاي ايراني در مراحل مختلف طراحي و اجرا، سرعت اجراي طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافيايي و طولاني‌ بودن مسير طرح، استفاده از تجهيزات و تأسيسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسيسات مستقر در پايانه جاسک و مواردي از اين دست، سبب ارتقاي سطح دانش فني و مهندسي در صنعت نفت و شرکت‌هاي سازنده اقلام و تجهيزات طرح شده است.

وي ادامه داد: ايجاد تأسيسات پايين‌دستي شامل پتروپالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها و بخش‌هاي جمعي و پشتيباني در پايانه جاسک، به‌طور طبيعي هم ابعاد پروژه را گسترش مي‌دهد و هم ساحل مکران را به سومين حوزه توسعه‌اي و صنعتي براي کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبي تبديل مي‌کند، اما نکته پاياني اينکه خط لوله گوره - جاسک و تأسيسات صادراتي مکران زماني اهميت واقعي و راهبردي خود را پيدا و ايجاد آن را به لحاظ اقتصادي و توسعه‌اي توجيه‌پذير مي‌کند که ايران از ظرفيت کنوني توليد يعني ۴ ميليون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح توليد بيش از ۶.۵ ميليون بشکه برسد. افزايش توليد با محوريت افزايش ضريب برداشت نفت، ظرفيت جديدي را براي صنعت نفت ايجاد مي‌کند.

ربيعي در مورد خشکسالي‌هاي اخير اظهار داشت: ما بايد بپذيريم که با يک واقعيت پيچيده روبه‌رو هستيم. الگوي توسعه و شيوه مديريت همه بخش‌هاي مصرف‌کننده آب اعم از کشاورزي، صنعت، شرب و بهداشت به گونه‌اي بوده که به پرمصرفي انجاميده است. توسعه پُرآب‌بَر، مديريت صرفاً تأمين و عرضه آب و کم‌توجه به مديريت مصرف و تقاضا، و بي‌توجهي به اقتصاد آب به عنوان يک رکن مهم در مديريت مصرف، سبب شده به وضع فعلي برسيم. تغيير اقليم و خشکسالي همه در تاريخ با اقليم ايران عجين بوده به عامل‌هاي ساختاري مذکور اضافه شده است.

وي ادامه داد: ما در اين وضعيت پيچيده اگر تن به فشارها براي تأمين آب کشت‌وکارها ندهيم – که عمده آن‌ها کشت برنج است – با مشکل مواجه مي‌شويم. شرايط اخير خوزستان همين را نشان مي‌دهد. اگر هم تن بدهيم و به مقدار فعلي آب رها کنيم، بايد از امروز بگوييم که در پاييز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدل‌هاي هواشناسي سال آبي خشکي را نشان مي‌دهند، با مشکل حتي تأمين آب شرب ممکن است مواجه شويم.

ربيعي با تاکيد بر اينکه مسائل پيچيده ساختاري را که در کوتاه‌مدت نميتوان با فناوري يا مداخلات سريع حل کرد، اظهار داشت: بايد با اجماع‌سازي بين ذينفعان حل کرد. همه طرف‌هاي ذينفع بايد وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرايط امروز خوزستان، بايد کشاورزان، صنايع، مصرف‌کنندگان خانگي (مثلا با نمايندگي شوراهاي شهر و روستا)، وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي، و البته همه بخش‌هاي مربوطه در دولت کنار هم بنشينند و گفت‌وگوهايي براي ساماندهي اين وضعيت داشته باشند.

سخنگوي دولت بيان داشت: از سياست‌هاي توده ستا، غيرعلمي و کوتاه‌مدت دوري کرد، مي‌توان هم از فجايع جلوگيري کرد و هم کشور به مسير درست هدايت مي‌شود. خشکسالي واقعيت کشور است ولي انتظارات به وجود آمده فراتر از واقعيت‌ها و پتانسيل واقعي کشور مي‌باشد. بايد بپذيريم که پتانسيل آبي کشور محدودتر از انتظارات است.

ربيعي تصريح کرد: زماني که ارگانهاي جهاني مي‌گويند که کشورها نبايد بيش از ۴۰ درصد آبهاي تجديدپذير را مصرف کنند، و بقيه هم سهم محيط زيست و حق نسل‌هاي بعدي است.  ما طي سالها‌ حدود ۱۰۰ درصد آبهاي تجديدپذير را مصرف‌ کرده‌ايم.

