نماد آخرین خبر

برای اولین بار سیاره‌ای در نزدیکی یک کوتوله سفید کشف شد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
برای اولین بار سیاره‌ای در نزدیکی یک کوتوله سفید کشف شد

ديجياتو/ گروهي از ستاره شناسان براي اولين بار سياره‌اي را کشف کرده‌اند که هر ۳۴ ساعت يکبار به دور يک «کوتوله سفيد» گردش مي‌کند. اين کشف نشان مي‌دهد سيارات مي‌توانند وارد کمربند حيات (HZ) کوتوله‌هاي سفيد شده و احتمالاً شرايط مناسب براي پشتيباني از حيات را ايجاد کنند.
اين سياره WD 1856 b نام داشته و جرمش ۱۳.۸ برابر مشتري است و در فاصله ۸۰ سال نوري از زمين در صورت فلکي اژدها (Draco) به دور ستاره ميزبان گردش مي‌کند. محققان يافته‌هاي خود در مورد اين سياره را در ژورنال Nature منتشر کرده و مي‌گويند: «تا پيش از اين هيچ سياره کاملي که به دور کوتوله سفيد گردش کند کشف نشده است.»

اين کشف نشان مي‌دهد سياره‌هاي بزرگ توانايي مقاومت در برابر آخرين مرحله از چرخه زندگي ستاره ميزبان خود را دارند. «Siyi Xu»، ستاره شناس از رصدخانه Gemini و يکي از نويسندگان مقاله مي‌گويد: «از آنجا که هيچ قطعه‌اي از سياره به شکل شناور بر سطح ستاره يا حلقه اطراف آن کشف نشده است، به اين نتيجه رسيديم که سياره صحيح و سالم (Intact) است.»

WD 1856 b، سياره اي در حد مشتري به دور ستاره ميزبان که کوتوله سفيد است گردش مي‌کند.

نکته جالب تر آنکه سطح سياره WD 1856 b بسيار خنک اعلام شده و به قول Xu «جزو خنک ترين سياراتي است که تاکنون کشف شده است.» دماي سطح اين سياره تنها ۱۷ درجه سانتي گراد است.
کوتوله‌هاي سفيد باقي مانده هسته ستاره‌ها بوده و انرژي کمي دارند، ولي به شدت متراکم هستند و برخي از آنها مي‌توانند جرمي برابر با يک خورشيد را در حجمي به اندازه زمين جاي دهند، اين يعني سياره WD 1856 b بسيار بزرگ تر از ستاره ميزبان است.

ستاره‌ها پيش از تبديل شدن به کوتوله سفيد، مرحله تبديل شدن به «غول سرخ» را پشت سر مي‌گذارند که تمام سياره‌ها و اجرام آسماني اطراف را از بين مي‌برد. پس از اينکه ستاره به کوتوله سفيد تبديل شد، نيروي گرانش فوق العاده قوي آن تمام اجرام اطراف را مي‌بلعد.

«Andrew Vanderburg»، نويسنده اصلي مقاله مي‌گويد: «فرآيند تشکيل کوتوله سفيد سياره‌هاي اطراف را از بين مي‌برد و هر چيزي که بعداً نزديک شود اغلب توسط نيروي گرانش فوق العاده قوي ستاره متلاشي مي‌شود. کشف ما نشان مي‌دهد که WD 1856 b در فاصله بسيار دورتري حول ستاره گردش مي‌کرده و بعداً پس از تبديل شدن ستاره به کوتوله سفيد به سمت داخل کشيده شده است.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره