کشف ۲۰۰ تپ اختر توسط بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان!

تسنيم
کشف ۲۰۰ تپ اختر توسط بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان!

تسنيم/ تلسکوپ FAST چين بيش از 200 تپ اختر را تشخيص داده و يافته است و دانشمندان با استفاده از تلسکوپ راديويي کروي 500 متري، 201 تپ‌اختر از جمله تپ‌ اخترهاي ضعيف را کشف کرده‌اند.

اين تحقيق توسط رصدخانه‌ نجوم ملي (NAOC) چين انجام شد و اين يافته‌ها روز پنجشنبه در مجله "Research in Astronomy and Astrophysics" منتشر شد؛ تپ‌ اخترها يا ستاره‌هاي نوتروني سريع در حال چرخش، از هسته‌هاي منفجر شده ستاره‌هاي عظيم در حال مرگ در اثر انفجارهاي ابرنواختر منشأ مي‌گيرند.

آنها داراي قوي‌ترين ميدان‌هاي مغناطيسي، بالاترين چگالي و سريع‌ترين چرخش از هر اجرام آسماني در جهان هستند و بنابراين آزمايشگاهي ايده‌آل براي مطالعه قوانين فيزيک در محيط‌هاي شديد هستند؛ از زمان نخستين کشف در سال 1968 ، حدود 3000 تپ اختر کشف شده است.

تيم تحقيقاتي در اوايل سال 2020 پروژه‌اي با نام Galactic Plane Pulsar Snapshot (GPPS) را آغاز کردند و تا مارس سال جاري، حدود پنج درصد از منطقه آسمان برنامه‌ريزي شده، جستجو شده و 200 تپ اختر کشف شده است.

بزرگترين تلسکوپ راديويي جهان موسوم به تلسکوپ فاست "FAST" در واقع مخفف تلسکوپ پنجره‌اي ديافراگم است که ساخت آن در سپتامبر 2016 به پايان رسيد و به طور رسمي در ژانويه 2020 شروع به کار کرده است؛ FAST با قطر 500 متر بزرگترين راديو تلسکوپ در جهان است که از تلسکوپ 305 متري رصدخانه Arecibo آمريکا سبقت گرفته است همچنين مساحت آن نزديک به 350 هزار متر مربع است که تقريباً به اندازه 30 زمين فوتبال استاندارد است.

دانشمندان همچنين معتقدند که FAST حساس‌ترين تلسکوپ راديويي تک ديش جهان است و 10 برابر حساس‌تر از تلسکوپ راديويي 100  متري در آلمان است؛ اصلي‌ترين وظيفه علمي تلکسوپ، مشاهده تپ‌ اخترها (تَپ‌اخترها يا تَپارها ستاره‌هاي نوتروني چرخاني هستند که با سرعت بسيار زيادي دوران مي‌کنند و پالس‌هاي مداومي از انرژي تابشي به همراه خطوط ميدان مغناطيسي قوي را از خود منتشر مي‌کنند. برخي از تپ‌اخترها نيز پرتوهاي ايکس تابش مي‌کنند) است.

مطالعات بر روي تپ اخترها مي‌تواند وجود تابش گرانشي و سياهچاله‌ها را تاييد و به حل بسياري از مسائل و موضوعات مبهم در علم فيزيک کمک کند؛ يکي ديگر از اهداف مهم علمي FAST، جستجوي تمدن فرازميني است که براي اين هدف ابزاري تحت عنوان "FAST SetiBurst" طراحي و تبيين شده است؛ FAST مي‌تواند سيگنال‌ها را از فاصله 13.7 ميليارد سال نوري تشخيص دهد.