مجله پزشکي دکتر سلام/چه بپذيريم چه نپذيريم هر فردي گهگاهي با نفخ و گاز دست و پنجه نرم مي کند. گاز از بلعيدن هوا و تجزيه غذا در دستگاه گوارش نشات مي گيرد. عواقب آن به طور معمول آروغ زدن، احساس نفخ يا دفع گاز است.

به طور متوسط بيشتر افراد حداقل 14 بار در روز از گاز عبور مي کنند. گاز در برخي افراد بيشتر از سايرين ناراحت کننده يا شرم آور است.

با اين حال، خود گاز دليلي براي هشدار نيست، بنابراين در صورت داشتن گاز و نفخ زياد ايجاد تغيير در رژيم غذايي مي تواند به فرد کمک کند. در ادامه انواع مواد غذايي که بيشترين گاز را توليد مي کنند معرفي شده اند.

به خاطر داشته باشيد بدن افراد نسبت به مواد غذايي واکنش متفاوتي نشان مي دهد، بنابراين در صورت ايجاد تغييرات در رژيم غذايي خود از مصرف مواد غذاهايي که بيشتر نسبت به آنها واکنش نشان مي دهيد خودداري کنيد.

حبوبات
هنگام فکر کردن به مواد غذايي که باعث توليد گاز مي شوند به احتمال زياد حبوبات در صدر فهرست قرار مي گيرد. حبوبات حاوي مقدار زيادي رافينوز نوعي قند پيچيده است و بدن در هضم آن مشکل دارد.

رافينوز از روده کوچک وارد روده بزرگ مي شود و در آنجا باکتري ها آن را تجزيه مي کنند و باعث توليد هيدروژن، دي اکسيد کربن و گاز متان مي شود که از طريق راست روده خارج مي شود. براي کاهش گاز بدون قطع مصرف حبوبات بهتر است آنها را قبل از مصرف به مدت يک شب خيس کنيد.

محصولات لبني
قند لاکتوز در شير و بيشتر محصولات لبني از جمله پنير و بستني يافت مي شود. افرادي که به اندازه کافي آنزيم لاکتاز توليد نمي کنند در هضم لاکتوز که به عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته مي شود با مشکل مواجه مي شوند.

افزايش گاز يکي از علائم عدم تحمل لاکتوز به شمار مي آيد، بنابراين اگر مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستيد قبل از خوردن غذاهاي حاوي لاکتوز علائم خود را با استفاده از مواد جايگزين غير شير مانند شير بادام يا محصولات “لبنيات سويا” يا مصرف قرص لاکتاز کاهش دهيد.

غلات کامل
غلات کامل مانند گندم و جو حاوي فيبر، رافينوز و نشاسته هستند. همه اينها با تجزيه توسط باکتري هاي روده بزرگ منجر به توليد گاز مي شود. در واقع، برنج تنها دانه اي است که گاز توليد نمي کند.


سبزيجات
برخي از سبزيجات مانند جوانه بروکسل، کلم بروکلي، کلم، مارچوبه و گل کلم در توليد گاز شناخته شده هستند. اين سبزيجات مانند لوبيا حاوي قند پيچيده و رافينوز نيز هستند.

با اين حال، اينها مواد غذايي بسيار سالمي هستند، بنابراين قبل از حذف آنها از رژيم غذايي با پزشک صحبت کنيد.

سودا
سودا و ساير نوشيدني هاي گازدار به ميزان قابل توجهي به مقدار بلعيده شده هوا منجر مي شوند. هنگام ورود هوا به دستگاه گوارش بايد به نحوي از آن عبور کند.

اين امر باعث آروغ زدن مي شود، همچنين ممکن است ميزان گاز رد شده را افزايش دهد. جايگزيني نوشابه با آب، چاي يا آب (بدون کربناسيون) ممکن است در کاهش توليد گاز کمک مي کند.

ميوه ها
ميوه هايي مانند سيب، هلو، گلابي و آلو خشک حاوي گلوسيتول يک الکل قندي هستند که بدن در هضم آنها مشکل دارد. بسياري از ميوه ها حاوي فيبر محلول، نوعي فيبر است که در آب حل مي شود. سوربيتول و فيبر محلول نيز هر دو بايد از روده بزرگ عبور کنند جايي که باکتري ها آنها را تجزيه مي کنند تا هيدروژن، دي اکسيد کربن و گاز متان ايجاد مي کنند.

آبنبات
مکيدن آب نبات سفت نيز مانند نوشيدني هاي گازدار باعث بلعيدن هواي زياد مي شود. در بسياري از آب نبات ها از سوربيتول به عنوان شيرين کننده نيز استفاده مي شود که اين 2 عامل مي توانند باعث ايجاد گاز اضافي شوند.


پيازها
پياز حاوي قند طبيعي به نام فروکتوز است که مانند رافينوز و سوربيتول، فروکتوز نيز هنگام تجزيه باکتري ها در روده به توليد گاز کمک مي کند.

آدامس
آدامس بعيد به نظر مي رسد منبع توليد گاز باشد، اما جويدن آن باعث بلعيده شدن هواي بيشتري مي شود. بسياري از آدامس هاي بدون قند نيز با الکل هاي قندي مانند سوربيتول، مانيتول و زايليتول که هضم آنها سخت تر است شيرين مي شوند.

در صورت آروغ زدن زياد پزشک به احتمال زياد قطع مصرف آدامس را براي کاهش توليد گاز توصيه مي کند.

غذاهاي فرآوري شده
غذاهاي فرآوري شده کالاهاي بسته بندي شده مانند نان، ميان وعده ها، غلات و سس سالاد هستند. اين مواد شامل انواع مختلفي از جمله فروکتوز و لاکتوز هستند که مي تواند منجر به افزايش توليد گاز شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar