نماد آخرین خبر

نقش سلول‌های ایمنی در ابتلا به کووید-۱۹ شدید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نقش سلول‌های ایمنی در ابتلا به کووید-۱۹ شدید

ايسنا/ پژوهشگران "موسسه کارولينسکا"(Karolinska Institute) سوئد، گام ديگري به سوي درک نقش سيستم ايمني بدن در ابتلا به کوويد-۱۹ شديد برداشته‌اند. آنها در اين بررسي نشان داده‌اند که سلول‌هاي موسوم به "سلول‌هاي کشنده طبيعي"(NK cells) پس از ابتلا به کروناويروس، به شدت فعال مي‌شوند اما اين نوع فعاليت، در بيماراني که به دو نوع متوسط و شديد کوويد-۱۹ مبتلا شده‌اند، تفاوت دارد. اين کشف مي‌تواند درک ما را در مورد گسترش بيش از حد التهاب در برخي بيماران افزايش دهد.

کروناويروس در برخي از موارد مي‌تواند به بروز نوع شديد کوويد-۱۹ منجر شود. اگرچه تصور بر اين است که اين موضوع تا حدودي توسط يک پاسخ ايمني ذاتي غيرمستقيم هدايت ميشود اما يافتن بسياري از جنبه‌هاي واکنش ايمني اوليه نسبت به عفونت، دشوار است.

پژوهشگران کارولينسکا اکنون در اين پروژه، واکنش ابتدايي سلول‌هاي کشنده طبيعي را نسبت به عفونت ناشي از کروناويروس بررسي کرده‌اند. سلول‌ کشنده طبيعي، نوعي سلول در سيستم ايمني است که نقش مهمي در کنترل عفونت‌هاي ويروسي بر عهده دارد.

آنها در اين پژوهش، نمونه خون ۲۷ بيمار مبتلا به کوويد-۱۹ را بررسي کردند که بيماري ۱۰ نفر از آنها متوسط و بيماري ۱۷ نفر شديد بود. پژوهشگران، نمونه خون ۱۷ فرد سالم را نيز به عنوان گروه کنترل شده مورد بررسي قرار دادند. نتايج اين بررسي نشان داد که سلول‌هاي کشنده طبيعي، اندکي پس از ابتلا، به شدت فعال مي‌شوند.

"نيکلاس بژورکستروم"(Niklas Björkström)، سرپرست اين پژوهش گفت: فعال شدن سلول‌هاي کشنده طبيعي در بيماران سطح متوسط کوويد-۱۹، با فعاليت آنها در افراد مبتلا به نوع شديد اين بيماري متفاوت است.

به گفته پژوهشگران، احتمال دارد که اين نوع واکنش سلول‌هاي کشنده طبيعي که در بيماران مبتلا به سطح متوسط کوويد-۱۹ وجود دارد، به واکنش اين سلول‌ها در بسياري از گونه‌هاي عفونت ويروسي، شبيه باشد.

در هر حال، واکنش سلول‌هاي کشنده طبيعي در بيماران مبتلا به کوويد- ۱۹ شديد، متفاوت است. سلول‌هاي کشنده طبيعي اين بيماران معمولا ‌پروتئين‌هاي perforin، NKG2C و Ksp37 را بيان مي‌کنند که به گفته پژوهشگران، نشان‌دهنده وجود سلول‌هاي موسوم به "سلول‌هاي کشنده طبيعي انطباقي"(adaptive NK cells) است. اين سلول‌ها نسبت به سلول‌هاي کشنده طبيعي، توانايي بيشتري در از بين بردن سلول‌هاي مورد نظر دارند.

پژوهشگران در حال حاضر به بررسي اين موضوع مشغول هستند که واکنش سلول‌هاي کشنده طبيعي تا چه اندازه ممکن است با شدت کوويد-۱۹ در ارتباط باشند و اين واکنش تا چه اندازه مي‌تواند مزايايي به همراه داشته باشد.

بژورکستروم ادامه داد: يافته‌هاي ما مي‌توانند بينش‌هايي را در مورد واکنش‌هاي ايمني که در اوايل ابتلا به کروناويروس خود را نشان مي‌دهند، فراهم کنند. ما اميدواريم که اين بينش‌ها بتوانند به بهبود مراقبت و درمان بيماراني منجر شوند که به نوع شديد کوويد-۱۹ مبتلا هستند.

اين پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar