نماد آخرین خبر

گزارش تسنیم: خوش‌بینی معلمان و موفقیت رتبه‌بندی فرهنگیان چگونه میسر است

منبع
تسنيم
بروزرسانی
گزارش تسنیم: خوش‌بینی معلمان و موفقیت رتبه‌بندی فرهنگیان چگونه میسر است
تسنيم/ معاون شوراي عالي آموزش‌ و پرورش گفت:‌ گره زدن رتبه‌بندي با موضوع افزايش حقوق اشتباه است همچنين ملاک‌‌ها و شاخص‌هاي در نظر گرفته شده براي رتبه‌بندي معلمان بايد دقيق و قابل دستيابي باشد. احمد عابديني در خصوص رتبه بندي معلمان اظهار داشت:‌ رتبه بندي معلمان ضروري بوده و جزء زيرنظام‌هاي فرعي سند تحول بنيادين آموزش‌ و پرورش است. وي افزود:‌ طرح رتبه بندي اگر به درستي اجرا شود يکي از موضوعاتي است که به افزايش تلاش، خلاقيت و توانمندي معلمان منجر مي‌شود همچنين اجراي اين طرح باعث مي‌شود تا تمام معلمان يکسان ديده نشوند و افرادي که از توان، خلاقيت علمي و تلاش بيش‌تري برخوردارند به رتبه‌‌هاي علمي بالاتر دست يافته و از مزاياي بيشتري برخوردار شوند. معاون شوراي عالي آموزش‌وپرورش ادامه داد: در آموزش‌ و پرورش بايد تلاش کرد تا در مسيري گام برداشت که افراد براي تلاش‌هايي که انجام مي‌دهند از امتياز و تسهيلات بيشتري بهره مند شوند. عابديني گفت: در طرح اوليه رتبه‌بندي که در سال‌‌هاي گذشته تدوين شده بود پيشنهادهاي مطرح براي رتبه بندي معلمان، مشابه رتبه‌بندي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها بود و بر اساس آن افراد براي مدارک تحصيلي و تلاش‌هاي علمي که انجام مي‌دهند، امتياز گرفته و در ازاي آن از افزايش حقوق بهره‌مند مي‌شوند. رتبه بندي به ماندگاري بيشتر افراد خلاق در آموزش‌وپرورش کمک مي‌کند وي ادامه داد:‌ اجراي رتبه‌بندي باعث مي‌شود تا ماندگاري افراد در آموزش‌ و پرورش بيشتر شود و ديگر افرادي که تلاش‌هاي علمي و خلاقيت بالايي دارند به اين دليل که ساير نهادها خدمات و امتيازات بيشتري را دارند، آموزش‌وپرورش را ترک نخواهند کرد. متأسفانه هم‌اکنون شرايط به گونه‌اي است که يک فرد در وزارتخانه ديگر با مدرک و سابقه کار مشابه حقوق بيشتري را نسبت به معلمان دريافت مي‌کند.
گره زدن رتبه‌بندي با موضوع افزايش حقوق اشتباه است
معاون شوراي عالي آموزش‌وپرورش در پاسخ به اين پرسش که آيا اجراي رتبه بندي باعث افزايش حقوق فرهنگيان و بهبود وضعيت معيشتي آنها مي‌شود؟ گفت:‌ يکي از اشتباهاتي که هم‌اکنون شکل گرفته اين است که رتبه‌بندي را با بحث افزايش حقوق فرهنگيان مرتبط مي‌کنند در حالي که هدف اصلي رتبه‌بندي اين موضوع نيست. عابديني اظهار داشت: اين اشتباه باعث مي‌شود تا معلمان عنوان کنند که آيا در ساير وزارتخانه‌ها نيز براي افزايش حقوق فرهنگيان از آن‌ها مقاله و پژوهش علمي مي‌خواهند. بايد توجه داشت، اگر رتبه بندي را با بحث افزايش حقوق گره بزنيم، به شکست آن منجر مي‌شود. وي با اشاره به اين‌که معلمان ابتدا بايد از حداقل حقوق در شأنشان بهره مند شوند تا نيازهايشان برطرف شود،‌ بيان کرد:‌ پس از آن بايد اعلام شود که اگر معلمان مي‌خواهند از مزايا و تسهيلات بيشتري برخوردار شوند بايد فعاليت‌هاي پژوهشي انجام دهند.
رتبه‌بندي انگيزه رقابت و تلاش مضاعف را در بين معلمان ايجاد مي‌کند معاون شوراي عالي آموزش‌وپرورش با شاره به اينکه در آموزش‌وپرورش فردي که هم سطح يک کارمند ديگر در وزارتخانه ديگر است، حقوق کم‌تري را دريافت مي‌کند،‌ افزود: ماهيت طرح رتبه‌بندي براي تلاش مضاعف معلمان است و انگيزه رقابت،‌ تلاش مضاعف و به روز کردن علم و توانمندي را در آن‌ها ايجاد مي‌کند. رتبه‌بندي سبب مي‌شود معلمان براي ارتقاي توانمندي و علم خود به جاي الزام سازماني و حضور در دوره‌هاي کم کيفيت، خودشان در مسير ارتقاي توانمندي‌ها گام بردارند.
ملاک‌ها و شاخص‌هاي مرتبط با رسالت معلمي در طرح رتبه‌بندي بايد مدنظر باشد عابديني در پاسخ به اين پرسش که معلمان عنوان مي‌کنند شاخص‌هايي که براي ارتقاي رتبه‌‌ها در نظر گرفته شده بسيار دشوار است و بازار مدرک گرايي و خريد مقالات را دامن مي‌زند؟‌ گفت: هر طرحي ممکن است مشکلات و امتيازاتي را به همراه داشته باشد و در اجراي طرح رتبه بندي بايد نظارت‌‌ها را تقويت کنيم تا اين طرح به درستي اجرا شود. در رتبه‌بندي هر ملاکي که به رسالت معلمي و فلسفه وجودي اين شغل مقدس مربوط است، بايد به عنوان يک امتياز و شاخص در نظر گرفته شود. يک معلم بايد هر سال اطلاعات خود را به روز کند. آيا يک معلم نبايد از اطلاعات جديد در حوزه تعليم و تربيت مطلع باشد يا نبايد بتواند يک مقاله تدوين کند؟
ملاک‌ها و شاخص‌هاي رتبه‌بندي معلمان بايد دقيق،‌ عيني و قابل سنجش باشد وي گفت:‌ ملاک‌هايي که در مرحله نخست تدوين طرح رتبه‌بندي در نظر گرفته شده بود، اشکالاتي داشت و برخي از آن‌ها با مأموريت اصلي معلمان غيرمرتبط بود بنابراين بايد تلاش کرد تا اين ضعف‌ها و مشکلات برطرف شوند. هر ملاک و شاخصي که در طرح رتبه‌بندي گنجانده مي‌شود بايد با اين سوال مواجه شود که اگر معلم اين کار را انجام دهد تا چه اندازه در تربيت دانش‌آموزان، افزايش علم آن‌ها و کيفيت آموزش‌ و پرورش تأثيرگذار است؟ اگر شاخص غيرمرتبط با اين موضوعات بود بايد از بحث رتبه‌بندي حذف شود و ملاک‌هاي دقيق‌‌تر، قابل سنجش‌تر و عيني‌تر در رتبه‌بندي لحاظ شود.
اجراي رتبه‌بندي نياز به ابزاري براي سنجش معلمان دارد معاون شوراي عالي آموزش‌ و پرورش در پاسخ به اين پرسش که آيا اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان به تدوين نظام سنجش صلاحيت حرفه‌اي نياز دارد، عنوان کرد:‌ بنده بارها تأکيد کرده‌ام بدون نظام سنجش صلاحيت حرفه‌اي، نظام رتبه بندي معنا ندارد چرا که بايد ابزار و وسيله سنجش دقيقي داشته باشيم که بگوييم معلمان بر اساس آن در اين رتبه‌‌ها قرار مي‌گيرند. از نظر بنده نظام سنجش صلاحيت حرفه‌هاي در اولويت قرار دارد و ابتدا بايد اين نظام تدوين شود و اگر اين تقدم زماني را در نظر نگيريم بايد نظام سنجش صلاحيت حرفه‌اي و رتبه‌بندي معلمان را همزمان تديون کرد. عابديني تصريح کرد: ابزار سنجش لازمه رتبه‌بندي معلمان است و بدون اين ابزار سنجش،‌ رتبه‌بندي امکان‌پذير نيست و ممکن است مشکلاتي که در گذشته براي سطح بندي معلمان وجود داشت، ايجاد شود.
وي در پاسخ به اين پرسش که در خصوص آخرين جزييات رتبه‌بندي معلمان اطلاعي در اختيار داريد؟‌ گفت:کليات رتبه‌بندي در دولت مصوب شدو جزييات آن در حال تهيه است. به نظر بنده طرح رتبه‌بندي حتماً بايد در مجلس مصوب شود چرا که براي اجراي رتبه‌بندي بحث مالي و تأمين اعتبارات مطرح است و اگر بخواهيم آن را از طريق اعتبارات جاري دولت تأمين کنيم اين اعتبارات بايد از جايي کنده شود که امکانپذير نيست. مرجع تصويب طرح رتبه‌بندي مجلس است و رويه نيز بدين صورت بود که اين طرح ابتدا بايد در هيئت دولت بررسي و پس از آن به عنوان لايحه به مجلس ارسال مي‌شد. عابديني گفت:‌اگر طرح رتبه بندي در مجلس مصوب شود، اعتبار قانوني آن افزايش يافته و امکان دائمي شدن آن وجود دارد بنابراين بيش‌تر مي‌‌توان به آن تکيه کرد و به استمرار آن اميدوار بود. در وضعيت فعلي تأمين اعتبار رتبه‌بندي دشوار است.