logo
برگزیده
سیاسی

نظر داریوش قنبری درباره سرنوشت روحانی و برادران لاریجانی

منبع
ايلنا
بروزرسانی
نظر داریوش قنبری درباره سرنوشت روحانی و برادران لاریجانی

ايلنا/ يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: حاکميت نسبت به اصلاح‌طلبان بي‌اعتماد شده است و اين اعتماد بايد بازسازي شود بنابراين اصلاح‌طلبان بايد بتوانند پل ارتباطي با حاکميت ايجاد کرده و اين اعتماد را بازسازي کنند.

داريوش قنبري در گفت‌و‌گو با ايلنا، در خصوص تعامل اصلاح‌طلبان با حاکميت، اظهار کرد: اينکه در سطح عالي بين اصلاح‌طلبان و حاکميت گفت‌و‌گويي صورت مي‌گيرد يا خير، من اطلاعي ندارم؛ حداقل اگر هم باشد خبري از آن منتشر نمي‌شود يعني اگر بنا را بر اخبار بگذاريم، بايد بگوييم که گفت‌وگويي به اين معنا وجود ندارد، در صورتي که بايد گفت‌وگو وجود داشته باشد.

وي افزود: يکي از مسائلي که وجود دارد اين است که حاکميت نسبت به اصلاح‌طلبان بي‌اعتماد شده است و اين اعتماد بايد بازسازي شود. بنابراين اصلاح‌طلبان بايد بتوانند پل ارتباطي با حاکميت ايجاد کرده و اين اعتماد را بازسازي کنند. اصلاح‌طلبان به عنوان يک جريان سياسي درون نظام نياز به گفت‌وگو دارند تا بتوانند از طريق اين گفت‌وگو، مسائل و ديدگاه‌هايشان را بيان کنند.

وي در پاسخ به سوالي درباره کنار گذاشتن شخصيت‌هايي با تجربه‌اي چون برادران لاريجاني و حسن روحاني گفت: انتخابات برگزار مي‌شود و افراد جابجا مي‌شوند در ارتباط با آقاي روحاني طبيعي است که مسئوليتشان تمام شود؛ دوران رياست جمهوري ايشان به اتمام رسيده و شخص ديگري جايگزين شده است حال اينکه از ايشان در جاي ديگري استفاده بشود يا خير، مشخص نيست و بايد ببينيم که در آينده آيا ايشان مورد توجه قرار خواهد گرفت يا خير.

قنبري افزود: در مجموع شرايط بسيار دشواري در دوران رياست جمهوري آقاي روحاني شاهد بوديم، چون ايشان نتوانست نه مردم و نه حاکميت را راضي کند و با روي کار آمدن ترامپ، سياست مذاکره شکست خورد و باعث نابودي بيشتري شد اما در مجموع، مشکلات ناشي از بدشانسي بود. در هر صورت بعيد مي‌دانم که حاکميت آقاي روحاني را کنار بگذارد، چون ايشان فردي هستند که در مناصب مختلف از اول انقلاب حضور داشته و در شرايط بسيار سخت، کشور را اداره کرده است. 

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: آقاي آملي لاريجاني هم امروز پست رياست مجمع تشخيص مصلحت را بر عهده دارد و با رفتن ايشان از شوراي نگهبان اختلاف نظرهايي پيش آمد؛ ايشان در ارتباط با رويه بررسي صلاحيت‌ها نظراتي را بيان کردند که نظرات ايشان بايد مورد توجه قرار بگيرد؛ بايد ضابطه‌اي براي بررسي صلاحيت‌ها وجود داشته باشد به هر حال آقاي لاريجاني اين مسائل را دلسوزانه مطرح کردند وقتي که نظراتشان را اعلام کردند، حضورشان در شوراي نگهبان به صلاح نبود.

وي تأکيد کرد: در هر حال ايشان امروز در جايگاه مهمي هستند و رياست مجمع تشخيص مصلحت را به عهده دارند و نمي‌توان گفت که ايشان کنار گذاشته شده است.

قنبري افزود: آقاي علي لاريجاني هم که مشاور رهبري است، از صحبت‌هاي رهبري بعد از اعلام صلاحيت‌ها مشخص بود که ايشان نسبت به رد صلاحيت آقاي لاريجاني نظر مثبتي نداشتند و ايشان نيز از اتفاقي که رخ داد، ناراحت بودند به هر حال اين تغييرات را نمي‌توان به معناي کنار گذاشتن از نظام تلقي کرد.

وي با بيان اينکه نخبگان در درون جمهوري اسلامي گردش دارند، گفت: من بعيد مي‌دانم که بتوان اين عملکردها را نشانه کنار گذاشتن از سيستم تلقي کرد. فعلاً زود است که در اين خصوص اظهارنظر کنيم چون برخي از اين اشخاص همچنان مناصب کليدي در نظام دارند.

اين عضو شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري خاطرنشان کرد: نظام همواره در اين راستا بود که جريان‌هاي مختلف درون نظام حضور داشته باشند و هيچ وقت حاکميت در جمهوري اسلامي به سمتي نرفته است که يک جريان را از سيستم حذف کند. قطعاً نياز است که نخبگان جريان‌هاي مختلف سياسي در اداره کشور تشريک مساعي براي حل مشکلات داشته باشند کساني که در قدرت هستند، به گونه‌اي مسئوليت دارند و کساني که در قدرت نيستند هم بايد ديدگاه‌ها و نظراتشان را براي پيشرفت نظام و کشور ارائه دهند.

وي گفت: به نظر من بايد اتاق فکري براي حل مسائل تشکيل شود؛ به دست آوردن تجربه هزينه‌هاي بسيار زيادي داشت و اين تجربه بايد در خدمت توسعه و پيشرفت کشور قرار بگيرد. حتماً اين احساس مسئوليت بايد وجود داشته باشد که اين تجربه در ارتباط با حل مسائل و مشکلات کشور ارائه شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar