نماد آخرین خبر

تولید یک داروی بایوتک برای درمان برخی علائم کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تولید یک داروی بایوتک برای درمان برخی علائم کرونا

ايسنا/ مديرکل دفتر توسعه فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از توليد يک داروي بايوتک براي درمان برخي علائم کرونا خبر داد و در اين باره گفت: اکنون يک داروي بايوتک در راستاي مقابله با کرونا تهيه شده که تاييديه‌هاي سازمان غذا و دارو را هم گرفته است. اين دارو به صورت محدود با مديريت سازمان غذا و دارو عرضه مي‌شود، چرا که هنوز يک درمان قطعي و تاييد شده از طرف سازمان بهداشت جهاني ارائه نشده است؛ بنابراين مصارف اين دارو تحت کنترل، محدود و در مراکز خاص انجام مي‌شود.

دکتر حسين وطن‌پور با بيان اين که در حال حاضر شرکت‌هاي دانش‌بنيان حوزه سلامت مشغول توليد اقلامي هستند که در حوزه تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري کرونا لازم است، اظهار کرد: در حوزه تشخيص و پيشگيري، ماسک، دستکش، کيت تشخيصي و ضدعفوني‌کننده‌ها توليد مي‌شوند. در اين دو حوزه خوشبختانه در داخل کشور به سطحي رسيده‌ايم که نياز بسياري از بيمارستان‌ها و مراکز درماني از داخل برطرف مي‌شود و در تلاش هستيم که کيفيت محصولات و خطوط توليد را افزايش دهيم.

وي با بيان اين که «اکنون بر تهيه داروي کرونا متمرکز هستيم» گفت: محققان شرکت‌هاي دانش‌بنيان حوزه سلامت بر تهيه داروهاي شيميايي، بايو تک و واکسن مربوط به کرونا متمرکز هستند تا هم ماده اوليه دارو و هم محصول نهايي را تهيه کنند. خوشبختانه موفقيت‌هاي خوبي داشته‌ايم. اکنون يک داروي بايوتک در راستاي مقابله با کرونا تهيه شده است که تاييديه‌هاي سازمان غذا و دارو را هم گرفته است. اين دارو به صورت محدود با مديريت سازمان غذا و دارو عرضه مي‌شود، چرا که هنوز يک درمان قطعي و تاييد شده از طرف سازمان بهداشت جهاني ارائه نشده است؛ بنابراين مصارف اين دارو تحت کنترل، محدود و در مراکز خاص انجام مي‌شود.

مدير کل دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه پابه‌پاي بخش‌هاي تحقيق و توسعه بقيه‌ي کشورهاي دنيا در راستاي توليد دارو حرکت کرده‌ايم و اکنون يک داروي بيوتکنولوژي و دو داروي فاويرپيراوير و رمدسيوير را داريم که ماده اوليه و محصول نهايي دو داروي آخر در ايران و توسط شرکت‌هاي دانش‌بنيان توليد شده است.

مدير کل دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت  در پاسخ به پرسشي درباره داروي بايوتک توليد شده توسط شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايراني گفت: اين داروي بايوتک در درمان کرونا مطرح شده است، اما کاربرد اصلي آن قبلا براي درمان بيماري آرتريت روماتوئيد بوده است. با توجه به اين که برخي از داروها قابليت استفاده در بيماري‌هاي مختلف را دارند، اين دارو نيز براي درمان کرونا مطرح شده است. در همين راستا از انواع داروهاي مصرفي در درمان بيماري ايدز، ابولا و مالاريا نيز در درمان کرونا استفاده مي‌شود. همه‌ي اين داروها براي دوره‌اي در درمان کرونا توسط پزشکان مطرح مي‌شوند، ولي پس از مدتي ممکن است دريابند که اين داروها اثرگذاري لازم را ندارند و از بازار حذف مي‌شوند؛ زيرا هنوز در مرحله دارو درماني اين بيماري به قطعيت نرسيده‌ايم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar