اولین سیاهچاله به تصویر کشیده شده می‌جُنبد!

اولین سیاهچاله به تصویر کشیده شده می‌جُنبد!

ايسنا/ دانشمندان در خبري که يک خبر بسيار بزرگ براي جامعه علمي است، اعلام کردند سياه چاله "*M۸۷" که نخستين سياهچاله تاريخ است که به تصوير کشيده شده است، تکان مي‌خورد.
هنگامي که دانشمندان برنامه همکاري "تلسکوپ ايونت هورايزن يا تلسکوپ افق رويداد"(EHT) سال گذشته اولين تصوير از يک سياه چاله را ارائه دادند، همگان آن را يک موفقيت بزرگ علمي دانستند.

اکنون اين دانشمندان مطالعه‌اي را بر اساس تجزيه و تحليلي جديد از مجموعه داده‌هاي بايگاني شده اين سياه چاله منتشر کرده‌اند که نشان مي‌دهد اين غول فضايي با جرم ۶.۵ برابر ميليارد خورشيد، لرزان و سو سو زن است.

نتايج حاصل از اين تجزيه و تحليل جديد که در قالب يک مقاله در مجله Astrophysical Journal اين هفته منتشر شده است، نشان مي‌دهد که سايه هلالي شکل اطراف اين سياهچاله به نظر لرزان است.

تيم محققان "ETH" از درس‌هايي که سال گذشته از تحقيقات خود درباره اين سياهچاله آموخته بود براي تجزيه و تحليل مجموعه داده‌هاي آن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ استفاده کرد که برخي از آنها تاکنون منتشر نشده بودند.

"ماسيک ويلگوس" سرپرست اين مطالعه جديد مي‌گويد: با وضوح زاويه‌اي باورنکردني که تلسکوپ "ايونت هورايزن" دارد، مي‌توانيم يک بازي بيليارد را در کره ماه مشاهده کنيم و نتيجه را از دست ندهيم!

وي افزود: سال گذشته ما تصويري از سايه يک سياه چاله را ديديم که متشکل از يک هلال روشن است که توسط پلاسماي داغ در اطراف "*M۸۷" و يک قسمت مرکزي تاريک تشکيل شده است؛ جايي که انتظار داريم افق رويداد سياه چاله باشد. اما اين نتايج تنها براساس مشاهدات انجام شده طي يک بازه زماني يک هفته‌اي در ماه آوريل ۲۰۱۷ بود که براي ديدن بسياري از تغييرات بسيار کوتاه است.

مشاهدات جديد که توسط مجموعه‌اي از نمونه اوليه‌هاي تلسکوپ از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ تاکنون انجام شده است، امکان بينش گسترده‌تري در مورد حرکات و رفتارهاي "*M۸۷" را فراهم کرده است، چيزي که از چند موضوع تعجب آور پرده برداشته است.

محققان مي گويند اين غول فضايي لرزان امکانات جديدي را پيش روي ما مي‌گذارد. به طور کلي، مشاهدات جديد نتايج مورد انتظار دانشمندان را نشان داده است: به عنوان مثال قطر سايه سياه چاله با نظريه نسبيت عام اينيشتين براي يک سياه چاله ۶.۵ ميليارد برابر توده خورشيد مطابقت دارد.

با اين حال محققان دريافتند در حالي که قطر هلال ثابت بود، اما حلقه آن لرزان است. اگرچه ممکن است به نظر زياد نرسد، اما در واقع خبر بزرگي براي جامعه علمي است، چرا که براي اولين بار محققان مي‌توانند ساختار ديناميکي جريان پيوسته را در مجاورت با افق رويداد سياه چاله در شرايط گرانش شديد مشاهده کنند.

مطالعه اين منطقه بينشي بي‌سابقه در مورد پديده‌هاي مختلفي را فراهم مي‌کند و به دانشمندان امکان مي‌دهد آزمون‌هاي جديدي را براي نظريه نسبيت عام تنظيم کنند.

علاوه بر اين، گنجينه‌اي از داده‌ها وجود دارد که منتظر بررسي هستند. محققان در حال حاضر روي تجزيه و تحليل داده‌هاي مشاهدات سال ۲۰۱۸ کار مي‌کنند. همانطور که "جفري بوور" دانشمند پروژه EHT مي‌گويد، اکنون زمان واقعا هيجان انگيزي براي مطالعه سياهچاله‌ها است.