برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

آمریکا: آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم

منبع
فارس
بروزرسانی
آمریکا: آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم

فارس/ معاون موقت نماينده آمريکا در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين در نشست شوراي حکام گفت واشنگتن آماده است تحريم‌هاي ناسازگار با برجام را رفع کند.

 
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، معاون موقت نماينده آمريکا در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين در نشست شوراي حکام تصريح کرد آمريکا آماده برداشتن «تحريم‌هاي ناسازگار با برجام» است.

در بيانيه «لوئيس بونو» در نشست شوراي حکام آمده است: «ايالات متحده با هماهنگي نزديک با متحدان و شريکانش به دنبال تضمين بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک از طريق ديپلماسي است. اين توافق، يکي از دستاوردهاي کليدي ديپلماسي چندجانبه و ابزاري حياتي براي مرتفع کردن نگراني‌هاي ديرپاي جامعه بين‌المللي از برنامه هسته‌اي ايران است.»


در ادامه اين بيانيه آمده است: «خانم‌ها، آقايان، ما اين اهداف را با حسن نيت دنبال مي‌کنيم و روشن کرده‌ايم که آماده رفع تمامي تحريم‌هاي ناسازگار با برجام در صورت پايبندي ايران به تمامي تعهداتش در اين توافق هستيم.»

مقام آمريکايي بدون اشاره به عدول کشورش از تعهداتش در برجام و خروج از اين توافق گفت: «اما لازم است همه طرف‌ها واقع‌بين باشند. فرصت براي بازگشت کامل دوجانبه به برجام تا ابد پابرجا نخواهد ماند.»

لوئيس بونو مدعي شده ايران برنامه هسته‌اي خود را به طرز محسوسي فراتر از محدوده‌هاي تعيين‌شده در برجام گسترش داده است. وي مدعي شد: «اين اقدامات تنش‌آميز ما را به نقطه‌اي که بازگشت دوجانبه به برجام منافع منع‌اشاعه‌اي توافق اصلي را توليد نخواهد کرد، نزديک‌تر مي‌کند.»

او تأکيد کرد: «ما از ايران مي‌خواهيم بدون تأخير به مذاکرات برگردد و از انجام اقدامات تنش‌آميزي که تنها ادامه کارمان را دشوارتر مي‌کند خودداري کند. ايران بايد با فوريت بيشتري به سمت برجام حرکت کند نه اينکه از آن دور شود.»

وي در بخش ديگري از اين بيانيه درباره تفاهمات حاصل‌شده ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سفر اخير «رافائل گروسي»، مدير کل آژانس به تهران نيز اظهارنظر کرد.

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شنبه شب در رأس هيأتي به منظور ديدار و گفت‌وگو با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران وارد تهران شد. او روز يکشنبه (۲۱ شهريور ماه) با حضور در محل سازمان انرژي اتمي با «محمد اسلامي» ديدار و گفت‌و‌گو کرد که اين ديدار ۲ ساعت به طول انجاميد.


مديرکل آژانس پس از اين ديدار، ضمن مثبت ارزيابي کردن آن، بر گسترش همکاري ايران و آژانس تأکيد کرد و گفت که دوباره براي گفت‌وگوي سطح بالا با مقامات ايراني به تهران مي‌آيد.

در بيانيه مشترک آژانس و ايران که بعد از اين ديدار منتشر شد، ذکر شده که طرفين، روح همکاري و اعتماد متقابل و اهميت تداوم آن و همچنين ضرورت رسيدگي به موضوعات فيمابين در فضايي سازنده و منحصرا فني را مورد يادآوري و تاکيد مجدد قرار دادند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: «در چارچوب تعاملات و همکاري‌هاي موجود فيمابين، طرفين تصميم گرفتند ديدارهاي متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همين راستا، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در حاشيه کنفرانس عمومي آژانس با مديرکل ديدار خواهد کرد و مديرکل نيز در آينده نزديک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌هاي سطح بالا با هدف تقويت همکاري‌هاي بين ايران و آژانس در حوزه‌هاي مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلي مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.»

طبق اين بيانيه، به بازرسان آژانس اجازه داده مي‌شود تا نسبت به سرويس فني تجهيزات نظارتي مشخص شده و جايگزيني کارت‌هاي حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ايران نگهداري خواهند شد، اقدام کنند. چگونگي و زمان انجام اين اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

لوئيس بونو در نشست شوراي حکام گفت: «بسيار مهم است که ايران تفاهمات حاصل‌شده در بيانيه مشترک ۱۲ سپتامبر را از جمله درباره تدابير موقت نظارتي تحت برجام رعايت کند. اگر آژانس قادر به بازيابي و تضمين پيوستگي اطلاعات در خصوص تعهدات برجامي نباشد بازگشت دوجانبه به برجام دشوارتر خواهد بود.»

ايران و آژانس اتمي اسفندماه سال گذشته به توافقي براي ارائه دسترسي‌هاي داوطلبانه از سوي ايران به دو مکان مشخص شده و تسهيل فعاليت‌هاي راستي آزمايي آژانس دست يافتند. اين توافق، يک بار قبل از منقضي شدن به مدت يک ماه و تا تاريخ سوم تيرماه تمديد شد اما ايران بعد از آن تاريخ، توافق مذکور را تمديد نکرد. 

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد پروتکل الحاقي به اين نهاد بين‌المللي اجازه دسترسي گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ايران را مي‌دهد. سال گذشته مجلس شوراي اسلامي ايران قانوني را به تصويب رساند که دولت را ملزم مي‌کند در صورت عدم رفع تحريم‌ها عليه ايران بازرسي‌هاي آژانس اتمي در ايران را معلق کند.

دولت «جو بايدن»، رئيس‌جمهور آمريکا مدعي است قصد دارد از طريق مذاکرات جاري در شهر وين، پايتخت اتريش زمينه‌هاي لازم براي بازگشت کشورش به توافق هسته‌اي برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وين ميان آمريکا و ساير طرف‌هاي برجام غير از ايران براي تسهيل بازگشت آمريکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها مي‌گويند پيشرفت‌هاي ملموسي در اين مذاکرات حاصل شده اما پاره‌اي اختلافات کماکان باقي است.

يکي از زمينه‌هاي اختلاف در اين مذاکرات اصرار آمريکا بر حفظ برخي از تحريم‌هايي است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام عليه ايران اعمال کرده است. مضاف بر اين، دولت بايدن اعلام کرده هيچگونه ضمانتي نمي‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌هاي بعدي آمريکا از برجام بدهد.

مضاف بر اين، مقام‌هاي دولت آمريکا پيش از اين تصريح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکويي» جهت پرداختن به ساير اختلافات از جمله مسائل موشکي و منطقه‌اي استفاده کنند.

اخيراً مقام معظم رهبري در جلسه‌اي تأکيد کردند آمريکايي‌ها خواستار گنجاندن بندي در توافق هسته‌اي برجام براي ملزم کردن ايران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکي و منطقه‌اي هستند.

رهبر انقلاب اسلامي چندي پيش در آخرين ديدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمريکايي‌ها در زبان و وعده مي‌گويند تحريم‌ها را بر مي‌داريم اما تحريم‌ها را برنداشتند و برنمي‌دارند، ضمن آنکه شرط هم مي‌گذارند و مي‌گويند که بايد در همين توافق جمله‌اي بگنجانيد که بعداً درباره برخي موضوعات صحبت شود و گرنه توافقي نخواهيم داشت.»

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: «آنها مي‌خواهند با گذاشتن اين جمله، بهانه‌اي براي دخالت‌هاي بعدي خود درباره اصل برجام و مسائل موشکي و منطقه‌اي فراهم کنند و اگر ايران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگويند توافق را نقض کرده‌ايد و توافق، بي‌توافق.»

جمهوري اسلامي ايران تأکيد کرده با توجه به اينکه آمريکا طرفي بوده که توافق را نقض کرده اين واشنگتن است که بايد با رفع تحريم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجراي تعهدات آمريکا مورد راستي‌آزمايي قرار گيرد. تهران البته تأکيد کرده اصرار يا عجله‌اي براي بازگشت آمريکا به توافق ندارد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر