نماد آخرین خبر

استنشاق هوای آلوده در بارداری خطر ابتلای کودک به آسم را افزایش می‌دهد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
استنشاق هوای آلوده در بارداری خطر ابتلای کودک به آسم را افزایش می‌دهد

ايرنا/ به گزارش  از روزنامه ديلي ميل، محققان دانشکده پزشکي «مونت سيناي» در نيويورک در اين مطالعه ۳۷۶ مادر و نوزادان آنها را مورد بررسي قرار دادند تا متوجه شوند که آيا قرار گرفتن در معرض ذرات بسيار ريز موجود در هواي آلوده در دوران بارداري به نوزادان نيز منتقل مي شود.

آنها دريافتند که کمي بيش از ۱۸ درصد کودکان مادراني که در دوران بارداري در معرض آلودگي ذرات بسيار ريز هوا قرار دارند، به آسم مبتلا مي‌شوند. در مقايسه، تنها هفت درصد از کودکان در ايالات متحده  به آسم مبتلا هستند.

به گفته اين محققان، اين اولين بار است که ابتلا به آسم با قرار گرفتن در معرض اين نوع آلودگي هوا در دوران پيش از تولد مرتبط شده است. آسم يک بيماري تنفسي است که تقريباً از هر ۱۲ نفر بزرگسال در انگليس يک نفر به آن مبتلا است.

محققان «سرويس همگاني انگليس» توضيح  دادند که آسم يک بيماري شايع ريوي است که هر از گاهي مشکلات تنفسي ايجاد مي کند. اين بيماري همه سنين را تحت تأثير قرار مي دهد و اغلب از کودکي شروع مي شود. اگرچه ممکن است براي اولين بار در بزرگسالان نيز بروز کند. اين بيماري بر اثر تورم لوله هاي تنفسي که هوا را به داخل ريه ها منتقل و خارج مي کنند، ايجاد مي شود.

محققان در اين مطالعه جديد، تصميم گرفتند، بررسي کنند که آيا آسم نيز مي تواند در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگي ذرات بسيار ريز هوا در رحم ايجاد شود.

آلودگي ذرات بسيار ريز، شامل ذراتي است که از متوسط عرض يک تار موي انسان کوچکتر هستند. موضوع نگران کننده اين است که اندازه کوچک اين ذارت باعث مي شود آنها به عمق ريه ها نفوذ کنند و حتي وارد جريان خون شوند.

زناني که در مجاورت خيابان هاي اصلي با تراکم ترافيک بالا زندگي مي کنند، بيشتر در معرض اين ذرات ريز قرار مي گيرند. محققان سپس سه سال بعد مادران شرکت کننده در اين مطالعه را مورد پيگيري قرار دادند تا دريابند آيا فرزندان آنها به آسم مبتلا شده اند يا خير.

نتايج نشان داد که کمي بيش از ۱۸ درصد کودکان متولد شده از مادراني که به شدت در معرض آلودگي ذرات ريز هوا قرار دارند، به آسم مبتلا مي شوند. در مقايسه، تنها هفت درصد از کودکان در آمريکا به آسم مبتلا هستند.

محققان با تحقيق بيشتر متوجه شدند که نوزادان دختر کمي بيشتر از پسران به آسم مبتلا مي شوند. در حالي که دليل اين يافته ها مشخص نيست اما محققان حدس مي زنند که آلودگي هوا ممکن است سيستم خاص نظارتي بدن مانند عملکرد غدد درون ريز و سيستم ايمني را تغيير دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar