دیجیاتو/داده‌های آماری سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا نشان می‌دهد ۵۴ درصد از رانندگانی که بلافاصله بعد از شرکت در جلسات آنلاین یا برقراری تماس تصویری پشت فرمان می‌نشینند، تمرکز لازم را حین رانندگی ندارند.


همزمان با همه گیری کرونا و به وجود آمدن شرایط قرنطینه و دورکاری، میزان استفاده از اپلیکیشن‌هایی برای تماس تصویری و برگزاری جلسات آنلاین کاری افزایش چشمگیری داشت. در واقع دورکاری و تغییر سبک زندگی کار در کنار مزایای خوبی که داشت، نکات منفی و چالش‌های بسیاری را نیز در پی داشت. بخشی از پیامدهای این موضوع حتی در سبک رانندگی و تصادفات جاده‌ای نیز خود را نشان می‌دهد.

برخی متخصصان روانشناسی معتقد هستند که تماس تصویری و نداشتن ارتباطات حضوری و فیزیکی روی قدرت و کارایی مغز تاثیر منفی می‌گذارد. گاهی اوقات برای آنکه فردی بتواند در جلسه یا رویداد آنلاین شرکت کند، مجبور است جریان زندگی را در خانه یا محل کار متوقف کرده و تمام توجه خود را به حضور در آن مراسم آنلاین معطوف کند.


  
«استفان ون» استاد روانشناسی تجربی از دانشگاه هلند معتقد است که وقتی فردی در کنفرانس‌های تصویری شرکت می‌کند، باید خود را به مکانی منتقل کند که از نظر جسمی حضور فیزیکی در آن مکان ندارد. بیشتر افراد برای حضور در جلسه‌های آنلاین نگران عوامل و مولفه‌های اطراف خود هستند تا بتوانند به شکل درستی در جلسه حضور پیدا کنند. حال آنکه در جلسات با حضور فیزیکی عموما چنین نگرانی‌هایی وجود ندارد. همین نگرانی‌ها باعث می‌شود ذهن فرد درگیر مسایل بیشتری شده و روی قدرت و کارایی مغز تاثیرگذار است.

به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند رانندگان بلافاصله بعد از جلسات کاری آنلاین پشت فرمان ننشینند. پیش از همه گیری کرونا عدم تمرکز در رانندگی یکی از مشکلات اصلی برخی رانندگان بود. براساس داده‌های آماری سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۰ و در بازه زمانی ۹ ماه، بیش از ۲۸ هزار و ۱۹۰ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌‌اند که ۴.۶ بیشتر از آمار مدت مشابه سال قبل است.

متخصصان معتقد هستند که بعد از انجام تماس‌های تصویری،‌ بهتر است کاربران به کاری که نیاز به تمرکز ندارد مشغول شوند. پیاده روی و انجام کارهای اجرایی که نیاز به تمرکز خاصی ندارد باعث می‌شود مغز مجددا شارژ شود.

همچنین در صورت امکان بهتر است برخی جلسات آنلاین در حین پیاده روی یا فقط به صورت صوتی برگزار شود تا ذهن کمتر درگیر مسایل بعدی شرکت در چنین جلساتی شود و لازم نباشد کاربران به صفحه گوشی یا مانیتور ساعت‌ها خیره شوند.

کاهش مدت زمان تماس‌های تصویری نیز می‌تواند کمک کننده باشد. در حین جلسه آنلاین به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید و با تجدید قوا مجددا به جلسه بازگردید. در این صورت می توان از میزان خستگی ذهنی برای رانندگی تا حد زیادی کاست.


منبع:
fastcompany

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar