ايسنا/فناوري آواتار فضايي جديد ژاپن امکان تجربه سفرهاي فضايي از راه دور را فراهم مي‌کند.

 به نقل از آي‌اي، گردشگري فضايي در حال پيشرفت و تحقق است، اگرچه محبوب‌ترين شکل آن هنوز به شکل مجازي است و نه از طريق فضاپيماها و موشک‌ها.

به همين دليل يک شرکت خصوصي ژاپني به نام "آواتارين"(avatarin) و آژانس فضايي ژاپن(JAXA) در يک پروژه موسوم به "پروژه آواتار فضايي" همکاري مي‌کنند که به توسعه يک ربات(آواتار) در ايستگاه فضايي بين‌المللي(ISS) منجر خواهد شد که در سال ۲۰۲۰ در اين ايستگاه فضايي به نمايش گذاشته شد.

در نوامبر سال گذشته، "آواتارين" و آژانس فضايي ژاپن با موفقيت يک نمايش از اين فناوري در ايستگاه فضايي بين‌المللي داشتند که در آن از يک آواتار فضايي با قابليت دسترسي عموم براي ارتباط با فضانوردان در ماژول آزمايش ژاپن موسوم به "کيبو"(KIBO) به نمايش گذاشته شد. اکنون اين پروژه با تکيه بر اين موفقيت و با همکاري دانشکده مهندسي دانشگاه توکيو، توسعه و گسترش بيشتر فناوري‌هاي خود را هدف قرار داده است.

دو شرکت درگير در اين پروژه مي‌گويند که اين فناوري، سفر به فضا و گردشگري فضايي از راه دور، کمک و دستياري از راه دور و تجربيات مربوط به فضا از راه دور را امکان‌پذير مي‌کند.

"سفر فضايي از راه دور" به شکل يک ابزار ارتباطي با استفاده از يک صفحه نمايش به عنوان يک آواتار، از راه دور از زمين کنترل مي‌شود و داراي قابليت حرکت آزادانه در ايستگاه فضايي است.

"آواتارين" و آژانس فضايي ژاپن مي‌گويند، اين قابليت به دموکراتيزه کردن و در دسترس عموم قرار دادن سفرهاي فضايي -هرچند به شکل مجازي- در کنار فعاليت شرکت‌هاي گردشگري فضايي حقيقي مانند "ويرجين گلکتيک"(Virgin Galactic) و "بلو اوريجين"(Blue Origin) کمک مي‌کند.

"کمک از راه دور" نيز به فضانوردان اجازه مي‌دهد تا وظايف خود نظير کنترل امکانات و ماشين‌هاي فضايي را در ايستگاه‌هاي فضايي از طريق اين آواتار انجام دهند.

آژانس فضايي ژاپن در بيانيه خود توضيح داد: هدف از توسعه اين سرويس، افزايش کارايي فضانوردان و تسهيل واگذاري کار است. در نهايت نيز از اين فناوري آواتار رباتيک "آواتارين" براي گردشگري فضايي از راه دور در تاسيسات آژانس فضايي ژاپن در ايستگاه فضايي استفاده مي‌شود تا علاقه به اکتشاف فضا را تقويت کند.

آژانس فضايي ژاپن و شرکت "آواتارين" اميدوارند به زودي نمايشي از فناوري گردشگري فضايي از راه دور خود را در موزه فضايي واقع در مرکز فضايي "تانه‌گاشيما"(Tanegashima) که بزرگترين مجتمع پرتاب موشک ژاپن است، به نمايش بگذارند.

توسعه اين پروژه در شرايطي مد نظر قرار گرفته است که تاکنون و احتمالا تا چندين سال آينده تنها افراد ثروتمند امکان تجربه گردشگري فضايي را خواهند داشت و جايي براي مردم عادي وجود ندارد.

در ۲۰ ژوئيه ۲۰۲۱، "جف بزوس" بنيان‌گذار شرکت "آمازون" سوار بر يکي از موشک‌هاي شرکت فضايي خود(بلو اوريجين) موسوم به "نيو شپرد" تا بالاي خط کارمان(لبه فضا) پرواز کرد. البته "ريچارد برانسون" چند روز قبل از او و در تاريخ ۱۱ ژوئيه با فضاپيماي اسپيس‌تو"(SpaceTwo) ساخته شرکت فضايي خود(ويرجين گلکتيک) به فضا رفته بود و تبديل به نخستين فرد در تاريخ شد که به شکل خصوصي به فضا مي‌رود.

با توجه به اينکه خريد بليت سفر به فضا از هر دوي اين شرکت‌ها بيش از ۲۰۰ هزار دلار هزينه دارد، آواتارهاي فضايي آژانس فضايي ژاپن و شرکت "آواتارين" بدون شک تنها فناوري هستند که مي‌توانند مدعي دموکراتيزه کردن سفرهاي فضايي در کوتاه مدت باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar