2. برگزیده

ستاره ای ۳۰ بار بزرگتر از خورشید با ترکیبات عجیب کشف شد

مهر
ستاره ای ۳۰ بار بزرگتر از خورشید با ترکیبات عجیب کشف شد

مهر/ محققان ستاره ای ۳۰ برابر خورشید کشف کرده اند که لیتیوم موجود در آن ۱۰۰ هزاربار بیشتر از ستاره منظومه شمسی است و همین امر آنها را شگفت زده کرده است.

به نقل از اسپیس، محققان یک ستاره جدید کشف کرده اند که ۳۰ برابر خورشید است و ممکن است نظریه های تکامل ستاره ای را تغییر دهد. این ستاره که J۰۵۲۴-۰۳۳۶ نام دارد در فاصله ۳۰ هزار سال نوری زمین قرار دارد. جالب آنکه غلظت عنصر لیتیوم آن در مقایسه با خورشید یا ستاره های دیگر با سن مشابه، بسیار بیشتر است.

اکنون محققان در درک اینکه ستارگان چگونه عناصر سنگین تر را از طریق همجوشی هسته ای به وجود می آورند، با چالش روبرو هستند زیرا لیتیوم یک عنصر سبک است و مدل های فعلی حاکی از آن هستند که عناصر سنگین در چنین فرایندی از بین می روند و جای خود را به عناصر سنگین تر مانند کربن و اکسیژن می دهند. جالب آنکه نه تنها ستاره تازه کشف شده غنی از لیتیوم است بلکه عناصر سنگین کمی نیز در آن وجود دارد.

پژوهشگران هنگام بررسی ستاره های قدیمی تر در کهکشان راه شیری J۰۵۲۴-۰۳۳۶ را رصد کردند. این جسم آسمانی در مراحل پایانی عمر خود است و به بیان دیگر یک ستاره تکامل یافته و در حال متورم شدن است، به این ترتیب اندازه آن بزرگتر و در نتیجه درخشان تر می شود.

ستاره شناسان پس از این کشف تصمیم گرفتند ترکیب شیمیایی آن را با استفاده از روش طیف سنجی آشکار کنند. از آنجا که عناصر مختلف نور را در طول موج های متفاوتی منتشر و جذب می کنند، نگاهی به بازده نوری یا طیف های نوری ستاره، ترکیبات و میزان عناصر آن را آشکار می کند.

رعنا عزالدین رهبر این تحقیق در دانشگاه فلوریدا می گوید: ما متوجه شدیم این ستاره ۱۰۰ هزار بار بیشتر از خورشید در سن فعلی خود، لیتیوم دارد. این مقدار لیتیوم فراتر از چیزی است که در مدل های مربوط به تکامل ستارگان وجود دارد و نشان دهنده یک مکانیسم ناشناخته برای تولید لیتیوم یا حفظ آن در ستارگان است.