برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خبرگزاری فرانسه: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مقابله با تحریم‌ های غرب است

منبع
فارس
بروزرسانی
خبرگزاری فرانسه: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مقابله با تحریم‌ های غرب است

فارس/ يک خبرگزاري غربي عضويت دائم ايران در سازمان همکاري شانگهاي را گام تهران در مقابله با تحريم‌هاي غرب برشمرد.

«خبرگزاري فرانسه» روز شنبه در تحليلي در اين رابطه نوشت، ايران از پذيرش خود در بلوک تحت رهبري چين و روسيه استقبال کرد، چرخشي به سمت شرق که تهران آن را دسترسي به بازارهاي بزرگ جهاني و مقابله با تحريم‌هاي فلج کننده غرب مي‌داند.

*استقبال رسانه‌ها از عضويت دائم ايران در سازمان همکاري شانگهاي
بر اساس اين گزارش، روزنامه‌هاي محافظه کار و اصلاح طلب ايران نيز در استقبال از نتيجه نشستي که روز دوشنبه در شهر «دوشنبه» در تاجيکستان برگزار شد و اعضاي سازمان همکاري شانگهاي عضويت آينده ايران در اين اتحاديه را تاييد کردند، وحدت کميابي نشان دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين گروه هشت نفره که دو دهه پيش ايجاد شد و هند را نيز شامل مي‌شود، خود را به عنوان «پادزهر سلطه غرب» معرفي مي‌کند.
اين خبرگزاري به انعکاس مطالب چند روزنامه از جمله «کيهان» در اين رابطه پرداخت و نوشت، از نظر کيهان از اين پس ايران مي‌تواند سياست چندجانبه گرايي خود را اجرا کند، به تدريج چشم اندازي را که تنها بر غرب متکي است کنار بگذارد و تحريم‌هاي غرب را کاهش دهد.

*شکستن سد تحريم‌هاي غرب
ايران، يکي از چهار کشور ناظر سازمان همکاري شانگهاي، در سال 2008 براي عضويت کامل درخواست داده بود، اما با تحريم‌هاي سازمان ملل و ايالات متحده که بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور وضع شده بود، درخواست چندان مورد توجه قرار نگرفت.
سال گذشته، ايران مجدداً به دليل امتناع تاجيکستان از عضويت در سازمان همکاري شانگهاي بازماند، اما روز جمعه دريچه عضويت در آن کاملاً باز شد.

*ايران پايبند به توافق‌هاست
«فياض زاهد» کارشناس روابط بين‌الملل و ايران معتقد است که مسکو و پکن عضويت تهران را تأييد کردند زيرا انتظار دارند مسئله هسته‌اي حل شود.
زاهد به خبرگزاري فرانسه گفت: «کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي فکر مي‌کنند ايران به توافق‌هاي بين‌المللي پايبند خواهد بود چرا که تحريم‌ها مانع اصلي بر سر راه عضويت در اين اتحاديه بوده است.»
وي گفت:«روسيه، چين و هند همگي منتظر لغو تحريم‌هاي اقتصادي هستند تا بتوانند در ايران سرمايه گذاري کنند.»
«شي جين پينگ»، رئيس جمهور چين  نيز گفته است که عضويت ايران به اتفاق آرا پذيرفته شده است. البته سران سازمان همکاري شانگهاي زمان بندي الحاق ايران را هنوز اعلام نکردند. به غير از روسيه و چين، ديگر اعضاي آن کشورهاي شوروي سابق قزاقستان، قرقيزستان ، تاجيکستان و ازبکستان هستند .هند و پاکستان  نيز در سال 2017  در اين سازمان پذيرفته شدند.

*تجارت پر سود ايران با شرق

آنها مجموعاً 40 درصد از جمعيت جهان و بيش از 20 درصد از توليد ناخالص داخلي جهان را تشکيل مي‌دهند. به ‌گفته  تهران، تجارت دو طرفه بين ايران و کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي در تا مارس 2021، 28 ميليارد دلار (24 ميليارد يورو) ارزش گذاري شده است وچين 18.9 ميليارد دلار از آن را به خود اختصاص داده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر