برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا کووید-19 فقط برخی از حیوانات را مبتلا می کند؟

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
چرا کووید-19 فقط برخی از حیوانات را مبتلا می کند؟

سيناپرس/ محققان آمريکايي در يک پژوهش جالب توجه موفق شده اند دليل تاثيرگذاري ويروس کوويد-19 بر بعضي حيوانات و عدم تاثير آن بر برخي ديگر را روشن نمايند.
نتايج يک تحقيق جديد در خصوص آن که چرا برخي از حيوانات بيشتر از ديگران در معرض عفونت کوويد-19 قرار مي گيرند، نشان مي دهند که اين موضوع ممکن است به دليل ويژگي هاي ساختاري متمايز پروتئين موجود در سطح سلول هاي آن ها باشد.
طبق تحقيقات پيشين، همه گيري کنوني در جهان از انتقال ويروس عامل کوويد-19 از خفاش ها يا مورچه خوارها به انسان آغاز شده است. اما در کل به نظر مي رسد با آن که حيوانات خاصي مانند گاو و گربه به اين ويروس حساس هستند، برخي ديگر از حيوانات مانند خوک و مرغ اين گونه نيستند.
در همين راستا حتي در يک باغ وحش، بروز عفونت در يک ببر گزارش شد. با اين حال  مشخص نبود که چرا برخي از حيوانات از اين بيماري در امان هستند و برخي ديگر از آن ايمني ندارند.
براي پاسخ به اين سوال، محققان دانشگاه استنفورد آمريکا پژوهشي انجام داده اند تا اولين مرحله از اين عفونت، يعني هنگامي که پروتئين موسوم به «خوشه» اين ويروس به يک پروتئين گيرنده در سطح سلول حيواني به نام «ACE2» متصل مي شود، را موشکافي کنند.
آن ها از کامپيوتر براي شبيه سازي ساختارهاي سه بعدي پروتئين ها و بررسي نحوه تعامل پروتئين خوشه با گيرنده هاي ACE2 حيوانات مختلف استفاده کردند. اين کار شبيه آن است که کليدهاي مختلف را براي متناسب بودن با يک قفل مورد آزمايش قرار دهند.

اين محققان دريافتند که قفل هاي ACE2 برخي از حيوانات با کليد ويروسي هماهنگي بيشتري دارند و لذا اين حيوانات که انسان هم جزو آن ها است، مستعد ابتلا به عفونت کوويد-19هستند.
در اين پژوهش، شبيه سازي ها، ويژگي هاي ساختاري خاصي را براي گيرنده هاي ACE2 اين گونه هاي حساس مشخص کردند. همچنين تجزيه و تحليل ها نشان دادند که گونه هاي ديگر حيواني به اين دليل در برابر ويروس فوق ايمن هستند که گيرنده هاي ACE2 آن ها فاقد ويژگي هاي مورد نظر ويروس است و به همين دليل، منجر به تعامل ضعيف تري با پروتئين هاي خوشه در ويروس ها مي شود.
مجريان اين پژوهش که نتايج يافته هاي خود را در نشريه PLOS Computational Biology منتشر کرده اند، معتقدند اين يافته ها مي توانند به توسعه استراتژي هاي ضد ويروسي کمک کنند. مثلا در اين راستا مي توان از قفل هاي مصنوعي براي به دام انداختن ويروس و جلوگيري از تعامل آن با گيرنده هاي انساني استفاده کرد.
اين نتايج همچنين مي توانند به بهبود مدل هايي براي نظارت بر ميزبان هاي حيواني کمک کنند تا از اين طريق، ويروس هايي که مي توانند به طور بالقوه به انسان منتقل شوند، کنترل شده و در نهايت از شيوع آينده چنين بيماري هايي جلوگيري نمايند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar