ادغام دو جسم کیهانی از دید تلسکوپ فضایی هابل

ادغام دو جسم کیهانی از دید تلسکوپ فضایی هابل
ايسنا/ تلسکوپ فضايي هابل ناسا در تصويري به ثبت ادغام آهسته و مخرب دو جسم کيهاني در فاصله بيش از يک ميليارد سال نوري از زمين پرداخته است. اين لکه کوچک در فضاي عميق بسيار آشفته‌تر از چيزي است که ظاهرش نشان مي‌دهد. اين جسم سماوي که IRAS 14348-1447 نام داشته و توسط ماهواره IRAS کشف شده، در حقيقت ترکيبي از دو کهکشان مارپيچي مملو از گاز است که در گذشته به فاصله بسيار نزديکي از هم رسيده و به دليل کشش گرانشي دو طرف، به سمت هم کشيده شده و به آهستگي و به شکل مخربي در هم ادغام مي‌شوند. اين تصوير توسط دوربين پيشرفته نقشه برداري تلسکوپ هابل ثبت شده است. جسم IRAS 14348-1447 يکي از پرگازترين نمونه‌هاي شناخته شده از کهکشان‌هاي فوق درخشان مادون قرمز است که حدود 95 درصد انرژي آن در طيف مادون قرمز دور منتشر مي‌شود. مقادير عظيمي از گاز مولکولي درون IRAS 14348-1447 به تامين سوخت تابش‌هايش اختصاص داده شده و در زمان حرکت اين جسم کيهاني در اطراف، فرآيندهاي ديناميکي در آن صورت مي‌گيرد. اين فرآيندها مسئول ظاهر آشفته و اثيري اين کهکشان بوده و باعث ايجاد دنباله‌ها و رشته‌هاي برجسته در اطراف بدنه آن شده‌اند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد