نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

مغز چگونه در هنگام خواب زمان را تحلیل می کند؟

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
مغز چگونه در هنگام خواب زمان را تحلیل می کند؟

سيناپرس/همه ما در طول زندگي خود تجربه ديدن رويا را داشته و گاهي در طول خواب شاهد گذر مدت زماني طولاني هستيم که ممکن است چند روز يا چند ماه طول کشيده و همچنين گاهي زمان در هنگام خواب، آهسته تر مي گذرد.

مفهوم زمان در خواب بسيار متفاوت تر از شرايط عادي است و گاهي در رويا، زمان با سرعت زيادي گذشته يا کندتر شده و همچنين برخي مواقع مي توان درک کرد که رويدادها در زمان واقعي انجام مي شوند.

اگرچه تجزيه و تحليل درک زمان در روياهاي افراد، کار دشواري است اما پژوهشگران به نتايج قابل توجهي در بررسي و مطالعه رويا دست پيدا کرده اند. نکته کليدي براي درک اين مساله، افرادي هستند که از خواب ديدن در هنگام خواب آگاه بوده و مي توانند آگاهانه بر محتواي خواب تأثير بگذارند.
به عنوان مثال ، در مطالعه اي که توسط تيمي از پژوهشگران سوئيسي و آلماني صورت گرفت، زمان لازم براي انجام کارهاي از پيش تعيين شده هنگام بيداري و هنگام خواب و روياي آگاهانه، مقايسه شدند. به گزارش سيناپرس، در اين مطالعه شرکت کنندگان  به خواب رفته و سيگنال هاي مغزي آن ها و همچنين حرکات چشمشان مورد تجزيه و تحليل شد.

بررسي محققان نشان مي دهد برخي فعاليت ها مانند وظايف حرکتي، نشستن و چمباتمه زدن، هنگام خواب ديدن در مقايسه با زمان بيداري به طور قابل توجهي بيشتر طول مي کشد .

اگرچه تفاوت هاي غير قابل توجهي براي کارهاي شمارش غيرحرکتي نيز شناسايي شده است. پژوهشگران اين نظريه را مطرح کردند که موضوع  فوق مي تواند به دليل عدم بازخورد  فعاليت عضلات هنگام انجام يک کار حرکتي هنگام خواب اتفاق بيفتد. تفاوت در سرعت پردازش عصبي هنگام خواب در مقايسه با بيداري نيز به عنوان توضيح احتمالي اين تفاوت مواجه با زمان در خواب و بيداري بيان شد.

برخي از مردم تعجب مي کنند که چرا به نظر مي رسد برخي روياهاي آنها قبل از بيدار شدن اتفاق مي افتد. يکي از توضيحات احتمالي اين است که ما براي يادآوري و به ياد داشتن خواب هايمان بايد بيدار شويم ، اين بدان معناست که روياهايي که در ساعات اوليه خواب شب اتفاق مي افتند کمتر به ياد مي مانند. روياها به احتمال زياد در مرحله اي از خواب که جنبش سريع چشم اتفاق مي افتند، ديده مي شوند که با گذشتن ساعات بيشتري از شب و زمان بيداري ما فراوان تر و بيشتر رخ مي دهد. شايد اين موضوع دليل اصلي به خاطر آوردن خواب هايي است که پيش از بيدار شدن مي بينيم.

به هر حال آن چه بديهي به نظر مي رسد، اين است که زمان و مفهوم زمان در هنگام خواب با بيداري متفاوت بوده و مغز انسان در طول رويا از بسياري محدوديت ها فارغ است که اين موضوع سبب مي شود تناسبات زماني در هنگام خواب چندان معني نداشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره