مهر/ يک شرکت استراليايي موفق به ابداع سوخت جديدي از طريق تثبيت گاز هيدروژن در يک مايع قابل بازيافت شده که انتقال آن به موتور به راحتي بنزين و گازوئيل است.
هزينه مصرف اين سوخت بسيار پايين است و با استفاده از آن مي توان مسافت هايي بسيار طولاني را بدون نياز به سوختگيري طي کرد.
به عنوان مثال، در شرايطي که هزينه يک باک سوخت هيدروژني ۸۰ دلار و هزينه يک باک بنزين بدون سرب ۵۰ دلار است، هزينه استفاده از اين سوخت که electriq نام گرفته به تنها ۲۵دلار به ازاي هر باک مي رسد.
علاوه بر اين در شرايطي که با يک باک پر از سوخت هاي هيدروژني، بنزين بدون سرب يا حتي با استفاده از خودروي برقي مي توان مسافتي در حدود ۵۰۰ کيلومتر را طي کرد، با استفاده از سوخت مذکور مي توان مسافتي هزار کيلومتري را با يک باک پر طي کرد.

امنيت و سرعت سوختگيري بالا يکي ديگر از مزاياي سوخت جديد است که در مقايسه با فرايند تزريق سوخت هيدروژني و شارژ باتري خودروهاي برقي يک مزيت مهم محسوب مي شود. همچنين بايد توجه داشت باتري هاي مورد استفاده در خودروهاي برقي بسيار سنگين و تا حدي گران قيمت و در برابر گرما آسيب پذير هستند. ولي سوخت جديد هيچ کدام از اين مشکلات را ندارد.
سوخت جديد electriq بر خلاف سوخت هيدروژني با خطر انفجار و مشکلات مربوط به ذخيره سازي و حمل ونقل هم مواجه نيست و مانند بنزين عادي به خودرو منتقل مي شود.
۶۰ درصد مايعي که در اين سوخت براي تثبيت و نگهداري هيدروژن به کار گرفته شده همان آب است و البته بقيه ترکيبات آن افشا نشده است. البته براي تجاري سازي اين سوخت هنوز بايد فعاليت هاي بيشتري انجام شود.
بازار