آخرین خبر/ چین نخستین مریخ‌نورد خود را با موفقیت بر سطح مریخ فرود آورد. بامداد امروز، شنبه ۲۵ اردیبهشت، نخستین ماموریت میان‌سیاره‌ای چین با نام تیان‌وِن-۱ (به معنی پرسش‌های آسمانی)، پس از ۳ ماه گردش در مدار مریخ و انتخاب محل فرود توانست به سطح سیاره سرخ دست یابد. مریخ‌نورد ژورُنگ به معنی خدای آتش در اساطیر چین، سوار بر سطح‌نشین در دشت یوتوپیای مریخ فرود آمده‌است.
ژورنگ حداقل به مدت ۹۰ روز مریخی (۹۳ روز زمینی) در سیاره سرخ به مطالعه ساختاری این سیاره و یافتن نشانه‌هایی از یخ آب می‌پردازد. دانشمندان بر این باورند که دشت یوتوپیا دارای مقادیر زیادی از یخ آب در زیر سطح است. ماموریت وایکینگ ۲ ناسا نیز در سال ۱۳۵۵ در دشت یوتوپیا فرود آمده‌است. این مریخ‌نورد شش چرخ که هم‌اندازه مریخ‌نوردهای اسپیریت و آپوچیونیتی است، شش ابزار علمی را به همراه دارد که شامل ۲ دوربین پانوراما، رادار زیر سطحی، مغناطیس‌سنج، ابزار لیزر برای مطالعه ساختار سنگ‌ها و یک ابزار هواشناسی است.

ویدئوی شبیه سازی شده فرود کاوشگر

اطلاعات ژورنگ از طریق مدارگرد تیان‌ون-۱ به زمین مخابره می‌شود و این مدارگرد حداقل برای یک سال مریخی (حدود ۶۸۷ روز زمینی) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با موفقیت عملیات فرود ژورنگ، چین دومین کشوری است که توانسته با موفقیت به سطح مریخ دست یابد. پیش از این ایالات متحده ۵ مریخ‌نورد را بر سطح مریخ فرود آورده است. روسیه و آژانس فضایی نیز تلاش‌های برای فرود بر مریخ داشته‌اند اما هیچ کدام موفقیت آمیز نبوده است.

اپلیکیشن و مجله آوا استار avastarco/ astro.school