نماد آخرین خبر

ساخت کپسول جلبکی امیدی برای بیماران قلبی

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ساخت کپسول جلبکی امیدی برای بیماران قلبی

باشگاه خبرنگاران/ کپسول کوچک جلبک دريايي که همراه با سلول‌هاي بنيادي است براي درمان سکته قلبي آزمايش مي‌شود.

هنگامي که خون در قلب کم مي شود، اين عضو حياتي خوب تغذيه نمي شود و احتمال آسيب جدي به قلب و سکته قلبي زياد مي شود. دانشمندان بنياد قلب انگليس کپسولي را که حدود يک دانه برنج است از طريق شکاف بغل سينه وارد قلب مي‌کنند. درون اين کپسول حدود ۳۰ هزار سلول بنيادي قرار دارد که به روند بهبودي عضله قلب کمک مي‌کند.

سلول‌هاي بنيادي که بيشتر در مغز استخوان وجود دارد، مي‌توانند به استخوان و عضله تبديل شوند. اين تفکر وجود دارد که با جاگذاري اين کپسول‌ها در قلب افراد، سلول‌هاي بنيادي به عضله‌اي جديد در قلب تبديل شوند و از عوارض سکته قلبي جلوگيري کنند.

در گذشته نيز از سلول‌هاي بنيادي براي درمان بيماران سکته قلبي استفاده شد، اما مشکلي به وجود آمد که سيستم ايمني بدن اين سلول‌ها را بيگانه شناخته و به سلول‌هاي بنيادي حمله مي‌کرد.

دانشمندان بنياد قلب انگليس معتقدند که جلبک دريايي قادر است بدون آسيبي از سيستم ايمني انسان عبور کند. جلبک دريايي حاوي ترکيبي به نام آلژينات است که وقتي با آب مخلوط مي‌شود، يک ژل نرم ايجاد مي‌کند که مي‌تواند در مقابل حمله سيستم ايمني ايستادگي کند و هم اکنون نيز به طور گسترده‌اي در ساخت بعضي قرص‌ها استفاده مي‌شود.

بسياري از مردم جهان با استفاده از دارو‌هاي متفاوت مانند قرص فشار و همچنين تغيير سبک زندگي در تلاشند که احتمال سکته قلبي را کاهش دهند، اما عوارض آن جبران ناپذير است.

سالانه ۱۰۰ هزار نفر فقط در انگليس جان خود را به علت سکته قلبي از دست داده اند و حتي بسياري ديگر از بيماران نيز با عوارض سختي مانند تنگي نفس شديد و خستگي زياد زندگي مي‌کنند که اين کپسول مي‌تواند اميدي براي بهبودي اين بيماران باشد.

جرمي پيرسون ، معاون پزشکي بنياد قلب انگليس مي‌گويد: ترميم قلب آسيب ديده با سلول هاي بنيادي بيش از يک دهه آرزو بوده اما اکنون اين رويا قابل دسترس است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره