نماد آخرین خبر

وزیر فرهنگ: در دولت مردمی بودجه حوزه فرهنگی ۲۰ برابر شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
وزیر فرهنگ: در دولت مردمی بودجه حوزه فرهنگی ۲۰ برابر شد

ایرنا/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بودجه حوزه فرهنگی در سه سال دولت مردمی ۲۰ برابر شد، گفت: بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی این حوزه در سال ۱۴۰۰ را به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رساندیم.

محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه - ۳۱ تیر ۱۴۰۳- در نشست هیات دولت اظهار داشت: بزرگترین افتخار همه اعضای دولت همکاری با شهید والامقام آیت الله رئیسی، «رئیس جمهوری شهید» بود و امیدوارم در مسیر خدمتگزاری با عاقبت به خیری به این شهید عزیز و همراهان عزیزشان ملحق شویم.
وی گفت: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه یکی از حوزه‌های مهمی است که از ابتدای حضور آیت الله شهید رئیسی در عرصه مدیریت اجرایی تلاش شد بین نشاط، آزادی بیان و اندیشه و آزادی رسانه‌ها، گفت‌وگوهای انتقادی و نشاط اجتماعی مردم و نگاه حکمرانی دینی، ایجاد تعارض وجود نداشته باشد.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت آیت الله شهید رئیسی در این بود که شادی، نشاط، آرامش و افزایش مصرف فرهنگی ۷۰۰ درصد رشد داشته باشد و پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را در تاریخ کشور خلق کرد؛ بدون این که از اصول و موازین دین و معیارهای شرعی عقب‌نشینی کند، این مهم به واسطه شخصیت منحصر به فرد رئیس دولت سیزدهم محقق شد، که شخصیت فرهنگی و دانشمند و مجتهد و مورد وثوق همه جریان‌های دینی مذهبی و سیاسی کشور بود.

کمک ۵۰۰ میلیارد تومان به هنرمندان عضو صندوق هنر
اسماعیلی بیان کرد: در وزارت فرهنگ با دو مساله و عارضه مهم در این کمتر از سه سال روبه‌رو بودیم؛ مساله اول کرونا بود که در همه حوزه‌ها تاثیرگذار بود و حوزه فرهنگ و هنر و رسانه اجتماع مجبور بود که فعالیت‌ها را تعطیل شود، و همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری حالت تعلیق و تعطیلی داشت و اولین مساله، عادی‌سازی و توجه به معیشت هنرمندان بود.
وی گفت: در همان ابتدای دولت در گام اول رئیس جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق هنر تخصیص داد که معیشت هنرمندان عضو صندوق تامین شود و توانستیم به هر عضو صندوق مقدار قابل توجهی اختصاص دهیم و از این وضعیت نگران‌کننده خارج کنیم.

از عادی‌سازی به رونق فرهنگی رسیدیم
اسماعیلی اظهار داشت: در پاییز ۱۴۰۱ کشور دچار فتنه فرهنگی شد، تلاش همه اربابان زر و زور و قدرت و تزویر بر این بود که فرهنگ و هنر در این کشور تعطیل شود و همه فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دادند و با سابقه کاری که داشتند و جلوی نظام اسلامی ایستادند، تلاش داشتند حوزه حکمرانی دینی را در مقابل فعالیت‌های دینی فرهنگی و هنری قرار دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در پاییز سال ۱۴۰۱ با شرایطی که ایجاد شد، عادی‌سازی فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفت، جشنواره های هنری فجر را برگزار کردیم و از عادی‌سازی به دوره رونق فرهنگی رسیدیم.

بودجه فرهنگی ۲۰ برابر شد
اسماعیلی با اشاره به ارتقا نظام حکمرانی فرهنگی کشور گفت: بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۰ را به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رساندیم، بودجه این حوزه در سه سال ۲۰ برابر شد، اگر حوزه فرهنگ می‌خواهد حوزه پیشران تحولات باشد باید اقتصاد قوی داشته باشد و محل توجه باشد.
وی تصریح کرد: رئیس جمهوری شهید در بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی و هنری شرکت کرد؛ هیچ برنامه مهم فرهنگی و هنری نبود که من و ایشان را دعوت کنند و با علاقه در آن شرکت نکنند، توجه و گفت‌وگوی چهره به چهره با هنرمندان از ویژگی‌های آیت الله رئیسی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمندانی که سال‌ها در کشور اجازه فعالیت نداشتند، با نگاه انشراحی رئیس جمهوری وارد فعالیت شدند، رئیس جمهوری باب انفتاح، انشراح و گشایش‌های فرهنگی را در کشور بود.

آموزش ۱۰۰هزار هنرجور در مناطق محروم
اسماعیلی با اشاره به پیگیری عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم ۱۰۰هزار هنرجو را در مناطق محروم آموزش دادیم، در حوزه کتاب به زیرساخت فرهنگ و نشر توجه شد و با راه اندازی فناوری های نوین امکان بهره مندی همه مردم را در این بخش فراهم کردیم.
وی گفت: اگر در مصلای تهران نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد همزمان در دورترین نقطه در روستاهای کشور مردم می توانستند با ورود به سامانه کتاب در ۱۰ دقیقه کتاب بخرند و به طور رایگان به در خانه‌شان ارسال می‌شد، در این فرایند دو میلیون نسخه کتاب را به افراد مختلف رساندیم.

کمک ۳ هزار میلیارد تومانی به تشکل‌های مردمی
اسماعیلی با اشاره به مردمی سازی فرهنگ، هنر و رسانه در دولت سیزدهم گفت: در کلان نظریه فرهنگی دولت معتقد به نظارت هستیم، تصدی‌گری به عهده مردم است نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته به مجموعه های مردمی تزریق شد تا بتوانند تصدی‌گری فرهنگی را انجام دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ، تنها وزارتخانه‌ای است که مفتخر به داشتن نام اسلامی است به همین دلیل مسئول انجام فعالیت‌های دینی است؛ در حوزه حج و زیارت، اوقاف، کانون های فرهنگی و قرآن و عترت فعالیت های خوبی انجام شد. حج و زیارت ۹ سال تعطیل بود با اتمام عملیات حج تمتع، عمره مفرده مجددا از مرداد از سر گرفته می شود.
وی گفت: در حوزه اوقاف و امور خیریه فعالیت خوبی شده که در این بخش وارد حوزه دانش بنیان شدیم؛ در حوزه اقتصادی، حوزه وقف را به کار گرفتیم. در حوزه مسکن هنرمندان اتفاق های مهمی افتاده است.

اعطای ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به رسانه‌ها
اسماعیلی با اشاره به اقدامات حوزه امور رسانه و تبلیغات گفت: در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به مطبوعات دادیم. این میزان حمایت از رسانه ها سابقه نداشته است؛ رسانه‌هایی که بعضا توسط اعضای دولت انتقاد می‌کردند که بخشی از این رسانه‌ها به دولت معارضه می‌کنند، اما رئیس جمهوری می‌گفتند آزادی بیان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: چندین بار هیات نظارت بر مطبوعات تصمیم بر برخورد با برخی رسانه‌ها شد رئیس جمهوری از طریق من مطلع شدند و جلوی این کار را گرفتند.

ظرفیت ۱۳۰هزار تنی تولید کاغذ / فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینما

اسماعیلی به حوزه چاپ، نشر و کتاب اشاره کرد و گفت: در سالی که دولت را تحویل گرفتیم ظرفیت تولید کاغذ ۴ هزار تن بود، اما امروز مجموعه هایی که افتتاح شد تولید کاغذ در آستانه ۱۳۰ هزار تن است؛ ما به دنبال ملی شدن صنعت نشر بودیم امروز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خانه ملی چاپ را در ایران در حال راه اندازی است، در سراسر کشور چهار هزار کتابخانه عمومی ما نزدیک به ۸۰ نوع خدمات را انجام می‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحولات سینما و فیلم اشاره کرد و گفت: تقریبا ۵۰ درصد سالن های سینما افزایش یافت؛ سال گذشته ۳۰ میلیون مخاطب به سینما رفتند و فروش گیشه سینما از مرز ۱۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

ابلاغ سند ملی موسیقی و اعزام رایزن فرهنگی زن به اروپا
اسماعیلی گفت: در حوزه موسیقی برای اولین بار سند ملی موسیقی ایران پس از ۴۵ سال توسط یک فقیه ابلاغ شد. تمام تعارض‌ها و مشکلات آن بررسی شد. جایی که حوزه‌های علمیه و روسای قوا هستند برای اولین بار سند ملی موسیقی ایران تصویب و مسائل آن حل شد؛ در حوزه صنایع فرهنگی، شهر صنایع خلاق فرهنگی را راه اندازی کردیم که این شهر خلاق را در ۱۲ استان خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ به راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر ایران اشاره کرد و گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اولین برادر اهل سنت را به عنوان رایزن فرهنگی به قاهره و یکی از بانوان انقلابی و فارغ‌التحصیل فرانسه و عضو هیات علمی دانشگاه را به پاریس فرستادیم.
 

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر