نماد آخرین خبر

یک گام مانده تا یک واکسن دیگر برای کرونا؛ کارآزمایی واکسن آمریکایی-آلمانی گسترش می‌یابد

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
یک گام مانده تا یک واکسن دیگر برای کرونا؛ کارآزمایی واکسن آمریکایی-آلمانی گسترش می‌یابد

همشهري آنلاين/ شرکت آمريکايي فايزر و شرکت آلماني بيوان‌تک به سازمان غذا و داروي آمريکا پيشنهاد کردند شرکت‌کنندگان کارآزمايي مرحله سوم واکسن کرونايشان را به ۴۴۰۰۰ نفر افزايش دهند تا گوناگوني جمعيت مورد آزمايش بيشتر شود.
هدف اوليه کارآزمايي اين بود که شمار شرکت‌کنندگان به ۳۰۰۰۰ نفر برسد و اين شرکت‌ها مي‌گويند انتظار دارند تا هفته آينده به اين هدف برسند.

واکسن کروناي شرکت آمريکايي فايزر وارد مرحله نهايي آزمايش مي‌شود
اين گسترش پيشنهادي همچنين به اين شرکت‌ها اجازه مي‌دهد افرادي کمسن‌تر تا ۱۶ سال و افراد دچار بيماري‌هاي مزمن پايدار شامل اچ‌آي‌وي، هپاتيت C و هپاتيت B را هم در آزمايش شرکت دهند.
شرکت‌هاي بزرگ داروسازي جهان در ماه ژوئيه (تير) قول دادند که کارآزمايي باليني بزرگترشان (کارآزمايي مرحله سوم) شامل مجموعه گوناگوني از داوطلبان باشند.

مديران فايزر قبلا گفته بودند با توجه به اينکه کوويد-۱۹  به طور نامتناسبي جوامع رنگين‌پوست در آمريکا را بيشتر دچار خود کرده است، وجود گوناگوني در کارآزمايي باليني يک اولويت است.

اگر اين بررسي موفقيت‌آميز باشد، اين شرکت‌ها مي‌توانند تا ماه اکتبر (اوائل مهر) واکسن را براي تاييد سازمان‌هاي نظارتي بفرستند و در مسير توليد تا ۱۰۰ ميليون دوز اين واکسن تا پايان سال ۲۰۲۰ و ۳/۱ ميليارد دوز تا پايان سال ۲۰۲۱ قرار خواهند گرفت.
اين دو شرکت در بيانيه‌اي که روز شنبه ۲۲ شهريور منتشر کردند، گفتند بر اساس ميزان فعلي عفونت‌ها، انتظار دارند نتايج قطعي تاثيربخشي واکسن احتمالا تا پايان اکتبر (اوائل آبان) مشخص شود.
واکسن ساخت فايزر و بيوان‌تک از mRNA يا RNA پيامبر (يک پيام‌رسان شيميايي) استفاده مي‌کند تا ژن‌هاي توليدکننده پروتئين سطحي ويروس را به درون سلول‌هاي بدن برساند و با توليد اين پروتئين‌ها در بدن پاسخ ايمني بر ضد آنها برانگيخته شود.
گرچه اين فناوري چند سالي است که در دسترس قرار گفته است، تا به حال هيچ واکسني از اين نوع تاييد نشده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar