سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها چگونه عمل می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها چگونه عمل می‌کند؟

ايسنا/ همان‌طور که عوامل بيماري‌زا ترفندهاي جديدي را براي فرار از ساختارهاي حفاظتي بدن ما ايجاد مي‌کنند و باعث عفونت مي‌شوند، سيستم ايمني بدن ما نيز مي‌تواند ترفندهاي جديدي ايجاد ‌کند که اين مهاجمان ناخوشايند را از خود دورنگه دارد. تحقيقات جديد نمونه‌اي جالب از اين موضوع را نشان مي‌دهد که چگونه سيستم ايمني بدن پستانداران نوعي از دفاع را براي جلوگيري از حملات ويروسي به کار مي‌گيرد.

به نقل از نيو اطلس، اين تحقيق توسط زيست‌شناسان دانشگاه کاليفرنيا سن ديگو انجام شد که سلول‌هاي سيستم ايمني پستانداران را در برابر ويروس‌هاي خانواده پيکورناويروس (Picornaviridae) قراردادند. اين آزمايش شامل ويروس‌هاي رايجي مانند راينو ويروس، ويروس فلج اطفال و ويروس کوکساکي (coxsackievirus، عامل بيماري پشت دست، پا و دهان) بودند که موجب مي‌شوند سلول‌ها با فعال‌سازي پروتئيني به نام NLRP۱  التهاب شديد در ميزبان ايجاد کنند.

به‌عنوان بخشي از اين فرايند، ويروس‌ها آنزيم‌هايي توليد مي‌کنند که به‌عنوان قيچي مولکولي عمل مي‌کنند تا قسمت‌هايي از پروتئين را از بين ببرند، سپس از آن‌ها براي گرفتن، تکثير و پخش در سراسر بدن ميزبان استفاده مي‌کنند. اما از طريق تجزيه‌وتحليل آن، اين گروه کشف کرد که پروتئين NLRP۱، اخيرا قابليت‌هاي مفيد جديدي را ايجاد کرده است. اين پروتئين قادر است به‌طور موثري تله‌هايي براي عوامل بيماري‌زا ايجاد کند و از اجزايي که معمولا هنگام حمله به ميزبان آن را از بين مي‌برند، تقليد کند. از بين بردن اين تله منجر به ايجاد پاسخ ايمني به عوامل بيماري‌زا مي‌شود که به‌نوبه خود به نفع ميزبان عمل مي‌کند.

برايان تسو (Brian Tsu) محقق ارشد اين مطالعه بيان کرد: نتايج تحقيق ما نشان داد که NLRP۱ براي به طعمه انداختن به‌صورت شکاف پپتيداز ويروسي عمل کرده و نوعي هشدار در ارگانيسم ايجاد مي‌کند. اين عملکرد مانند يک پاشنه آشيل براي ويروس است و به ارگانيسم ميزبان اين امکان را مي‌دهد تا روش‌هايي را براي استفاده از اين شکاف محدودشده تکامل‌يافته ايجاد کند.

دانشمندان تصور مي‌کنند که اين مکانيسم روزي براي کاربردهاي باليني موثر خواهد بود تا از عفونت‌هاي ويروسي در ريه‌ها، مغز يا ساير قسمت‌هاي بدن جلوگيري کند. تا چنين شاهکاري فاصله زيادي وجود دارد، بااين‌وجود، اين کشف بينش جديد و جذابي را در مورد تکامل سيستم ايمني بدن ارائه مي‌دهد.

مت داگورتي (Matt Daugherty) محقق ديگر اين تحقيق اظهار کرد: ما اغلب به اين مورد فکر مي‌کنيم که ويروس‌ها از اين واقعيت که ميزبان‌ها به‌کندي تکامل مي‌يابند، استفاده مي‌کنند اما مي‌بينيم که ميزبان‌ها شرايط را به نفع خود تغيير داده‌اند و از اين واقعيت بهره برده‌اند و ويروس‌ها به‌منظور سود بردن واقعا گير افتادند، بنابراين آنان از اين محدوديت براي فعال کردن  پاسخ ايمني استفاده مي‌کنند.

اين تحقيق در نشريه eLife منتشرشده است.