نماد آخرین خبر

نمونه ارتقا یافته پرنده دو زیست ایرانی تولید شد

منبع
مهر
بروزرسانی
نمونه ارتقا یافته پرنده دو زیست ایرانی تولید شد

مهر/ يک شرکت دانش بنيان موفق به طراحي و ساخت نمونه تحقيقاتي و نمونه اوليه توليدي پرنده دو زيست چندمنظوره با کاربردهاي مختلف شده است.

اين پرنده قابليت نشست و برخاست روي دريا، آب رودخانه، سد، تالاب، چمن و آسفالت دارد. همچنين اين پرنده دوزيست نشان مي دهد که وابستگي و محدوديت آن به باند پرواز براي عمليات نسبت به هواپيماهاي معمولي بسيار کمتر است.

اين هواپيما در فاصله حدود ۶۰۰متر از آب بلند شده و ۳۰۰متر فرود مي آيد.

سفرهاي توريستي، آمبولانس دريايي و خشکي، آموزش خلباني در سطح حرفه اي، حمل بار، کنترل جنگل ها و مرزها، گارد ساحلي، کنترل آلودگي محيط زيست و درياها کنترل سکوهاي نفتي، خدمات به قايق ها و کشتي هاي صدمه ديده با سرعت بالا، امداد رساني در حوادث دريايي، مسافر بري، تحقيقات و تجسس دريايي، از جمله کاربرد هاي اين هواپيماي دو زيست به شمار مي رود.

بُرد اين پرنده (با مخازن سوخت استاندارد) تا۱۵۰۰کيلومترو با سوخت اضافي تا ۲۰۰۰ کيلومتر  است و دانش فني ساخت آن صفر تا صد توسط اين شرکت دانش بنيان و با بهره گيري از توانمندي چند شرکت دانش محور ديگر با اشتغال ۵۰ نفر مستقيم و دوبرابر غير مستقيم، بدست آمده است.

تقريبا ۷۰ درصد اين هواپيماي دو زيست با استفاده از مواد خام در داخل توليد مي شود از اين رو از ارزش افزوده بالايي برخوردار است. مابقي وسايل و تجهيزات مورد نياز ديگر مثل هر هواپيماساز خارجي به صورت خام از کشورهاي مختلف تهيه شده و در ساخت اين پرنده دو زيست مورد استفاده قرار مي گيرد.

بر اساس گفته محققان اين شرکت، سومين يا چهارمين کشوري هستيم که دانش ساخت هواپيماي دو زيست را بدست آورديم که امکان ساخت آن با کاربردهاي مذکور و  مختلف قابل سفارش است.

تاکنون همچين هواپيمايي ايراني دو زيست در کشور نداشتيم ولي تنها نمونه هاي روسي پيش از اينها به کشور وارد شده و اکنون نيازي به واردات آن نيست.

همچنين اعضاي اين شرکت دانش بنيان معتقدند دستور مقام معظم رهبري اين است که در حوزه نظامي توليد داخل در پيش بگيريم تا نيازي به کشورهاي ديگر نداشته باشيم؛ اين به نوعي تحقق شعار سال در راستاي جهش توليد است و اکنون در شرايطي هستيم که با تکيه بر دانش بومي و استاندارد ها، لازم است توليد را در دست بگيريم .

با توليد اين هواپيماي دو زيست، ۴۵درصد ارزش افزوده ايجاد مي شود.

اين هواپيماي دو زيست با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و تداوم آن در مرکز طرح هاي کلان ملي فناوري ساخته شده که پيش از اينها نمونه تحقيقاتي آن رونمايي شده بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar