logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

ابتلای ۹۰ نفر به تب دنگی در کشور

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ابتلای ۹۰ نفر به تب دنگی در کشور

تسنیم/ بر اساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون بالغ بر۹۰ مورد مثبت تب دانگ تا تاریخ ۲۶ خردادماه تشخیص داده شده است.

در روزهای گذشته موارد ابتلا به نوعی بیماری موسوم به «تب دانگ» یا «تب دنگی» در کشور رو به افزایش رفته است. این بیماری که به «تب استخوان‌شکن» نیز شهرت دارد توسط پشه‌ای به نام "آئدس" منتشر می‌شود. این پشه‌ عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و در نزدیکی محل زندگی انسان زندگی و رشد می‌کند. وقتی که یک پشه، فرد آلوده به ویروس مولد بیماری دانگ را نیش می‌زند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود. سپس هنگامی‌که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می‌شود.

علائم تب دنگی چیست؟
مشخصه این بیماری، بروز تب چند روزه‌ای است که با دو نشانه‌ دیگر مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و درد عضلانی، درد مفاصل و کاهش گلبول سفید همراه می‌شود. اگر بیماری به سمت انواع شدیدتر پیشرفت کند ممکن است پلاسما از عروق خونی خارج شود، خونریزی‌های شدید رخ دهد، نارسایی ارگان عارض شود و در نهایت می‌تواند به مرگ ختم شود.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، از ابتدای سال 1403 تاکنون بالغ بر90 مورد مثبت تب دانگ تا تاریخ 26 خرداد ماه تشخیص داده شده است و اکثر موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به بیماری مبتلا شده‌اند.
مطابق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به بیماری مبتلا شده‌اند و از این بین دو بیمار در شهر بندرلنگه تشخیص داده شده‌اند که بدون سابقه سفر به خارج کشور هستند و انتقال محلی  محسوب می‌شوند.
بیماران اکثراً سابقه سفر به کشور امارات داشته‌اند و تعداد چهار مورد از بیماران سابقه سفر به کشورهای پاکستان، عمان و بنین (غرب آفریقا) داشته‌اند. به غیر از یکی از بیماران که اهل آفریقا است، مابقی بیماران ملیت ایرانی دارند.

بروز تب دانگ در کدام استان‌ها بیشتر است؟
موارد مثبت وارده از خارج کشور عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لار، جهرم و شیراز تشخیص داده شده‌اند. باقی موارد در دانشگاه‌های مشهد، بوشهر، چابهار، زاهدان، قم و قزوین تشخیص داده شده‌اند.

وضعیت جسمی بیماران مبتلا چگونه است؟
بنا بر اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، وضعیت عمومی اکثر بیماران پایدار است و تاکنون  تنها یک مورد مرگ ناشی از تب دانگ در کشور گزارش شده است.

راه پیشگیری از بیماری تب دنگی چیست؟
اگر شما در حال زندگی کردن یا مسافرت به ناحیه‌ای هستید که بیماری دانگ در آنجا شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری این است که از مواجهه پشه‌هایی که این بیماری را منتقل می‌کنند اجتناب کنید. اقامت در اماکن دارای تهویه مطبوع، پوشیدن پیراهن‌های آستین بلند و شلوارهای بلند، جوراب و استفاده از پشه بند برای پیشگیری از گزش پشه، استفاده از مواد دورکننده پشه مانند "پرمترین" و تمیز کردن محیط‌هایی که دارای آب راکد هستند مانند ظروف مورد استفاده برای آب حیوانات و گلدان‌ها و مخازن آب راکد از جمله راهکارهای ساده برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و گزش توسط پشه ناقل تب دنگی هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره