نماد آخرین خبر

کسانی که کتاب غیردرسی می‌خوانند، نمرات بهتری دارند!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کسانی که کتاب غیردرسی می‌خوانند، نمرات بهتری دارند!
ايسنا/ نتايج يک مطالعه جديد و گسترده نشان مي‌دهد نوع کتاب‌هاي غير درسي که کودکان و نوجوانان روزانه براي خواندن انتخاب مي‌کنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقيما تاثير مي‌گذارد. براساس يک مطالعه جديد و بزرگ که توسط دانشگاه مالاگا و کاليفرنيا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چيزي که کودکان و نوجوانان در خارج از مدرسه مي خوانند، مستقيماً بر عملکرد تحصيلي آنها تأثيرگذار است. اين تحقيق شامل بررسي بيش از ۴۳ هزار دانش آموز است که يک بار در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگي و سپس دوباره در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگي مورد بررسي قرار گرفتند. اين بررسي، شواهد قابل توجهي را ارائه مي دهد مبني بر اينکه دانش آموزاني که از خواندن کتاب هاي با کيفيت بالا به شکل روزانه لذت مي‌برند، در آزمون هاي مدرسه نمره بالاتري مي‌گيرند. ميانگين نمرات دانش آموزاني که کتاب مي خوانند، به طور چشمگيري بالا رفت. اين مطالعه هيچ مزيت مشابهي را براي دانش آموزاني که روزانه روزنامه، کتاب هاي مصور يا مجلات مي خواندند، نشان نداد و تاثير خواندن کتاب هاي با کيفيت تنها با خواندن داستان هاي کوتاه مشابهت هايي داشت. اين يافته‌ها پيامدهاي مهمي براي والدين، معلمان و سياست گذاران آموزشي دارد و اين گروه تحقيقاتي بين المللي توصيه مي کند که جوانان وقت مطالعه خود را صرفاً به کتاب اختصاص دهند. "جان جريم" يکي از محققان اين مطالعه مي گويد: ما شاهد افزايش بيش از ۱۰ درصدي نمرات اين دانش آموزان بوديم. در دنياي ديجيتالي به طور فزاينده اي مهم اين است که جوانان تشويق شوند که وقت خود را به خواندن کتاب هاي خوب اختصاص دهند. وي افزود: ديگر اشکال خواندن که کمتر پيچيده هستند و ذهن خواننده را کمتر درگير مي کنند، بعيد به نظر مي رسد که همان مزايا را براي رشد شناختي دانش آموز به ارمغان بياورد و نبايد به عنوان بخشي از زمان مطالعه آنها حساب شود. اين امر به ويژه براي دانش آموزاني که نمرات پاييني کسب مي کنند، بسيار مهم است. "لوئيس آلخاندرو لوپز-آگودو" سرپرست اين مطالعه از دانشگاه مالاگا گفت: خواندن يک مهارت اساسي است که در کل زندگي ما نقشي اساسي کليدي دارد. نتايج ما شواهدي را ارائه مي دهد که نشان مي دهد نه تنها اينکه نوجوانان کتاب مي خوانند يا نه مهم است، بلکه اينکه چه چيزي مي خوانند نيز مهم است. قبلاً مشخص شده است که ميزان زماني که کودکان هنگام خواندن مي گذرانند به پيشرفت مهارت هاي سوادآموزي آنها کمک مي کند. اين توانايي با تمرين و با تلاش بيشتر براي متون طولاني تر و چالش برانگيزتر افزايش مي يابد. اگرچه تاکنون کمتر مطالعه اي بر اين مسئله تأکيد کرده بود که نوع مطالبي که کودکان براي خواندن انتخاب مي کنند بر دستاوردهاي آنها در مدرسه تأثير دارد. نتايج اين مطالعه نشان داد کودکان هرچه بيشتر کتاب بخوانند، در امتحانات مدرسه بهتر عمل مي کنند، اما اين اثر در مورد کتاب هاي مصور، روزنامه ها و مجلات صادق نيست. اين در حالي است که مزايايي در خواندن داستان هاي کوتاه براي کودکاني که حداقل يک بار در ماه آنها را مي خوانند، ديده شد، اما محققان به اين نتيجه رسيدند که افزايش تعداد اين موارد به شکل هفتگي يا روزانه بعيد است که فايده بيشتري به همراه داشته باشد. اين مطالعه همچنين الگوهاي خوانش را در گروه هاي مختلف کودکان بررسي کرد: -به نظر مي رسد دختران داستان هاي کوتاه، کتاب و روزنامه ها را بيشتر از پسران مي‌خوانند، در حالي که پسران کتاب هاي مصور و مجلات را بيشتر مي خوانند. -نوجوانان داراي پس زمينه و برآمده از يک خانواده مشوق به مطالعه و تحصيل کرده به طور کلي انواع متون را بيشتر از ديگران مي خوانند. -دانش آموزان موفق در امتحانات مدرسه در زمان مطالعه غير درسي خود به مطالعه قصه ها و رمان هاي کوتاه و کتاب ها مي پردازند. اين مطالعه در مجله Oxford Review of Education منتشر شده است.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد