نماد آخرین خبر

بیدار شدن ماه نورد چینی از خواب

منبع
بيگ بنگ
بروزرسانی

بيگ بنگ/ ماه‌نورد يوتو-۲ در ماموريت «چانگ‌اي-۴» به فضا ارسال شد و در ژانويه سال ۲۰۱۹ بر روي نيمه‌ پنهان ماه فرود آمد. فضاپيماي خورشيدي و ماه‌نورد چين در روز ۱۹ آوريل خاموش شدند. اين ٢ کاوشگر در برابر دماي سرد منفي ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد محافظت مي‌شوند. فضاپيما و ماه‌نورد يوتو-۲ در ماه مي، روشن مي‌شوند.

يوتو ۲ پس از فعال‌‌سازي مجدد در ماه سفر خود را به سمت شمال‌ شرقي ادامه خواهد داد محلي که محققان اميدوارند در آن سنگ‌‌هاي بازالتي کشف کنند تا اطلاعات بيشتري در مورد تاريخچه سطح ماه به دست آورند. اين نخستين کاوشگري ساخته‌ي دست بشر است که در سمت پنهان ماه قرار دارد.

سمت پنهان ماه، نيمکره‌اي از ماه است که به طور دائمي از کره زمين روي گردان است. دوره تناوب چرخش ماه به دور زمين و به دور خودش، هر ۲۷.۳ روز است و اين پديده که به نام چرخش همزمان شناخته مي شود، همان دليلي است که باعث مي‌شود هميشه يک طرف ماه به سمت ِ زمين باشد. در واقع هيچ سمت ماه دائما تاريک و يا روشن نيست، همانطور که ماه به دور زمين مي‌گردد، آنسوي ديگرش در زمان‌هاي مختلف در معرض تابش خورشيد و يا در تاريکي قرار مي‌گيرد.

تاکنون پنج کشور شوروي، آمريکا، ژاپن، هند، چين و سازمان فضايي اروپا به ماه کاوشگر رباتيک ارسال کرده‌اند و سطح اين قمر را بررسي کرده‌اند. آمريکا نيز تنها کشوري است که به ماه ماموريت شرنشين‌دار انجام داده، در جريان ماموريت‌هاي سرنشين‌دار آپولو ۱۱-۱۲-۱۴-۱۵-۱۶ و ۱۷ بين سال‌هاي ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ با هزينه‌اي بيش از ۲۰ ميليارد دلار ۱۲ نفر روي سطح ماه گام نهادند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره