نماد آخرین خبر

موش‌ها به کمک درمان بیماری ام‌اس می‌آیند

منبع
فارس
بروزرسانی
موش‌ها به کمک درمان بیماری ام‌اس می‌آیند

فارس/با توجه به جمعیت زیاد ام‌اس کشور در سطح خاورمیانه، تلاش می‌شود تا با بهره‌گیری از موش‌های استاندارد دارای این بیماری، پژوهش‌ها در این حوزه گسترده‌تر شود.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بیماری ام‌اس، یک بیماری مزمن و پیش‌رونده سیستم عصبی مرکزی است که باعث ایجاد اختلال حسی، ضعف، گرفتگی عضلانی، اختلال بینایی، اختلال شناختی، خستگی، لرزش اندام‌ها، اختلال در دفع ادرار، مدفوع، عملکرد جنسی و تعادل، فراموشی، کاهش شنوایی، کرختی، تاری دید، دوبینی و اختلال گفتاری در فرد بیمار می‌شود.

بالاتر از خاورمیانه

علت این بیماری ناشناخته است و درمان قطعی نیز ندارد. بیماری ام‌اس به صورت مشخصی، کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هزینه اقتصادی زیادی را به جامعه و خانواده فرد تحمیل می‌کند.

در ایران میزان شیوع این بیماری، ۱۵ تا ۳۰ مورد در هر ۱۰۰  هزار نفر است که اگرچه آمار بالایی در سطح خاورمیانه محسوب می‌شود اما در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی، میزان ابتلای کمتری دارد.

شیوع بیشتر در زنان

هم‌اکنون استان‌های اصفهان، تهران و قم، بیشترین شیوع بیماری ام‌اس را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. شیوع این بیماری، در زنان ایرانی سه برابر مردان و بیش از میانگین جهانی است به‌طوری‌که این بیماری در بین زنان سایر کشورها، شیوع دوبرابری نسبت به مردان دارد.

همکاری حوزه‌های مرتبط

با توجه به شیوع بیماری ام‌اس در ایران طی سال‌های اخیر، شبکه ملی مدل‌سازی حیوانی و تحقیقات‌ درون‌تنی بر آن شد تا با بهره‌گیری از تجارب ارزنده متخصصان این امر در کشور و نیز همکاری با مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق، انستیتو پاستور ایران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برای اولین بار، موش‌های استاندارد دارای بیماری ام‌اس را در کشور تولید و در اختیار مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و همچنن محققان کشور قرار ‌دهند.

رویکردی که کمک بزرگی به شناخت ابعاد مختلف این بیماری و توسعه پژوهش‌ها در این حوزه خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره