نماد آخرین خبر

این بیماری مرموز خرس‌ها را مهربان می‌کند!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
این بیماری مرموز خرس‌ها را مهربان می‌کند!

ايسنا/ يک بيماري عصبي مرموز در خرس‌هاي سياه جوان کاليفرنيايي باعث مي‌شود رفتاري شبيه به سگ‌هاي خانگي داشته باشند و با انسان‌ها دوستانه رفتار کنند.
به نقل از لايوساينس، اگرچه اين اختلال به نظر بامزه مي‌رسد اما اين رفتار غيرطبيعي شانس زنده ماندن آن‌ها در حيات وحش را به طرز چشمگيري کاهش مي‌دهد. به نظر مي‌رسد اين خرس‌ها که حدودا يک ساله هستند از نوعي التهاب مغز رنج مي‌برند. اين التهاب توسط ويروس، باکتري، قارچ و انگل‌ ايجاد مي‌شود و همچنين مي‌تواند ناشي از پاسخ خودايمني باشد. اما دامپزشکان دقيقا نمي‌دانند علت ايجاد اين مشکل چيست و با چه سرعتي در حال گسترش در ميان حيوانات است. علائم اين بيماري شامل تورم سر، بي‌حالي، لرزش عضلات، تشنج، حرکت دايره‌وار، کاهش وزن قابل توجه و به طور عجيبي نترسيدن از انسان‌ها است.

آن برايانت(Ann Bryant) مدير اجرايي اتحاديه "BEAR" که در نجات خرس‌هاي بيمار نقش داشته مي‌گويد: خرس‌هاي بيمار توجه ما را به خود جلب کردند زيرا به صورت دوستانه و صلح‌آميز به انسان‌ها نزديک مي‌شدند و رفتار تهاجمي نداشتند. رفتار آن‌ها بيشتر شبيه به سگ‌ها بود تا خرس.

طبق گفته‌ي دپارتمان شيلات و حيات‌وحش کاليفرنيا(CDFW): در سال گذشته چهار مبتلاي جديد يافت شده است که بيشترين تعداد ابتلا از زماني که اين بيماري کشف شد يعني سال ۲۰۱۴ است. جمعيت خرس‌هاي سياه در کاليفرنيا افزايش داشته و از ۱۰ تا ۱۵ هزار در سال ۱۹۸۲ امروزه به ۳۰ تا ۴۰ هزار عدد رسيده است. بنابراين دامپزشکان نگران تاثيرات اين بيماري بر روي جمعيت اين حيوانات نيستند.

خرس‌هاي جوان نترس

اگرچه موارد ابتلا به التهاب مغز کم است اما علائم آن تشخيص مبتلايان را ساده کرده است.

برايانت به لايوساينس گفت: اولين موردي که من نجات دادم در مارس ۲۰۱۸ به اين بيماري مبتلا شده بود. اين خرس وارد يک مدرسه شده و به يک کلاس درس رفت و در ميان دانش‌آموزان نشست و رفتاري دوستانه مانند يک سگ داشت.

در سال ۲۰۱۹ مورد ديگري در يک فيلم ضبط شده ديده شد که سعي مي‌کرد بر روي يک تخته‌ي اسکي(اسنوبورد) رفته و در کنار صاحب آن قرار گيرد. اين خرس جوان از صاحب اسنوبورد و دوستانش ساندويچ گرفت و با آن‌ها بازي کرد و در نهايت نجات داده شد. اگرچه رفتار دوستانه‌ي خرس‌ها به اين معنا نيست که کنار آن‌ها بودن براي انسان‌ها بي‌خطر است.

برايانت مي‌گويد: اينکه خرس‌ها به افراد نزديک مي‌شوند و افراد با آن‌ها مانند يک حيوان اهلي رفتار مي‌کنند مي‌تواند خطرناک باشد. من احساس خوبي به اينکه افراد اين خرس‌ها يا هر خرس ديگري را کنترل کنند ندارم. هر کسي که خرسي با علائم التهاب مغز مشاهده مي‌کند بايد آن را به دپارتمان شيلات و حيات وحش کاليفرنيا گزارش دهد.

اين دو خرس اکنون در مراکز مراقبت زندگي مي‌کنند. جايي که دائما تحت مراقبت پزشکي براي التهاب مغز هستند اما بسياري از خرس‌ها اين شانس را ندارند.

به گفته‌ي روزنامه‌ي "Sacramento Bee" جديدترين خرس مبتلا به اين بيماري در ماه فوريه يافت شد. در حالي که پشت يک کاميون پارک شده افتاده بود، به ميزان زيادي وزن از دست داده بود و بدنش را کک فرا گرفته بود و به دليل شرايط فيزيکي نامناسب مجبور به خلاص کردن آن شدند.

متاسفانه اين سرنوشت غم‌انگيز براي بسياري از خرس‌هاي بيمار مي‌افتد. آن‌ها نمي‌توانند از خودشان مراقبت کنند و به نظر مي‌رسد مادرانشان آن‌ها را رها مي‌کنند.

آيا تعداد مبتلايان در حال افزايش است؟

دامپزشکان دپارتمان حيات وحش نوادا(NDOW) براي اولين بار در سال ۲۰۱۴ بيماري التهاب مغز را در خرس‌هاي اطراف درياچه‌ي تاهو(Tahoe) در مرز کاليفرنيا کشف کردند. از آن زمان تاکنون هشت مورد در کاليفرنيا ثبت شده است. اگرچه تعداد واقعي ممکن است بيشتر از اين باشد. نيمي از موارد تاييد شده متعلق به سال گذشته بودند اما اين موضوع لزوما به معناي افزايش تعداد مبتلايان نيست.

برايانت مي‌گويد: من معتقدم تعداد آن‌ها در حال افزايش نيست بلکه مطالعات بيشتري در حال انجام است و ما از اين موضوع آگاه‌تريم.

او افزود: به نظر نمي‌رسد بيماري از خرسي به خرس ديگر منتقل شود و اين موضوع دلگرم کننده‌اي است اما محققان هنوز نمي‌دانند علت ايجاد آن چيست و ندانستن علت آن نگران کننده است.

منشا ناشناخته

خرس‌هاي بيمار به آزمايشگاه تحقيقات دپارتمان شيلات و حيات‌وحش کاليفرنيا منتقل مي‌شوند جايي که يا مورد درمان قرار مي‌گيرند و يا به احتمال بيشتر به دليل شرايط فيزيکي نامناسب مورد اتانازي قرار مي‌گيرند.

براندون مونک(Brandon Munk)، دامپزشک ارشد حيات وحش در آزمايشگاه تحقيقات دپارتمان شيلات و حيات‌وحش کاليفرنيا به لايوساينس گفت: خرس‌هايي که مي‌ميرند يا مورد اتانازي قرار مي‌گيرند براي بررسي علت مرگ کالبدشکافي مي‌شوند. ارزيابي بافت‌ها نشان مي‌دهد که آيا حيوان دچار التهاب مغز بوده يا خير.

اگرچه دامپزشکان مي‌توانند بيماري را تشخيص دهند اما تشخيص علت بيماري التهاب مغز بسيار دشوارتر است.

مونک گفت: التهاب مغز باعث ايجاد علائم مي‌شود اما فراتر از آن سازوکارهاي مشخص ديگري که در آن نقش دارند را نمي‌دانيم.

عوامل بيماري‌زاي شناخته‌ شده‌اي وجود دارند اما هيچ‌کدام تاکنون تاييد نشده‌اند.

مونک افزود: ما پنج ويروس جديد در خرس‌هاي سياه پيدا کرده‌ايم که مي‌توانند عوامل احتمالي التهاب مغز باشند. ما همچنين در حال کار با يک آزمايشگاه تحقيقاتي هستيم تا يک انگل را به عنوان علت بيماري بررسي کنيم. اگرچه ممکن است بيش از يک عامل بيماري‌زا مسئول التهاب مغز باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar