نماد آخرین خبر

بررسی کیفیت هوا از طریق برگ درختان

منبع
مهر
بروزرسانی
بررسی کیفیت هوا از طریق برگ درختان

مهر/ روش مذکور بسيار کم هزينه و ساده است و با استفاده از آن مي‌توان اطلاعات زيادي در مورد کيفيت هوا در نقاط مختلف جهان و به خصوص مناطق دورافتاده جمع‌آوري کرد.

در قالب اين روش از تجمع ذرات مغناطيسي بر روي برگ‌هاي درختان براي بررسي شاخص‌هاي کيفيت هوا و جمع بندي در اين زمينه استفاده مي‌شود. برگ‌هاي درختان معمولاً ذرات مغناطيسي منتشر شده از طريق اگزوز خودروها و سوخت‌هاي فسيلي را به خود جذب مي‌کنند. از همين رو مي‌توان از برگ‌هاي يادشده براي ردگيري مواد مختلف آلوده کننده هوا استفاده کرد.

بررسي فراواني آلاينده‌هاي مختلف از اين طريق مي‌تواند جمع بندي در مورد ميزان آلودگي هوا را تسهيل کند. ذرات يادشده معمولاً چنان کوچک هستند که مشاهده آنها با چشمان انسان غيرممکن است. اما بسياري از آنها حاوي مواد آهني هستند و تمرکز آنها در اطراف برگ درختان در حدي است که به ايستگاه‌هاي کنترل کيفيت هوا براي جمع بندي در اين زمينه کمک مي‌کند.

براي بررسي ميزان کارآيي اين روش برگ‌هاي سوزني چهار درخت کاج در کنار يک جاده استفاده شد. محققان با استفاده از دستگاه‌هاي مغناطيس سنج و ميکروسکوپ‌هاي الکتروني دريافتند که ميزان مغناطيسي شدن برگ‌هاي سزوني درخت کاج در زمستان سه برابر فصل تابستان است که علت اين امر افزايش آلودگي هوا در فصول سرد سال است. همچنين با بررسي اين برگ‌هاي سوزني در زمستان فلزاتي مانند تيتانيوم، واناديوم، زيرکونيوم و ساير مواد آلاينده مرتبط با مصرف سوخت‌هاي فسيلي شناسايي شد.

محققان اميدوارند در آينده با طراحي برگ‌هاي درخت کاج مصنوعي توليد شده با چاپگرهاي سه بعدي بتوانند از اين روش براي بررسي دقيق‌تر کيفيت آب و هوا بهره بگيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar