نماد آخرین خبر

تشخیص مرگبار بودن کرونا با تست چشایی

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
تشخیص مرگبار بودن کرونا با تست چشایی

بهداشت نيوز/ ۹ ماه از همه گيري ويروس کرونا در جهان مي‌گذرد. در اين مدت ۳۰ ميليون نفر به اين ويروس آلوده و ۹۵۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند. با آنکه برخي افراد هيچ نشانه‌اي از اين بيماري را ندارند، برخي ديگر علائم شديد بيماري را نشان مي‌دهند. محققان به شدت به دنبال راهکاري هستند تا بتوانند ميزان مرگبار بودن ويروس در افراد را تشخيص دهند.
 
دانشمندان مي‌گويند کودکان کمترين آسيب پذيري را در مقابل ويروس کرونا دارند به طوري که از بيش از ۱۹۰ هزار آمريکايي که تاکنون بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند، تنها ۱۲۱ تن از آن‌ها زير ۲۱ سال سن داشته اند.
 
از سوي ديگر، افراد مسن و کساني که داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي هستند بيشترين آسيب پذيري را در مقابل کوويد ۱۹ دارند و درصد قابل توجهي از آمار تلفات کرونا به اين افراد مربوط مي‌شود. با اين حال، به تازگي محققان آمريکايي به روشي ساده براي پي بردن به مرگبار بودن ويروس کرونا در افراد پي بردند.
 

بر اين اساس، متخصصان بيمارستان «باتون روژ» لس آنجلس ايالت کاليفرنيا اعلام کردند تست چشايي افراد مي‌تواند به راحتي ميزان کشندگي و خطرناک بودن کرونا در بيماران مبتلا را تشخيص دهد. دانشمندان در اين روش از نوار‌هاي کاغذي مخصوص براي تست چشايي در بيماران مبتلا به کرونا استفاده کردند.
 
دکتر هنري بارهام، يکي از متخصصان اين پژوهش اعلام کرد: اين نوار‌هاي کاغذي در واقع تنها مزه تلخ حس چشايي را در افراد مورد سنجش قرار مي‌دهند. اين امر مي‌تواند نشان دهنده ميزان قدرت سيستم ايمني بدن باشد. در واقع زبان هر انساني داراي گيرنده‌هاي مزه تلخ است، اما اين گيرنده‌ها فراتر از زبان هستند.
 
تمام طول دستگاه تنفسي انسان داراي گيرنده‌هاي مشابه است و به نوعي بخشي از سيستم ايمني ذاتي بدن محسوب مي‌شود. اين امر مي‌تواند به مبارزه ذاتي با باکتري ها، ويروس‌ها و ديگر عوامل خارجي بيماري زا در بدن کمک کند.
 
اين بدان معناست که هر انساني که طعم تلخ را به خوبي احساس مي‌کند به احتمال بسيار کمتري ممکن است علائم شديد کرونا را از خود نشان دهد و به طور کلي به کروناي خفيف مبتلا خواهد شد.
دانشمندان در تحقيقات خود روي ۱۰۰ بيمار مبتلا به کوويد ۱۹ مشاهده کردند ۲۱ نفر از آن‌ها که به دليل شدت بيماري در بيمارستان بستري شده بودند اصلا مزه تلخ را درک نمي‌کردند. با اين حال، ۷۹ نفر ديگر که طعم تلخ را به راحتي تشخيص مي‌دادند به کروناي ملايم و خفيف مبتلا شده بودند.
محققان آمريکايي اعلام کردند: هدف نخست ما از اين پژوهش يافتن پاسخ اين سوال بود که چه بيماران کرونايي مي‌توانند سريع‌تر بهبود يابند و وارد جامعه شوند و کدامين افراد نيازمند مراقبت بيشتر هستند.
 
تست چشايي مزه تلخ در خانه؛ جوانه بروکسل و چاي سبز
جوانه بروکسل يکي از تلخ‌ترين سبزيجات روي زمين است، به همين دليل هم کودکان تمايلي به خوردن اين سبزي ندارند. از آنجا که مزه تلخ يکي از ۵ حواس اصلي انسان است، مي‌توانيد با خوردن جوانه بروکسل حس چشايي خود را مورد سنجش قرار دهيد.

چاي سبز نيز يکي از نوشيدني‌هاي مناسب براي سنجش طعم تلخ است. اين چاي به دليل مزه تلخي که دارد مي‌تواند از سوي افراد براي تست کرونا مورد استفاده قرار گيرد. اگر با خوردن چاي سبز هيچ حسي را درک نمي‌کنيد، بايد نگران ابتلا خود به کوويد ۱۹ شديد باشيد.
 
با اين حال، محققان تاکيد دارند تست چشايي قطعي‌ترين راه حل براي تشخيص ابتلاي افراد به کروناي شديد نيست. اين تست تنها به شما مي‌گويد حس چشايي شما دچار نقصان شده است و بايد براي درمان آن به پزشک مراجعه کنيد. در عين حال، از دست دادن حس چشايي علامتي منحصر به فرد است که تنها در بيماران مبتلا به کرونا مشاهده مي‌شود و مي‌تواند براي تشخيص‌هاي ابتدايي مورد استفاده قرار گيرد.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar