نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

برج ایفل پلاسمایی  

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ آنچه اینجا روی خورشید می‌بینید شاید همانند نمونه‌ی روان شده‌ی برج ایفل باشد، ولی در واقع یک زبانه‌ی خورشیدی‌ست که بسیار هم بزرگ‌تر است- به بلندی قطر مشتری.
این زبانه‌ی غول‌آسا که حدود ۱۰ روز پیش پدیدار شده بود، تا حدود دو روز بر فراز سطح خورشید شناور ماند و سپس فوران کرد و توده‌ای از پلاسمای تاج خورشیدی را به فضای سامانه‌ی خورشیدی فرستاد [فوران تاج خورشیدی یا سی‌ام‌ئی].
این ویدیوی زمان‌گریز را با یک تلسکوپ خانگی از هندرسون‌ویل در تنسی، آمریکا گرفته شده و دگرگونی‌های یک ساعت را هم به جلو و هم به عقب نمایش می‌دهد.
این سی‌ام‌ئی به زمین برخورد نکرد ولی خورشید در روزهای گذشته سی‌ام‌ئی‌های دیگری داشته که نه تنها شفق‌های قطبی پدید آوردند، بلکه باعث شدند جو زمین به اندازه‌ی پف کند که دسته‌ای از ماهواره‌های تازه-پرتاب شده‌ی استارلینک به سوی زمین برگردند و در جو نابود شوند [خبرش را اینجا خواندید: * بلایی که خورشید ر سر ۴۰ ماهواره‌ی استارلینک آورد].
با دورتر شدن خورشید از کمینه‌ی ژرفِ فعالیت در چرخه‌ی مغناطیسی ۱۱ ساله‌اش، فعالیت‌های رو سطحش مانند لکه‌ها، زبانه‌ها، سی‌ام‌ئی‌ها و شراره‌ها هم روز به روز بیشتر خواهند شد.

منبع: 1star7sky.com

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره