نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

دو ایرانی، برنده مسابقات اختراعات سوئیس شدند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
دو ایرانی، برنده مسابقات اختراعات سوئیس شدند

ايرنا/ دو پژهشگر ايراني با ساخت دستگاه هوشمند ضد عفوني کننده اشيا در چهل و هشتمين دوره از مسابقات بين‌المللي اختراعات سوييس موفق به کسب رتبه سوم و مدال برنز شدند.

سيد مجتبي قرآني و حسام الدين آتشي، پزشکان مخترع و پژوهشگران جوان ايراني با اختراع دستگاه ضد عفوني کننده در برابر ميکروارگانيسم‌هاي مختلف از جمله ويروس کرونا با استفاده از فناوري هوش مصنوعي در اين دور از مسابقات بين المللي اختراعات سوئيس موفق به کسب رتبه سوم و مدال برنز از بين بيش از ٨٠٠ اختراع مطرح از کشورهاي مختلف شدند.

دو ايراني، برنده مسابقات اختراعات سوئيس شدند

سيد مجتبي قرآني افزود: اين دستگاه هوشمند ضد عفوني کننده اشيا با استفاده از فناوري هوش مصنوعي قادر به ضدعفوني کردن تمامي اشيا الکترونيکي، پارچه اي از قبيل لپ تاپ، موبايل، البسه است و امکان شناسايي نوع جنس اشيا را دارد.

وي بيان کرد: اين دستگاه از طريق سنسورهاي تعبيه شده در آن قادر به شناسايي جنس اشيا، سايز، ديجيتال بودن اشيا و ديگر شاخص ها است و بر اساس آن مي تواند به تنظيم مدت زمان براي پاکسازي شي و نيز تشخيص استفاده از اشعه يو وي ۳۰، گاز پلاسما، حرارت و رطوبت براي شيئ مورد نظر در کمترين زمان ممکن اقدام کند.

قرآني يادآور شد: اين دستگاه در مدت زمان بين ۵تا ۱۰ دقيقه ضدعفوني و پاک سازي اشيا را انجام مي دهد.

وي در خصوص تفاوت اين دستگاه با ساير دستگاه هاي موجود با همين کاربرد در جهان گفت: استفاده از فناوري هوش مصنوعي، کاهش مدت زمان پاکسازي اشيا از ميکرو ارگانيسم ها حتي ويروس کرونا ، قابليت پاکسازي اشيا با هر نوع جنس از جمله ارجحيت اين دستگاه به دستگاه هاي مشابه خود است.

وي افزود: در حال حاضر اين دستگاه تمام تاييديه هاي وزارت بهداشت را دريافت گرفته است و قابليت تجاري سازي رادارد.

اين مخترع اظهار داشت: با توجه به گسترش و همه گيري ويروس کرونا، بر آن شديم تا دستگاهي طراحي کرده و بسازيم که قابليت استفاده در امکان مختلف از دانشگاه ها و ادارات گرفته تا پاساژها و مغازه ها و ساير اماکن عمومي و خصوصي را داشته باشد.

قرآني ادامه داد: اين دستگاه با استفاده از پيشرفته ترين متدهاي هوش مصنوعي جسم قرار داده شده درون دستگاه و ويژگي هاي آن را تشخيص داده و با توجه به آن، بهترين متد لازم در کوتاه ترين زمان ممکن براي ضدعفوني کردن جسم درون دستگاه را تعيين کرده و تا زمان اتمام فرآيند ضد عفوني و ايمن شدن کامل جسم ، درب دستگاه باز نميشود.

به گفته او طبق آزمايشات صورت گرفته توسط آزمايشگاه هاي مورد تاييد وزارت بهداشت و شرکت هاي معتبر کاليبراسيون ، فرآيند ضدعفوني کنندگي در اين دستگاه بر عليه جرم هاي شايع ميکروبيال و بخصوص ويروس COVID-19 به صورت کاملا مطمئن انجام ميشود.

خالق دستگاه ضد عفوني کننده اشيا گفت که اين اختراع هيچ گروه ماده آلاينده و دور ريز توليد نکرده و براي محيط زيست و انسان کاملا بي خطر و اصطلاحا سازگار با محيط زيست است.

قرآني مدعي شد که طبق بررسي هاي انجام شده توسط متخصصين حوزه اقتصاد سلامت، با توجه به هزينه پايين ساخت و استفاده از اين دستگاه نسبت به ساير دستگاه هاي ضد عفوني کننده روز دنيا، از نظر اقتصادي کاملا مقرون به صرفه بوده و نيز با توجه به در دسترس بودن قطعات لازم براي ساخت، امکان توليد و استفاده از آن در اقصي نقاط دنيا وجود دارد.

او از برتري هاي اين دستگاه نسبت به ساير دستگاه هاي موجود به تلفيق هوش مصنوعي با پيشرفته ترين متدهاي ضدعفوني کنندگي نام برد که در کوتاه ترين زمان ممکن با قدرت بسيار بالا اجسام درون دستگاه را به صورت ايمن ضدعفوني مي کند.

پزشک مخترع افزود: در حال حاضر اقدامات لازم جهت دريافت پروانه توليد انبوه اين دستگاه در داخل ايران انجام شده است , همچنين اين اختراع در کشور آمريکا مراحل نهايي ثبت (USPatent) را طي مي‌کند

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره