سیناپرس/ طی سال های اخیر شرکت های خودروسازی به طور گسترده ای به سمت استفاده از سوخت های پاک تغییر مسیر داده و در حال حاضر تولید خودروهای الکتریکی رواج بسیاری یافته است. در این شرایط برخی کارشناسان، آینده جهان خودرو را در سوخت های هیدروزنی می دانند.

تهاجم روسیه به اوکراین امنیت انرژی را مورد توجه جدی قرار داده است و جهان پس از این حمله نظامی  مجبور شده است دو چیز را درک کند: اول این که تکیه بر یک یا دو منطقه جهانی برای تامین منابع انرژی، یک ایده احمقانه است، و دوم اینکه پشت سر گذاشتن جدی انرژی پایدار یک وضعیت برد- برد است که مشکل امنیت انرژی و کاهش سطح دی اکسید کربن را همزمان حل می کند.

در اوایل پاییز امسال، هیئت منابع هوایی کالیفرنیا مقررات پیشرفته ناوگان پاک را پیشنهاد کرد که در صورت تبدیل شدن به قانون، فروش کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی جدید را تا سال ۲۰۴۰ ممنوع می ‌کند. در این صورت خودروهای پیل سوختی هیدروژنی به یک واقعیت تجاری تبدیل خواهند شد، زیرا هیدروزن به عنوان یک منبع انرژی برای وسایل نقلیه سنگین محسوب می شود که کارائی بسیار بالایی دارد.

برخلاف فناوری ذخیره برق در باتری، هیچ مانع فیزیکی برای استفاده از هیدروژن جهت تامین انرژی نه تنها وسایل نقلیه سنگین، بلکه کشتی ها، قطارها و حتی هواپیماها وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، در این شرایط آمریکا به طور جدی در حال توسعه فناوری های مرتبط با مصرف سوخت هیدروژنی در خودروها بوده و اروپا نیز  در قالب طرحی به عنوان چشم انداز زیرساخت هیدروژنی که ۲۸ کشور را پوشش می دهد در حال گذار به مرحله استفاده گسترده از هیدروژن به عنوان سوخت وسایل نقلیه است.

 آخرین به روز رسانی این طرح نشان می دهد که یک شبکه تامین هیدروژن اروپایی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ ایجاد شود که خوشه های صنعتی، بنادر و مواردی از این قبیل را به یکدیگر متصل می کند. نکته مهم این است که این شبکه از خطوط و لوله کشی های شبکه عرضه گاز طبیعی موجود تشکیل شده است و مستلزم نصب خطوط لوله جدید نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar