فارس/ دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش از بررسي بررسي طرح «شبماني دانشآموزان در مدرسه» خبر داد.
مهدي نويد ادهم دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس درباره آخرين جلسه اين شورا، اظهار کرد: دستور کار اين جلسه، آييننامه برگزاري اردوها بود که بعد از ۳ جلسه بررسي به تصويب نهايي رسيد.
وي ادامه داد: اين آييننامه را از دو منظر بايد نگاه کرد؛ اولين منظر، اثربخشي اردوهاست که به عنوان يک فعاليت آموزشي و تربيتي مؤثر حداکثر استفاده را بايد از آن به عمل آورد؛ به عبارت ديگر بسياري از اهدافي که در کلاس درس و درون مدرسه نميتوانيم محقق کنيم در اردوها و در يک فضاي صميمي و دوستانه، ميتوان زمينه تحققش را فراهم کنيم.
نويد ادهم تصريح کرد: در فضاي اردو، صميميت بين دانشآموزان و همچنين بين آنها و معلمشان ايجاد شود و در محيط طبيعي مثل کوه، پارک و جنگل به فراگيري دانش ميپردازند.
وي افزود: در آن سوي قضيه و منظر دوم، آسيبهاي اردوها وجود دارد مثل واژگوني اتوبوسها و اينکه خطرات را چگونه ميتوان ايمن کرد که هم آن فرصت را داشته باشيم و هم بتوانيم تهديد را مهار کنيم.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: آييننامه اردوها با اين ديد تنظيم و تصويب شد و نکات خيلي خوبي پيشبيني شد که بچهها در چه سني، چه دوره تحصيلي و چقدر مجاز هستند که از شهر خودشان خارج شوند.
وي ادامه داد: يک نکتهاي در لابهلاي بحث مطرح شد که قرار است همکاران در معاونت پرورشي کار کنند و در جلسه آينده شوراي عالي مطرح شود و آن هم بحث «شبماني» است که اين روزها در برخي مدارس شايع شده است و به معناي خوابيدن و بيتوته در مدرسه است.
نويد ادهم با بيان اينکه در شبماني، مدير و معلم برنامهريزي ميکند که بچهها يک روز در مدرسه بمانند، اضافه کرد: شوراي عالي آموزش و پرورش در عين حال که اين موضوع را تأييد کرده و مفيد ميداند اما معتقد است که بايد قانونمند است و به عنوان طرحي، مستقلاً تنظيم شود.
وي تصريح کرد: شبماني در مدرسه ميتواند بسيار مؤثر باشد و با حداقل هزينهها انجام شود اما بايد مديريت شده و آسيبها شناسايي شود.
بازار