وي افزود: اين گفت‌وگوها که در زمان بحران، بروز مسئله و مشکل انجام مي‌شود بايد تا حل مسائل ادامه يابد. پس از پايان بحران است که مي‌شود از سرمايه اندوخته‌شده در جريان اين گفت‌وگوها براي اعتمادسازي و پيشبرد بيشتر برنامه‌هاي اصلاحي براي آينده استفاده کرد.

ربيعي تصريح کرد: من در کوتاه‌مدت راه‌حلي غير از اين نمي‌شناسم. البته راهکارهاي فني را هم وزارتخانه‌هاي ذيربط طراحي و اجرا کرده‌اند که در پاسخ به سوالات ايران و مهر به آنها اشاره کردم اما راهکار اصلي مديريت بحران خشکسالي آب و حواشي آن درک مشترکي از مسئله توسط همگان و تن دادن به سياستگذاري هاي دولت و آينده نگري است.

آيا دولت روحاني کارنامه سياهي را به دولت آينده تحويل داده است؟

وي در پاسخ به سوال خبرگزاري فارس مبني بر اينکه برخي کارشناسان معتقدند که تصميمات دولت روحاني مشکلاتي براي دولت آينده ايجاد خواهد کرد و گويي عملکردي پر از مشکلات به دولت آينده خواهيد رسيد؛ آيا دولت روحاني کارنامه سياهي را به دولت آينده تحويل داده است؟، گفت: ما سال‌هاست که به سياه نمايي ها عادت کرده ايم.

وي ادامه داد: اما امروز در پاياني دولت قرار داريم، نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان يک شهروند مايلم بگويم نتايج اين سياه نمايي که به قيمت دولت زدايي و ناکارآمدجلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمي ماند. با اين سياه نمايي ها روح و روان جامعه نيز آزار ديد و نتايج آن امروز در هر سنجشي مشخص شده است. پاشيدن جوهر سياه، فقط يک نقطه را سياه نمي کند.

ربيعي تصريح کرد: همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جاي طرح ابهامات کلي، مورد به مورد در خصوص هر مسئله ، مطالب مدنظرشان را بيان کنند تا علت يابي تبييني دولت از مسئله بدست آيد. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشي از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشي از تحريم گران خارجي و نيز کساني در داخل است که اساسا نخواستند تحريم را ببينند و تمايلي هم براي چاره انديشي نداشتند.

وي خاطر نشان کرد: قرار بود در يک جنگ اقتصادي، ايران را مغلوب و دچار فروپاشي کنند. البته صدمه و آسيب زيادي در اين جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصميمات اقتضايي، در اين نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمريکا، کماکان در زندگي مردم ادامه دارد.هرچند ما همه تلاش خود را براي ايستادن و رفع مشکلات بکار برده ايم.

ربيعي اظهار داشت: نگاه کنيد در  همين چند روز اخير، يک روز مي گويند کار عظيم جاسک که اتفاقا مورد تقدير بزرگان کشور هم قرار گرفته، يک پروژه نيمه کار است! و يک روز ديگر هم مدعي برنامه ريزي براي کمبود کالا مي شوند. ما کارنامه سياهي به جاي نگذاشته ايم اما کارنامه سياه نمايي توسط رسانه هاي پروژه اي خارجي و مخالفان جرياني داخلي به جاي مانده است.

واکنش به وضعيت استان خوزستان 

 وي در پاسخ به اين پرسش که طي روزها و هفته هاي اخير جلساتي در سطوح مختلف دولت درباره وضعيت استان خوزستان برگزار شد و با توجه به سفر اقاي جهانگيري به اين استان دولت چه تصميماتي اتخاذ کرده است، گفت: مشکلات ناشي از کاهش نزولات جوي و بروز خشکسالي در کشور، شرايط سختي را براي مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجي که به هم‌وطنان عزيزمان وارد شده،‌ آگاه و متاسف است.

ربيعي افزود: اما استان‌هايي که با خشکسالي مواجه هستند ‌به ويژه استان خوزستان، همواره ‌در کانون توجه دولت بوده‌اند. روند کم‌آبي و خشکسالي يک واقعيت است که آثارش در اين سالها، بيشتر هويدا و در زندگي مردم ملموس شده است. براي همين، لازم است که اين واقعيت بيش از هر مساله‌اي نه فقط در کانون توجه سياستگذاران صنعتي و کشاورزي بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگي و مصرف مردم نيز قرار بگيرد. 

سخنگوي دولت تصريح کرد: اما در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتداي دولت يازدهم به اين مشکلات توجه داشته‌ايم و اقداماتي را سامان داديم؛ هرچند بر اين باوريم که مجموعه اين اقدامات، کافي نبوده و بايد ادامه يابد.

