نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

حدود تنبیهات در مدارس

منبع
فارس
بروزرسانی
حدود تنبیهات در مدارس
فارس/ مديرکل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات وزارت آموزش و پرورش، مراحل و چگونگي انجام تنبيه دانش‌آموزان در مدرسه را مطابق آيين‌نامه انضباطي مدرسه تشريح کرد. سيد رحيم ميرشاهولد در پاسخ به اين پرسش که «وضعيت رسيدگي به شکايات در خصوص ضرب و شتم دانش‌آموز در مدرسه و يا در مقابل آن ايجاد مشکل و توهين به فرهنگيان در مدارس چگونه است؟»، اظهار داشت: تنبيه دانش آموز که به زحمات و خدمات آموزشي مدرسه جواب نمي‌دهد در قانون و آيين‌نامه اجرايي مدرسه وجود دارد و حدود تنبيهات را مشخص کرده است. وي افزود: کسي که از قانون تخطي مي‌کند بايد جريمه شود و اين موضوع را کسي انکار نمي‌کند. قانون حد و حدودي را مشخص کرده است. ميرشاهولد با اشاره به اينکه با تمام سختي هايي که وجود دارد مدارس را با تجهيزات و امکانات براي تحصيل دانش‌آموزان آماده کرده‌ايم، خاطرنشان کرد: حدود 105 هزار مدرسه در کشور داريم که خدمات آموزشي ارائه مي‌دهند و همه آنها داراي مدير و معلم و ابزار و تجهيزات هستند. همه آنها براي اين فراهم شده که دانش‌آموزي ثبت‌نام کند و درس بخواند. کار دانش‌آموز غير از درس خواندن و همراهي با برنامه‌هاي مدرسه، چيز ديگري نيست. وي با بيان اينکه در آيين نامه انضباطي مدرسه در خصوص درس نخواندن دانش آموزان و شيوه تنبيه مطالبي عنوان شده است، گفت: معلم در وهله نخست به دانش‌آموز «تذکر» مي دهد، سپس «خصوصي» با وي صحبت مي‌کند؛ در قدم بعدي به «پدر و مادر» او اطلاع داده مي شود و سپس به «مدير مدرسه» معرفي مي شود. البته بسته به نوع تخلف دانش‌آموز حتي «شوراي مدرسه» تشکيل مي‌شود و در نهايت دانش آموز «در اختيار منطقه» قرار مي‌گيرد؛ در ادارات نيز به وي مشاوره داده شود که اين موارد ذکر شده همگي در آيين نامه انضباطي مدرسه وجود دارد. وي افزود: بنابراين، ضرورتي براي تنبيه بدني بدني دانش آموز وجود ندارد چون در قانون وجود ندارد؛ اگر کسي تنبيه بدني انجام دهد، خلاف مقررات انجام داده است و طبيعتاً بسته به نوع آن تنبيه بدني، آموزش و پرورش ناچار است عکس العمل نشان دهد. مديرکل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه امروز يکي از سخت‌ترين کارها معلمي است، گفت: در کنار آن مي‌دانيم که تمام معلمان زندگي خود را گذاشته‌اند که بچه‌ها به تکامل برسند و براي آينده مفيد باشند. معلمان هم زحمت مي‌کشند. امروز رفتن داخل کلاس شهامت مي‌خواهد زيرا نوجوانان و جوانان پرسشگر هستند، منطق مي‌خواهند، بحث و گفت‌وگو مي‌کنند و به راحتي زير بار هر حرفي نمي‌روند. وي اضافه کرد: جمع و جور کردن 30 تا 35 دانش آموزي که داراي چنين روحياتي هستند کار ساده‌اي نيست و سخت است. حال اگر بين اين 35 دانش‌آموز، 4 تا 5 نفري باشند که نه درس مي‌خوانند، نه علاقه به درس دارند، نه به آينده خود فکر مي‌کنند، شيطنت مي کنند و مزاحم درس بقيه هم مي شوند، شرايط را سخت و دشوار مي‌کند. ميرشاهولد با بيان اينکه در مجموع اگر تنبيه بدني دانش آموز در مدرسه رخ دهد مجبور هستيم که قانوناً با آن برخورد کنيم، تصريح کرد: اگر تنبيه غير متعارفي رخ دهد که آسيبي براي دانش آموز باشد، ممکن است خانواده ها خارج از آموزش و پرورش موضوعات را پيگيري کنند. توصيه آموزش و پرورش اين است که معلمان با صبر و حوصله و بردباري به کار تعليم و تربيت بپردازند. مديرکل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات وزارت آموزش و پرورش در خصوص حمايتي که از معلمان انجام مي‌شود، گفت: اگر خدايي نکرده جسارتي و يا تعرضي به معلم در مدرسه انجام شود و درگيري فيزيکي رخ دهد، واحد حقوقي آموزش و پرورش تمام قد از معلمان دفاع مي‌کند. البته در بسياري از موارد اولياي دانش‌آموزان و معلمان رضايت مي‌دهند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد