فراهم شدن امکان تشریح در منزل برای دانشجویان پزشکی

ايسنا/ پاندمي کوويد-۱۹ دانشجويان را مجبور کرده که با بسياري از تغييرات به وجود آمده در شرايط تحصيلي خود سازگار شوند.
يکي از عجيبترين کارها اين بوده که در آزمايشگاههاي زيست شناسي چه کاري بايد انجام شود تا دانشجويان بتوانند نمونههاي اعضاي بدن حيوانات را تشريح کرده و آناتومي و فيزيولوژي ياد بگيرند.
برخي از اساتيد، گزينه آزمايشگاههاي مجازي را انتخاب کردهاند. اما برخي ديگر، مغز ، قلب و چشم حيوانات آزمايشگاهي را به دانشجويان ميرسانند تا آنها در خانههاي خود روي اين اعضا کالبدشکافي کنند.
در کالج "لافايت"(Lafayette ) آمريکا، لويس شتينو يکي از استادان رشته عصب شناسي، به دانشجويان رشتههاي علوم اعصاب خود مغز گوسفند فرستاد که اغلب در آزمايشگاههاي دانشگاه مورد استفاده قرار ميگيرد زيرا مغز گوسفند شباهت زيادي به مخچه انسان دارد.
مگي لدويت يکي از دانشجويان اين رشته گفت: تشريح مغز گوسفند در خانه کاري نبود که من پيشبيني ميکردم. اما بخش روانشناسي و علوم اعصاب دانشگاه کار بسيار خوبي انجام داد و اطمينان حاصل کرد که ما منابع لازم براي انجام اين آزمايشات در خانه را داشته باشيم.
مغزهاي ارسال شده به دانشجويان از مواد سمي محافظت شده بوده و همراه با دستکش و ساير وسايل محافظتي به دانشجويان ارسال شد.
در ماه ژوئيه سال جاري، به دانشجويان دوره کارآموزي تابستان در دانشکده پزشکي استنفورد، مغز گوسفند و قلب خوک به صورت وکيوم شده ارسال شد تا دانشجويان اين اعضا را تشريح کنند.
کيتلين دين يکي از دانشجويان دانشگاه کاليفرنيا جنوبي گفت: از دست دادن فرصت ديدار حضوري اساتيد به دليل شيوع کرونا، بسيار نااميدکننده بود. اما طي اين دو هفته، من به اندازه بيش از دو سال تحصيل در دانشگاه مهارتهاي پزشکي آموختم. وي در دوران تحصيل به صورت مجازي علائم حياتي مادرش را با ابزار پزشکي اندازه ميگرفت. سپس هنگام ملاقات مجازي با استاد خود، قلب و مغز را کالبدشکافي کرد و بخيه زدن را روي پاي خوکي که از بازار خريده بود، امتحان کرد.
دانشگاههاي ديگر در آمريکا نيز چنين اقداماتي را انجام دادند.