نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

زادروز پروفسور «مجید سمیعی»؛ از مفاخر جراحی مغز و اعصاب جهان

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ پروفسور مجيد سميعي به‌عنوان بهترين جراح مغز و اعصاب در کل دنيا شناخته مي‌شود. او مبدع روش نويني در جراحي مغز است و خدمات زيادي براي آموزش جراحان انجام داده است. پروفسور مجيد سميعي مشهورترين جراح مغز و اعصاب دنيا است. اين پزشک ايراني‌ نه‌تنها در ايران، بلکه در تمام دنيا شناخته‌شده است. او رياست مرکز علوم و اعصاب آلمان را بر عهده دارد و به‌عنوان پايه‌گذار و مبدع روش نوين جراحي قاعده‌ي جمجمه شناخته مي‌شود. بيوگرافي خانوادگي
پروفسور مجيد سميعي در تاريخ ۲۹ خرداد سال ۱۳۱۶ در شهر تهران به دنيا آمد. پدر او از خانواده‌هاي سرشناس رشت و مادرش اصالتا اهل شيراز بود. خانواده‌ي او چند سال بعد از تهران به رشت بازگشت و در محله‌ي تلفن‌خانه (بحرالعلوم) ساکن شد.
تحصيلات پروفسور مجيد سميعي دوره‌ي دبيرستان را در دبيرستان مشهور شاهپور رشت به اتمام رساند و براي ادامه‌ي تحصيل به آلمان رفت. او در يکي از مصاحبات خود اعلام کرد که در سن ۱۱ سالگي علاقه‌ي بسيار زيادي به جراحي مغز و اعصاب پيدا کرد و به همين دليل در دانشگاه يوهانس گوتنبرگ در شهر ماينتس به تحصيل در رشته‌هاي زيست‌شناسي و پزشکي پرداخت. او به دليل کسب عالي‌ترين نمرات در امتحانات پايان دوره‌ي پزشکي توانست جايزه‌ي ويژه‌ي وزارت علوم ايران براي برترين دانشجويان مقيم اروپا را از آن خود کند. او سپس دوره‌ي تخصصي جراحي مغز و اعصاب را زير نظر کورت شورمن آغاز کرد و سال ۱۳۴۹ يعني در سن ۳۳ سالگي موفق به دريافت مدرک بورد تخصصي در اين رشته از کشور آلمان شد. فعاليت‌هاي حرفه‌اي در سال ۱۳۴۹ پروفسور مجيد سميعي عنوان دانشياري در رشته‌ي جراحي مغز و اعصاب را دريافت کرد و به‌عنوان معاون دپارتمان جراحي مغز و اعصاب دانشگاه ماينتس فعاليت‌هاي خودش را ادامه داد. او حدود يک سال بعد موفق به دريافت درجه‌ي استادي در همين رشته‌ شد. در همين سال عنوان استادي و رياست در دپارتمان رشته‌ي جراحي مغز و اعصاب در دانشگاه ملي ايران (شهيد بهشتي کنوني) به پروفسور سميعي پيشنهاد شد؛ اما او به دليل ادامه‌ي فعاليت‌هاي علمي خود در دانشگاه ماينتس نتوانست اين پيشنهاد را بپذيرد. پروفسور سميعي در سال ۱۳۵۰ نخستين دوره‌ي آموزشي جراحي ميکروسکوپي را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۶ با کمک بنياد فولکس‌واگن، اولين آزمايشگاه تمرين جراحي ميکروسکوپي آلمان را تأسيس کرد. او در سال ۱۳۵۶ رياست دپارتمان جراحي مغز و اعصاب در بيمارستان نورداشتات شهر هانوفر آلمان را بر عهده گرفت. بعد از آن چندين پيشنهاد براي رياست دپارتمان‌هاي جراحي مغز و اعصاب از طرف دانشگاه‌هاي لايدن هلند و ماينتس آلمان به او داده شد. درنهايت او در سال ۱۳۶۷ سمت استادي جراحي مغز و اعصاب دانشگاه پزشکي هانوفر را پذيرفت. پروفسور سميعي چندين سال رياست هر دو دپارتمان جراحي مغز و اعصاب در بيمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکي هانوفر را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۷۹ نخستين دوره‌ي آموزشي جراحي قاعده‌ي جمجمه در جهان را در شهر هانوفر پايه‌گذاري نمود و در سال‌هاي ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ به سمت رياست فدراسيون جهاني انجمن‌هاي جراحي مغز و اعصاب برگزيده شد.
پروفسور سميعي همچنين در سال ۲۰۰۴ مؤسسه‌ي بين‌المللي علوم اعصاب چين واقع در دانشگاه پزشکي پکن را سازمان‌دهي و تأسيس کرد.
مؤسسه‌ي بين‌المللي علوم اعصاب
پروفسور مجيد سميعي در دهه‌ي ۱۹۹۰ يک مرکز خصوصي بين‌المللي علوم اعصاب را که به‌اختصار INI ناميده مي‌شود، در مرکز شهر هانوفر آلمان تأسيس کرد. اين مرکز که معماري آن برگرفته از شکل مغز است، از تجربه‌ي بهترين پزشکان بين‌المللي و جديدترين تکنولوژي‌هاي پزشکي و خدماتي بهره‌ مي‌برد و به همين منظور، باکيفيت‌ترين خدمات سلامتي را به بيماران سيستم‌هاي عصبي ارائه مي‌کند. پروفسور سميعي حدود ۱۴ سال پيش از رياست دپارتمان‌هاي جراحي مغز و اعصاب در بيمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکي هانوفر اعلام بازنشستگي کرد و تمام توان خود را به توسعه‌ي اين مؤسسه‌ي اختصاص داد؛ در حال حاضر رياست INI را خود او و پسرش، پروفسور امير سميعي بر عهده دارند.
فعاليت‌هاي پروفسور سميعي در ايران
پروفسور مجيد سميعي رياست و عضويت در بسياري از جوامع و مؤسسات بين‌المللي را بر عهده داشته‌ است. او در ايران نيز فعاليت‌هاي زيادي انجام داده است.
فعاليت‌هاي آموزشي سازمان تأمين اجتماعي ايران در سال ۲۰۰۴ سمت رياست دپارتمان جراحي مغز و اعصاب بيمارستان ميلاد تهران را به پروفسور سميعي اعطا کرد. او دوره‌هاي آموزشي جامعي براي کارکنان دپارتمان برنامه‌ريزي و اجرا کرد و همين موضوع باعث شد اين دپارتمان به يکي از توسعه‌يافته‌ترين و پيشرفته‌ترين مراکز جراحي مغز و اعصاب تبديل شود. پروفسور سميعي از سال ۲۰۰۶ سمپوزيوم بين‌المللي جراحي مغز و اعصاب را به سرپرستي خود و به‌طور مستمر در تهران برگزار مي‌کند. تأسيس بنياد فرهنگ و علم گيلان و مرکز تحقيقات سرطان‌شناسي رشت از ديگر فعاليت‌هاي آموزشي پروفسور سميعي در ايران هستند. وي هدف از تأسيس بنياد را ايجاد فضاي همدلي بين دانشمندان علوم مختلف و فرهيختگان برجسته‌ي گيلان عنوان کرد. پروفسور سميعي همچنين اعلام کرد که ۳ نفر از پزشکان متخصص گيلاني براي فراگيري دوره‌ي PHD و Fellowship به مدت ۲ تا ۳ سال به آلمان مي‌ر‌وند و مخارج آن‌ها نيز تأمين شده است. او در ادامه يادآوري کرد که اين بنياد با کمک اساتيد کشور و استان اداره مي‌شود و تنها براي فعاليت‌هاي علمي جوانان گيلان است. بيمارستان سميعي در رشت
از ديگر اقدامات پروفسور سميعي در ايران مي‌توان به تأسيس بيمارستان سميعي در شهر رشت اشاره کرد. ساخت بيمارستان فوق تخصصي جنرال ۴۰۰ تختخوابي پروفسور سميعي در اسفند سال ۱۳۸۷ و با حضور گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان آغاز شد. در اين مرکز علاوه ‌بر فعاليت‌هاي درماني، کارهاي پژوهشي نيز انجام مي‌شود و بخش جراحي مغز و اعصاب آن با مرکز اعصاب آلمان همکاري خواهد داشت.
بيمارستان فوق تخصصي مغز و اعصاب در تهران پروژه‌ي بيمارستان فوق تخصصي و بزرگ‌ترين مرکز تحقيقات علوم مغز و اعصاب جهان به همت مؤسسه‌ي خيريه متوسلين به امام رضا (ع) و زير نظر مستقيم پروفسور سميعي در تهران در حال ساخت است. شرط پروفسور سميعي براي همکاري با اين پروژه، خيريه بودن آن است. درنتيجه اين پروژه به بخش خصوصي يا دولتي سپرده نخواهد شد و صد درصد با کمک‌هاي مردمي ساخته و نگهداري خواهد شد. جالب است بدانيد که مساحت اين مرکز ۸۰ هزار مترمربع است و در ۱۱ طبقه ساخته خواهد شد. امکانات و تيم پزشکي اين مجموعه نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان بي‌نظير و ۲.۵ برابر بزرگ‌تر از مرکز مغز و اعصاب هانوفر آلمان است. افتخارات و جوايز پروفسور مجيد سميعي در طول فعاليت‌هاي خود ۱۲۰۰۰ بيمار را به‌طور موفقيت‌آميز عمل کرده است. او صدها مقاله و ۱۷ جلد کتاب نوشته و همچنين شاگردان زيادي تربيت کرده ‌است. آن‌ها در کشورهاي مختلف جهان در زمينه جراحي مغز و اعصاب فعاليت دارند و هر سال به‌افتخار پروفسور سميعي در يکي از کشورها کنفرانس برگزار مي‌کنند. پروفسور سميعي حدود ۴ سال رياست فدراسيون جهاني جوامع جراحي مغز را بر عهده داشته است و در سال ۲۰۰۱ عنوان رياست افتخاري اين نهاد را به پاس زحماتش به او اهدا کردند. در سال ۱۳۶۷ رئيس‌جمهور آلمان غربي نشان خدمت درجه‌ي ۱ دولت آلمان را به پروفسور سميعي اهدا کرد. در همين سال جايزه‌ي علمي ايالت نيدرزاکسن آلمان نيز به پاس قدرداني از فعاليت‌ در راه پيشرفت جراحي مغز و اعصاب به وي اعطا شد.
عالي‌ترين نشان افتخاري دولت چين نيز در مهرماه سال ۱۳۸۶ به پاس خدمات و تلاش‌هاي پروفسور مجيد سميعي به جامعه‌ي پزشکي توسط ژنگ پي‌يان، معاون نخست‌وزير چين به ‌وي اعطا شد.
جايزه‌ي حلقه لايبنيتز
به گفته‌ي پروفسور سميعي، ميزان مرگ‌و‌مير ناشي از صدمات مغزي در آفريقا حدود ۳ برابر بيشتر از بيماري ايدز است. پروفسور سميعي در طرح «آفريقا صد»، ۱۰۰ نفر از جراحان جوان آفريقايي را به آلمان آورد و بعد از دادن آموزش‌هاي لازم، آن‌ها را دوباره به آفريقا فرستاد تا پزشکان بيشتري را در اين قاره پرورش دهند. کلوپ خبرنگاري هانوفر به پاس قدرداني از اين کار پروفسور سميعي، جايزه حلقه لايبنيتز را در سال ۲۰۱۳ به او اعطا کرد. پروفسور سميعي در مراسم اهداي جايزه گفت: «اين جايزه نه به من، بلکه به قاره‌اي با نزديک به يک ميليارد جمعيت اهدا شد.»
جايزه‌ي برترين جراح مغز سال ۲۰۱۳
در سال ۲۰۱۳ فدراسيون جهاني جوامع جراحي مغز، پروفسور مجيد سميعي را به‌عنوان جراح مغز سال معرفي کرد. رئيس اين فدراسيون در بخش ويژه‌ي معرفي جراح مغز سال اعلام کرد: «امروزه هيچ‌کس در جراحي مغز با مهارت و قوه‌ي سنجش پروفسور سميعي برابري نمي‌کند و او شايسته‌ي عنوان جراح مغز سال ۲۰۱۳ است.»
جايزه‌ي برترين جراح مغز سال ۲۰۱۴
پروفسور مجيد سميعي در سال ۲۰۱۴ از سوي آکادمي بين‌المللي جراحان مغز و اعصاب برنده‌ي جايزه‌ي برترين جراح مغز سال شد. اين جايزه هر سال به يکي از پزشکان در اين رشته اهدا مي‌شود.
دکتراي افتخاري
در مهرماه سال ۱۳۹۰، دانشگاه تهران از پروفسور سميعي تقدير کرد و به او دکتراي افتخاري اعطا کرد.
کليد طلايي رشت
شهرداري رشت نخستين کليد طلايي خود را در شهريور سال ۱۳۹۳ در مراسمي به پروفسور سميعي اهدا کرد. او بعد از دريافت اين جايزه و تقدير از محبت جوانان گيلاني نسبت به خود گفت: «امروز شهردار کليد طلايي شهر را از طرف شما عزيزان به من داده‌اند؛ بنده با اين کليد مي‌خواهم درهاي علم و دانش را باز کنم.» پروفسور سميعي تأکيد کرد: «اين کليد طلايي شهر براي گشودن درهاي علم و دانش در گيلان است و اميدوارم از همين گيلان درهاي علم و دانش در سراسر ايران گشوده شود.»
زندگي شخصي پروفسور مجيد سميعي در سن ۱۹ سالگي عاشق دخترعموي خود شد و در سال ۱۹۶۱ با مهشيد سميعي ازدواج کرد. آن‌ها در شهر هانوفر آلمان زندگي مي‌کنند و داراي دو فرزند با نام‌هاي امير و اميره هستند. دختر او، اميره سميعي در رشته‌ي اقتصاد تحصيل کرده است. و پسرش، امير سميعي، پروفسور مشهور جراحي مغز و اعصاب و معاون مؤسسه‌ي بين‌المللي علوم اعصاب هانوفر آلمان است.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar