نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ضربه‌ای که شکست بی‌سابقه اسپیس‌ایکس به اعتماد ناسا زد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ضربه‌ای که شکست بی‌سابقه اسپیس‌ایکس به اعتماد ناسا زد

ایسنا/  شکست موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در انجام ماموریتش، ناسا را ‌مجبور به ارزیابی دوباره برنامه پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده و این آژانس اکنون نگران سرنشینان ماموریت کرو-۹ است.

مرحله دوم موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس طی پرتاب ماهواره‌ای استارلینک در روز ۱۱ ژوئیه با شکست مواجه شد و ۲۰ ماهواره بر فراز زمین سقوط کرده و در جو سوختند. به دنبال آن ناسا در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است که آژانس فضایی منتظر است ببیند آیا پس از این شکست موشکی در هفته گذشته، در ماموریت برنامه‌ریزی شده ارسال فضانورد آن تغییری ایجاد خواهد شد یا خیر.

به نقل از اسپیس، موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در جریان پرتاب ماهواره استارلینک در روز پنجشنبه (۱۱ ژوئیه) دچار یک ناهنجاری نادر شد. مرحله دوم موشک طبق برنامه‌ریزی کار نکرد و ماهواره‌های پهنای باند در مداری غیرعادی قرار گرفتند. همانطور که اسپیس‌ایکس و اداره هوانوردی فدرال در حال بررسی علت وقوع این اتفاق هستند، نظارت بر انجام یک ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال انجام است.

فالکون ۹ برای ارسال ماموریت‌های سرنشین‌دار ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس استفاده می‌شود. تلاش برنامه ریزی شده بعدی، معروف به کرو-۹، قرار بود چهار فضانورد را در اواسط ماه اوت به پرواز درآورد. ورود این گروه به ایستگاه فضایی با بازگشت گروه کرو-۸ از ماه مارس که برای یک ماموریت نیم‌ساله در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشته‌اند، دنبال خواهد شد.

مقامات آژانس در اواخر روز جمعه (۱۲ ژوئیه) در بیانیه‌ای گفتند: ایمنی خدمه و تضمین ماموریت، اولویت‌های اصلی ناسا هستند و افزودند که به روز رسانی‌هایی را در مورد ماموریت‌های این آژانس ارائه خواهند کرد. همچنین بیان شد که اسپیس‌ایکس در حین ادامه تحقیقات ناهنجاری اطلاعاتی را در اختیار ناسا قرار داده است.

ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی که معمولا ۶ ماه به طول می‌انجامند، در صورت نیاز به ماندن طولانی‌تر در فضا، دارای انعطاف‌پذیری هستند. با این حال، اسپیس‌ایکس تنها فضاپیمایی است که دارای گواهینامه کامل است که فضانوردان را از خاک ایالات متحده به فضا می‌فرستد.

ضربه‌ای که شکست بی‌سابقه اسپیس‌ایکس به اعتماد ناسا زد

گزینه دیگر، استارلاینر فضاپیمای بوئینگ است، اما این فضاپیما هنوز برای پرتاب‌های عملیاتی ایستگاه فضایی تایید نشده است. یک ماموریت آزمایشی که به عنوان آزمایش پرواز سرنشین‌دار شناخته می‌شود، در حال حاضر با دو فضانورد در ایستگاه فضایی در حال انجام است. استارلاینر گواهی بازگشت به زمین را دارد، اما فقط در مواقع اضطراری. پس از اینکه استارلاینر پس از اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز ششم ژوئن، مشکلاتی با نشت هلیوم و رانشگرها پیدا کرد، تحقیقات پیچیده‌ای آغاز شد که هنوز در حال انجام است. قرار بود این ماموریت تنها ۱۰ روز به طول بینجامد، اما به دلیل مشکلاتی، تاریخ فرود آن هنوز تعیین نشده است.

علاوه بر این، اسپیس‌ایکس بخشی از ماموریت‌های حیاتی را از طریق فضاپیمای باری دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. کارگو دراگون نیز از موشک فالکون ۹ استفاده می‌کند. آخرین بارگیری از این قبیل، در روز چهارم ماه مارس با غذا، تدارکات و آزمایشات برای خدمه ماموریت‌های ۷۰ و ۷۱ اکسپدیشن انجام شد.

با این حال، فضاپیماهای دیگری می‌توانند محموله را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستند. از جمله آنها می‌توان به سیگنوس نورثروپ گرومن و پروگرس روسیه اشاره کرد. آژانس فضایی فدرال روسیه هفته گذشته اعلام کرد که پرتاب بعدی پروگرس برای روز ۱۵ اوت تعیین شده است.

جدای از ایستگاه فضایی بین‌المللی، اسپیس‌ایکس همچنین قرار است در این ماه یک ماموریت تجاری را با کرو دراگون و فالکون ۹ انجام دهد.

این تلاش که با نام پولاریس داون شناخته می‌شود، با بودجه یک میلیاردر به نام جرد آیزاکمن انجام می‌شود. در این ماموریت سرنشینان در مدار بالای زمین قرار می‌گیرند و اولین پیاده‌روی فضایی تجاری را انجام می‌دهند.

ایزاکمن هفته گذشته در پستی در ایکس، نوشت: اسپیس ایکس سابقه‌ای باورنکردنی با فالکون ۹ دارد. از تجربه شخصی می‌توانم بگویم که آنها در صورت بروز مشکلات بسیار شفاف هستند. شکی ندارم که آنها به سرعت به یک پاسخ می‌رسند و مطمئن می‌شوند که مقرون به صرفه‌ترین و قابل اطمینان‌ترین وسیله پرتاب محموله به مدار، به عرصه بازمی‌گردد. در مورد پولاریس داون باید بگویم که ما هر زمان که اسپیس‌ایکس آماده باشد، با اطمینان کامل به موشک، فضاپیما و عملیات، پرواز خواهیم کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره