نماد آخرین خبر

کمیته بررسی ابعاد ریزش پروژه گود برداری خیابان ایران زمین در شورای شهر تهران تشکیل شد

منبع
فارس
بروزرسانی
کمیته بررسی ابعاد ریزش پروژه گود برداری خیابان ایران زمین در شورای شهر تهران تشکیل شد
فارس/ علت ريزش گودبرداري پروژه خيابان ايران زمين در جلسه امروز کميسيون عمران شوراي شهر تهران، مطرح شد و در نهايت کميته اي متشکل از 9سازمان و نهاد دخيل در اجرا و نظارت اين پروژه تشکيل شد تا ابعاد مختلف پروژه را بررسي کنند. به گزارش اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران در اين جلسه علاوه بر اعضاي کميسيون عمران،شهرسازي و معاونت نظارت شوراي شهرتهران، معاونت شهرسازي شهرداري تهران، شهردار منطقه 2، سازمان نظام مهندسي، مهندس ناظر، مشاور و مجري طرح و نماينده مالک حضور داشتند و مقرر شد کميته‌اي متشکل از معاونت شهرسازي شهرداري تهران، شهردار منطقه 2، نماينده سازمان نظام مهندسي، نماينده مالک، نماينده معاونت نظارت شوراي شهر، نماينده کميسيون عمران، نماينده شرکت مکانيک خاک و نماينده سازمان بازرسي شهرداري تهران و شرکت آبفا تشکيل شود و اين کميته در قالب کارگروه‌هاي مختلف به مدت 10 روز موضوع را در ابعاد مختلف بررسي و نتيجه را به کميسيون عمران شوراي شهر گزارش کند. در جريان اين جلسه احمد دنيا مالي، رئيس کميسيون عمران شوراي شهر تهران ،گفت: به دليل مشکلات به وجود آمده در اين پروژه، کار گودبرداري قطعاً بايد متوقف شود. وي خطاب به مجري پروژه گفت: ما مستنداتي در اختيار داريم که در زمان اجراي گودبرداري تغيير شکل‌هاي در زمين حاشيه گودبرداري وجود داشته است که از طرف سازمان نظام مهندسي، ناظر طرح ،شهرداري و حتي اهالي محل به شما تذکر داده شده است ولي متأسفانه علي رغم اين همه تذکرات اين اتفاق افتاد که من معتقدم اگر تمهيدات لازم در نظر گرفته مي‌شد اين اتفاق صورت نمي‌گرفت. دنيا مالي در ادامه افزود: بزرگترين نگراني شورا در حال حاضر نبود امنيت رواني مردم در اين محله است که فعلاً اين موضوع بايد بر طرف شود تا بعداً در نحوه اجرا به فصل مشترک برسيم. ليتکوهي، مهندس مشاور کارفرما با اشاره به اينکه تمهيدات لازم براي فصل بارندگي در نظر گرفته شده است،گفت: اکنون پروژه متوقف شده است و بنا داريم ادامه کار را به روش جزيره‌اي اجرا کنيم و ساخت سازه را در وسط گودبرداري انجام دهيم تا باعث پايداري ديواره‌ها شود. سعيد غفراني، رئيس سازمان نظام مهندسي شهر تهران نيز در گزارش مراحل تذکر به ناظر و مجري طرح مبني بر پرخطر بودن گودبرداري را بيان کرد و افزود: ما در چند مرحله دستور توقف کار را صادر کرديم که ظاهرا کار متوقف نشد و اين مشکل بودجود آمد که ناظر بايد پاسخگو باشد. غفراني اضافه کرد: با بررسي‌هاي انجام شده به نظر مي‌رسد به نکات فني لازم در اجراي گودبرداري دقت نشده است و همچنين دستي بودن خاک منطقه و نشتي آب باعث ريزش اين گودبرداري شده است که البته سازمان آب معتقد است نشتي آب بعد از ريزش گودبرداري بوجود آمده است که درحال بررسي است. اسماعيل دوستي، عضو کميسيون عمران شوراي شهر تهران با اشاره به نامه نگاري‌هاي سازمان نظام مهندسي با شهرداري و ناظر پروژه گفت: در اينجا تعللي صورت گرفته است چرا که شما تنها به مکاتبات اکتفا کرده‌ايد و در اين خصوص جلسه اي برگزار نکرده‌ايد. دوستي با اشاره به اينکه در بازديد از پروژه مشاهد شده است که ترک‌هاي کف خيابان اطراف پروژه با قير و آسفالت پوشيده شده است خطاب به مجري طرح گفت: آيا اين کار يک روش نگهداري ديواره گودبرداري بوده است؟ يا اينکه مي‌خواسته‌ايد اشکال کار را بپوشانيد و چرا ناظر پروژه اين موارد را تذکر نداده است. نايب رئيس کميسيون عمران شوراي شهر تهران در ادامه با اشاره به اينکه من تعدادي گزارش فني از اهالي محله دارم، افزود: معتقدم که اين ترک‌ها در فاصله گودبرداري 15 تا 20 متر اتفاق افتاده است و شما بايد درهمان مرحله کار را متوقف مي‌کرديد. محسن سرخو، ديگر عضو کميسيون عمران شوراي شهر نيز با اشاره به اينکه گودبرداري بايستي متوقف شود، گفت: اضافه شدن به عمق گودبرداري به صلاح نيست و بهتر است کسري پارکينگ در طبقات بالا تامين شود. در ادامه ليتکوهي، مهندس مشاور کارفرما در خصوص پوشاندن ترک‌هاي کف خيابان اطراف پروژه گفت: آسفالت کردن اين ترک‌ها براي پنهان کاري نبوده است بلکه چون فصل زمستان وبارندگي درپيش بوده است و آب باعث مي‌شد مقاومت خاک کم شود بنابراين ترک‌ها را با قير پوشانيديم. عليرضا جاويد، معاون شهرسازي شهردار تهران با اشاره به به بازديد خود از محل پروژه گفت: ما بايستي بيشتر توان خود را جهت جلوگيري از ريزش ضلع جنوبي پروژه کنيم و در اين خصوص تمهيدات لازم را ايجاد کنيم. دهقان نماينده شرکت ناظر پروژه در توضيحاتي مراحل نظارت در اجراي گودبرداري را بيان کرد و گفت: آب هاي زيرزميني و فاضلاب بدون متولي عمده ترين عامل اين تخريب بوده است. مهدي چمران، عضو کميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران نيز که در اين جلسه حضور داشت با اشاره به برهم خوردن ساختار ژئودزي منطقه بر اثر اين گودبرداري، گفت: اين موضوع نيز بايد بررسي شود که چگونه مي توان اين ساختار را تثبيت کرد تا مردم بتوانند باآرامش در آن منطقه زندگي کنند. احمد دنيا مالي، رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهرتهران نيز با اشاره به اينکه با توجه به شرايط موجود عميق تر شدن پروژه به صلاح نيست پيشنهاد داد تا معاونت شهرسازي شهرداري تهران پروانه ساختماني اين پروژه را بررسي مجددکند و در صورت امکان عمق گودبرداري از 40 متر به 30 متر کاهش يابد ، همچنين تحکيم خاک اطراف پروژه نيز در دستور کار قرار گيرد. وي همچنين در خصوص گودبرداري عميق گفت: ما بايد به اين اعتقاد برسيم تا مجموعه طراح، مهندس مشاور و پيمانکار يک پروژه از هم جدا شوند چرا که در اکثر پروژه‌ها طراح و پيمانکار يکي است که از لحاظ فني بهتر است اين گروه ها از هم جدا باشند. دنيا مالي پيشنهاد داد کميته اي متشکل از 9 عضو از سازمان‌ها و نهادهاي دخيل در نظارت و اجرا اين پروژه تشکيل شوند تا اين کميته در قالب چند کار گروه مسائل مختلف پروژه از قبيل بررسي مجدد پروانه ساختماني، مسائل فني و مشکلات ايجاد شده براي همسايگان پروژه را بررسي کنند و ظرف مدت ده روز نتيجه آن را به کميسيون عمران شورا گزارش دهند.