نماد آخرین خبر

جایزه ۳ میلیون دلاری برای کاشف جایگاه غریزه «مادر-پدری» در موش‌ها

منبع
يورو نيوز
بروزرسانی
جایزه ۳ میلیون دلاری برای کاشف جایگاه غریزه «مادر-پدری» در موش‌ها

يورو نيوز/ کاترين دولاک، پژوهشگر نوروبيولوژي براي کشف جايگاه غريزه «مادر- پدري» در مغز موش، جايزه علمي سه ميليون دلاري «بريکترو پرايز» را از آن خود کرد.

خانم دولاک از ۲۵ سال پيش تا کنون پژوهش خود را روي غريزه «مادر- پدري» پستانداران متمرکز کرده است. صاحب نظران علمي معتقد هستند که پژوهش خانم دولاک روزنه‌اي است براي درک بيشتر رفتار پستانداران از جمله انسان‌ها.


نتيجه پژوهش‌هاي کاترين دولاک نشان مي‌دهد که شبکه ياخته‌هاي عصبي به صورتي است که به موش ماده فرمان نگهداري از بچه‌اش را مي‌دهد و همان عصب در شرايط ديگر به موش نر فرمان حمله به فرزندش را مي‌دهد.

اين محقق در پژوهش خود نشان داده است که موش نر و موش ماده رفتارهاي متفاوتي با يکديگر دارند و هر کدام مانند کليد خاموش و روشن مي‌توانند شبکه ياخته‌هاي عصبي را فعال يا غير فعال کنند. گاهي اوقات شبکه ديگري جايگزين شبکه قبلي مي‌شود، به گونه‌اي که يک موش ماده مضطرب مي‌تواند فرزند خود را بکشد اما موش نر از او نگهداري کند.

خانم دولاک معتقد است که اين کشف را مي‌توان به ديگر حيوانات مانند انسان تعميم داد. بنابراين پژوهش او مي‌تواند براي افرادي که روي موضوع تراجنسيتي تحقيق مي‌کنند مفيد باشد.

اين پژوهشگر فرانسوي هم‌اکنون استاد و رئيس آزمايشگاهي در دانشگاه هاروارد است.

جايزه علمي «بريکترو پرايز» از سال ۲۰۱۲ براي حمايت از پژوهش‌هاي علمي بزرگ در سه بخش رياضي، فيزيک پايه و زيست شناسي در نظر گرفته شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره