ميزان/ وزير آموزش و پرورش درباره وضعيت مدارس و دانش آموزان مناطق سيل زده گفت: اين حادثه در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان بيشترين خسارت را وارد کرد.
سيدمحمد بطحائي گفت: حدود ۱۵۰۰ مدرسه در اين حادثه دچار خسارت شدند که از اين تعداد حدود ۲۱۲ مدرسه به علت عمر بالاي ساختمان آنها و صدمات وارده بايد به طور کامل تخريب و بازسازي شوند و حدود ۱۳۰۰ مدرسه با تعمير، قابل استفاده هستند.
سيدمحمد بطحائي با حضور در برنامه "نگاه يک" شبکه يک سيما افزود: مدارس استان گلستان از ۱۹ فروردين راه اندازي شد و تأخيري در آغاز به کار مدارس نداشتيم و مدارس استان لرستان به ويژه در دو شهر پلدختر و معمولان حدود يک هفته تا ۱۰ روز تعطيل شد.
وي ادامه داد: در استان خوزستان با تاکيد رئيس جمهور و همکاري همکاران، مدارس با وقفه ۲ هفتهاي آغاز به کار کرد، اما در تعداد محدودي از روستاها به علت اينکه مردم هنوز به آن جا بازنگشته اند مدارس آغاز به کار نکرده است البته امکان تحصيل در محلهاي اسکان آنها فراهم است. برخي کلاسهاي آموزشي تکميلي براي دو استان لرستان و خوزستان داير کرده ايم و امکانات شبانه روزي را براي برخي از آنان و کلاسهاي تقويتي و دبيران پروازي فراهم کرده ايم.
بطحائي افزود: براي برخي از دانش آموزان سيل زده که در کلاس دوازدهم و نگران کنکور هستند اردوي آموزشي پيش بيني کرده ايم. عقب ماندگي تحصيلي دانش آموزان سيل زده با روشها و خدماتي که پيش بيني شده است، جبران ميشود و نگران نباشند.
وزير آموزش و پرورش گفت: تخريب و بازسازي مدارس آسيب ديده را در طول تابستان، ا. انجام خواهيم داد و براي مهر، مدارس را براي دانش آموزان آماده ميکنيم.
بطحائي از خيران مدرسه ساز و نيکوکار قدرداني کرد و افزود: آنها در هفته اخير در جشن گلريزان براي مناطق سيل زده، اعتبارات بسيار خوبي را تعهد کرده اند.
وي اضافه کرد: دوشنبه شب به استان گلستان سفر ميکنيم و نخستين کلنگ تخريب و بازسازي مدارس را بر زمين خواهيم زد.
بطحائي گفت: در پلدختر و معمولان محل اقامت جمعيتي تغيير ميکند به همين علت بايد منتظر بمانيم تا ابتدا، جانمايي سکونت آنها انجام شود سپس جانمايي مدارس و ساخت آن را آغاز کنيم.
وي افزود: مدارسي که فقط نياز به تعمير و مرمت دارند تابستان امسال انجام ميشود و براي شروع تحصيلي جديد در مهر آماده ميشود.
وزير آموزش و پرورش گفت: سازههاي مدارس ما يکي از مستحکمترين بناهايي است که در بافت شهري داريم، زيرا استاندارهاي لازم در ساخت اين مدارس رعايت ميشود.
بطحائي افزود: تا آنجايي که ميتوانيم در بازسازي منازل و فراهم کردن تسهيلات کم بهره يا بلاعوض براي معلمان آسيب ديده در مناطق سيل زده کمک و همکاري ميکنيم.
وي با اشاره به اينکه سيلي که اتفاق افتاد در ۱۰۰ سال اخير بي سابقه بود، اضافه کرد: دولتها در چنين حوادثي نميتوانند همه خسارات آسيب ديدگان را در کوتاه مدت جبران کنند.
بطحائي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه از شهريور لايحه رتبه بندي را آماده کرديم و براي دولت فرستاديم، گفت: هدف اصلي اين لايحه، ارتقاي شايستگي و توانمندي معلمان است و بر اين اساس نظام پرداختهاي معلمان هم متفاوت خواهد شد.
وي ادامه داد: اين لايحه قرار است در دولت مطرح شود، اما اوضاع اقتصادي فعلي بخشي از کار را به تأخير انداخته است.
بطحائي با اشاره به اينکه بر اساس هدف گذاري، به نحوي حرکت ميکنيم که اين ربته بندي از مهر ۹۸ آغاز شود، افزود: اعتباري در بودجه ۹۸ براي اين موضوع پيش بيني شده است.
وي اضافه کرد: اجراي اين رتبه بندي در دوره ۳ تا ۴ ساله بخش عمدهاي از مشکلات آموزش و پرورش کشور را کاهش ميدهد.
وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه سند تحول بنيادين، نقشه راه و مسير حرکتي ما را تعيين ميکند، گفت: براي عملياتي شدن اين سند، مختصات آن يعني زيرنظامهاي آن بايد معلوم و اجرايي شود و اکنون ۶ زير نظام اين سند تصويب و ابلاغ شده است.
بطحائي همچنين با ابراز تأسف از اينکه بيشترين تيراژ کتابهايي که در نمايشگاه کتاب به فروش رفته به کتابهاي کمک درسي مربوط بوده است، افزود: اين رويه، غلط است و در عوض بايد کتابهايي مانند رمان، شعر، و تاريخ تمدن ايران، بيشترين فروش را داشته باشند در آن زمان ميتوانيم بگوييم سند تحول اجرايي شده است.
وزير آموزش و پرورش گفت: بيشترين کتابهاي به فروش رفته در نمايشگاه کتاب امسال مربوط به کتابهاي کمک درسي است.
بطحائي، با بيان اينکه مسئوليت پذيري و فداکاري از معاني سند تحول آموزش و پرورش است افزود: تا زماني که بيشترين فروش کتاب مربوط به کتابهاي کمک درسي است سند تحول اجراي نشده است.
وي گفت: دليل فروش بسيار کتاب کمک درسي خواست مردم است.
بطحائي اضافه کرد: دولت و ديگر دستگاهها به تنهايي نميتوانند مهارتهاي زندگي و مسئوليت پذيري را به دانش آموزان بياموزند و خانوادهها بايد مطالبه گر باشند تا برنامه ريزي مسئولان براساس اين مطالبه باشد.
وي گفت: اصلاحات کتب درسي ادامه دارد و اين کتابها بايد به سرعت براساس نيازهاي فرهنگي و اجتماعي به روز رساني شود.
وزير آموزش و پرورش شناخت هويت را از کارکرد آموزش و پرورش خواند و افزود: دوران جنگ نظامي براي استعمارگران گذشته است و جوامع ياد گرفته اند چگونه بر جنگ اقتصادي پيروز شوند، اما آنچه که موجب ميشود استعمار گران در جامعهاي بمانند تغيير هويت آن جامعه است و اين نوع استعمار دائمي خواهد شد.
وي ادامه داد: دليل حساسيت ما به سند ۲۰۳۰ نفوذ اين سند به هويت و روش زندگي ايراني اسلامي ما است تا آن را از بين ببريم.
بطحائي گفت: در سند ۲۰۳۰ حرفهاي خوبي زده شده، اما هدف آنها تغيير هويت و جايگزيني هويت جديد براي اهداف استعماري است.
وي افزود: مفاهيم بسيار متعاليتر از آنچه که در سند ۲۰۳۰ آمده است در اسناد بالا دستي خودمان از جمله سند تحول آموزش و پرورش داريم.
وي ادامه داد: دليل حساسيت رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز به سند ۲۰۳۰ اين است که اين سند ميخواهد تيشه به ريشه ما بزند.
وي با بيان اينکه نيازي به سند ۲۰۳۰ براي اداره آموزش و پرورش مان نداريم گفت: به هيچ عنوان هيچ مجوزي براي اجراي اين سند در مراکز مربوط به آموزش و پرورش وجود ندارد.
وي گفت: امکان دارد به طور مخفيانه در برخي مهدکودکها که زير نظر آموزش و پرورش نيستند مفادي از اين سند اجرا شود که اين مسئله براي هويت کشور خطرناک است.
بطحائي اضافه کرد: گاهي افرادي خواسته يا ناخواسته مفاد سند ۲۰۳۰ را در غالب دورههاي آموزشي براي خانوادهها، دانش آموزان، جوانان و نوجوانان اجرا ميکند که هشدار ميدهم اين کار براي هويت کشورمان بسيار خطرناک است و اگر مقابلهاي با اين سند داريم به اين دليل است.
وي درباره برگزاري همايشي از طرف سازمان فناوري اطلاعات که در آن موضوع آسي تي براي دختران دانش آموز معرفي شد گفت: وزارت آموزش و پرورش هيچ گونه مشارکتي در اين همايش نداشته است البته اين همايش از سالهاي پيش از طرح سند ۲۰۳۰ برگزار ميشده است، اما چون در همايش اخير به اهداف ۲۰۳۰ متصل شده است بايد علامت سوال جدي روي آن گذاشت.
وي افزود: دانش آموزش براي شرکت در اين همايش بيشتر از مدارس غير دولتي بوده اند که در حال پيگيري هستيم و اگر سهل انگاري شده باشد تذکر جدي ميدهيم و برخورد ميکنيم.
وي گفت: گروه سه نفرهاي ايجاد کرده ام که به محض دريافت چنين اخباري روي آن متمرکز ميشود و مسئله را بررسي ميکنم.
بطحائي افزود: در چند مورد نتايج بررسي اين گروه موجب تذکر يا جابجايي افراد خاطي شده است.
وي با بيان اينکه کنکور به مسئله مشترک بخشهاي حاکميتي تبديل شده است گفت: براي حذف کنکور بايد پيش زمينههاي فراهم و نقش سوابق تحصيلي پيش از کنکور در آينده تحصيلي دانش آموزان برجسته شود.
وي ادامه داد: فضاي مجازي فرصتها و خطراتي دارد که بر اين اساس از مهر آينده براي پايه ابتدايي دوم و متوسط اول برنامههاي دو ساعته در اختيار معلمان قرار ميگيرد.
وزير آموزش و پرورش گفت: براي افزايش سواد رسانهاي و آشنايي دانش آموزان با فرصتها و تهديدات فضاي مجازي منابعي آماده شده است.
بازار