وي درباره اين اقدامات گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و پانصد ميليارد تومانبراي طرح‌هاي اين استان  اختصاص يافته است . بين سالهاي ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر مفدار اعتبارات استاني بين ۳۱ استان داراي مقام اول بوده است. ملاحظه مي‌کنيد که اگر اين اقدامات نبود امروز مساله خشکسالي و کم‌آبي، به مراتب وضعيت بغرنج‌تري پيدا مي‌کرد.

ربيعي بيان داشت: همچنين در تصميمات اخير مربوط به خوزستان نيز، هيات دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغييري در نحوه توزيع آب در استان انجام بدهد. البته يکي از مباحث مهم در دولت اين موضوع بود که بازکردن آب به نحوي مديريت بشود که در آينده، از آثار سوء اين کار، پيشگيري بشود. در نتيجه اين تصميم، آب به سوي هورالعظيم جاري شده است. 

سخنگوي دولت تصريح کرد: در مورد آب شرب هم در زمان خشکسالي، در کل کشور  بايد ۶ هزار الي ۷ هزار روستا را با تانکر آبرساني کنيم زيرا لوله‌هاي آب خشک مي‌شوند. درباره خوزستان هم در اين مقطع، با همکاري نهادهاي مربوطه تدابير لازم اتخاذ شده به روستاهايي که فاقد آب شرب هستند،‌ از طريق تانکرها آبرساني شود. بر اساس طرحي هم که تهيه شده،‌ مبلغ ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو از محل درآمد‌هاي نفتي کشور به استان اختصاص مي‌يابد.

وي افزود: در مصوبه ديگري تصميم گرفته شد تا براي جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ‌ ۶ ميليارد تومان پرداخت شود. همچنين قرار شد آب شيرين کن هاي لازم براي شهرهاي خرمشهر و آبادان خريداري شود تا در ماه‌هاي آتي که بدليل ورود زهاب هاي کشاورزي به رودخانه، آب وضعيت مناسبي ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگيرد. در دولت، مساله کم آبي براي فصل پاييز هم پيش‌بيني شده است.

ربيعي تصريح کرد: راجع به پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ براي آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سيلابها مصوب شد از فاينانس استفاده شود. اما با توجه به تحريم‌ها، مقرر شد در صورتي که امکان استفاده از فاينانس و منابع ديگر، فراهم نشد، وزارت نفت متقبل شود که از سهم نفت، ‌مبلغ ۲ ميليارد دلار به اين طرح اختصاص بدهد . 

وي اظهار داشت: همچنين قرار شد مبلغ ۸۰ ميليارد تومان براي تهيه و نصب آب‌شيرين‌کن‌ها اختصاص يابد تا در شهريور امسال مشکلي براي تامين آب شر با کيفيت پيش نيايد. يکي از مشکلاتي که نمي‌توان از آن گذشت و بايد حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در اين استان برخلاف مقررات انجام شده است.

سخنگوي دولت خاطر نشان کرد: بنابر گزارش وزارت نيرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشته‌ايم که اين سطح از کشت، به آبي در حد بارش استان‌هاي شمالي نياز دارد. از سوي ديگر، بند «ک» تبصره ۸ قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعي تصميم‌گيري‌هاي منطقه‌اي شده براي همين، اقدام بهره‌مندان از اين تبصره، توجهي به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند.

سخنگوي  دولت تصريح کرد: بنابر گزارش وزارت نيرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد مردم قرار بگيرد اما متاسفانه بعد از ۴ روز اين مقدار آب به مقصد نرسيده چرا که کشت‌هاي بين راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همين خاطر به ناچار بايد از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوي برنامه‌ريزي خواهد شد تا مشکلي در آينده پيش نيايد.

وي ادامه داد: درباره سد گتوند هم ايراداتي در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ بايد مي‌گذاشتند تا لحاف بتني در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگيري شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپايه وقت، اين کار انجام نشد و به جاي لحاف بتني، لحاف رُسي تعبيه ميکنند که آن هم بعد از مدتي شسته شده و از بين مي‌رود و آب سد، شور مي‌شود.

ربيعي گفت: البته با تلاش هاي صورت گرفته، موضوع شوري آب سد گتوند ، کنترل شده است يعني آبي که از سد خارج مي‌شود مشکلي براي زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره‌ مي‌برند. بايد بدانيم مساله خشکسالي موضوعي است که بايد آن را جدي‌تر گرفته و درباره‌اش اطلاع رساني شود. اين موضوعي است که نياز به همياري همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر