نماد آخرین خبر

حسگرهایی که اسرار شیمی مغز را برملا می‌کنند!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حسگرهایی که اسرار شیمی مغز را برملا می‌کنند!

ايسنا/ پژوهشگران آمريکايي، حسگرهايي ابداع کرده‌اند که مي‌توانند اطلاعاتي در مورد شيمي مغز ارائه دهند.

پژوهشگران "دانشگاه کاليفرنيا، ديويس"(UC Davis)، يک حسگر زيستي فلورسنت مبتني بر پروتئين ابداع کرده‌اند. اين نوع حسگرها مي‌توانند هورمون دوپامين را که نورون‌ها براي ارسال سيگنال به سلول‌هاي عصبي منتشر مي‌کنند، تشخيص دهند. هنگامي که اين حسگر موسوم به "dLight1" با ريزبيني پيشرفته ادغام شد، تصويرهايي بسيار واضح از انتشار دوپامين در حيوانات زنده ارائه داد.

"لين تيان"(Lin Tian)، سرپرست اين پروژه و گروهش موفق شدند طيف رنگي حسگر dLight1 را گسترش دهند. آنها در پژوهش جديد خود، دو نوع طيفي جديد از اين حسگر ارائه داده‌اند که "YdLight1" و "RdLight1" نام دارند و به ترتيب رنگ‌هاي زرد و قرمز را نشان مي‌دهند.

تيان گفت: اين حسگرهاي جديد مي‌توانند به پژوهشگران در شناسايي و بررسي فعاليت‌هاي مربوط به پردازش اطلاعات در مغز کمک کنند. ما با کمک رنگ‌هاي متفاوت خواهيم توانست تا چندين انتشار نوروشيميايي و فعاليت نوروني را در يک زمان ببينيم.

حسگر RdLight1، امکان ارزيابي دوپامين، فعاليت عصبي و انتشار گلوتامات را در انواع خاصي از سلول‌هاي حيوانات فراهم مي‌کند. افزايش نفوذ نور و عمق تصويربرداري، کيفيت سيگنال دوپامين را افزايش مي‌دهد. اين قابليت به پژوهشگران امکان مي‌دهد تا بتوانند انتشار دوپامين را با کمک نور مورد بررسي قرار دهند و اثرات آن را بر مدارهاي عصبي مدل‌سازي کنند.

دوپامين به عنوان يک پيام‌رسان عصبي، نقش مهمي را در حرکت، توجه، يادگيري و سامانه لذت و پاداش مغز بر عهده دارد.

تيان افزود: ابزارهاي جديد، دريچه‌اي را به سوي توسعه شاخص‌هاي نوروشيميايي با قابليت تغيير رنگ باز مي‌کنند. اين ابزارها در کنار ابزارهاي ديگر، قابليت زيادي براي آشکارسازي نقش اسرار شيمي مغز در سلامت و بيماري دارند. دانشي که ما از اين حسگرها به دست مي‌آوريم، توسعه درمان‌هاي ايمن‌تر براي اختلالات اعصاب و روان مانند افسردگي، اضطراب، اسکيزوفرني و اعتياد را آسان‌تر مي‌کند.

اين پژوهش، در مجله "Nature Methods" به چاپ رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره