فارس/ از سال گذشته موضوع خريد اتوبوس هاي کهنه خارجي در تهران مطرح شد. اين اقدام با واکنش هاي زيادي همراه شد؛ مدتي موضوع مسکوت ماند تا اينکه شهردار تهران خبر از مذاکره براي خريد اتوبوس هاي دست دوم داد.
توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي شهر تهران سالهاست که در دستور کار مديريت شهري است. براي نوسازي ناوگان بايد دولت سهم خود را پرداخت کند اما طي ساليان گذشته اين امر رخ نداد و دولت يکي از بدهکاران بزرگ شهرداري تهران است.
توسعه خطوط مترو و تکميل آن مي توانند بخشي از مشکلات ترددي شهروندان را برطرف کند و همچنين توسعه ناوگان اتوبوسراني مي تواند در کاهش آلودگي هوا و ترافيک تاثير گذار باشد.
در بهمن سال ۹۶ حسن روحاني رئيس جمهور در خصوص نوسازي حمل و نقل جاده اي و شهري به خصوص کاميون ها و اتوبوس هاي فرسوده تاکيد کرد.
وي ادامه داد: «آنچه امروز به مردم قول ميدهيم اين است که دولت دوازدهم مصممتر از دولت يازدهم اهتمام دارد که خودروهاي فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جادهاي برونشهري و درونشهري، خارج کند و تلاش ما اين است که بتوانيم در سالهاي پيش رو آن را به انجام برسانيم.»
همچنين محمدعلي نجفي؛ شهردار وقت تهران سفري به لهستان براي خريد اتوبوس داشت و همچنين بر خريد اتوبوسهاي نو از کشورهاي اروپايي و نوسازي اتوبوسراني تهران تاکيد کرد.
شهردار وقت تهران گفت: با کمک رئيس جمهور در نظر داريم ناوگان اتوبوسراني را به صورت کلي نوسازي کنيم» ابراز کرد: در برنامه پنج ساله پيش رو حداقل بايد حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس جديد را در کشور وارد سيستم کنيم؛ علاوه بر اين در حمل و نقل شخصي و تاکسيراني نيز برنامه داريم تا به سمت استفاده از خودروهاي برقي و هيبريدي حرکت کنيم. همچنين رئيس جمهور برنامهاي براي برقي کردن و نوسازي ناوگان حمل و نقل اعلام کردند که بخش عمدهاي از اين برنامه به تهران بر ميگردد.
اما اين امر هم رخ نداد و خبري از اتوبوسهاي نو لهستاني در تهران نشد و نجفي بدون تحقق اين وعده از شهرداري تهران رفت.
بر اساس اين گزارش، احداث خطوط تندرو (بي آر تي) از سال ۱۳۸۶ در تهران آغاز شد. اتوبوسهاي دوکابين يا آکاردئوني وارد اين خطوط شدند. عمر مفيد اتوبوس ها بر اساس استانداردهاي جهاني بين ۴ تا ۷ است. بسياري از اتوبوس هاي که در خطوط اتوبوسراني در حال حاضر فعال هستند از رده خارج شدهاند.
شهرداري تهران براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني نيازمند پول است، در حال حاضر بلديه با بحران منابع رو به رو است از اين رو مسئولان ارشد شهرداري تهران پيشنهاد واردات اتوبوسهاي دست دوم خارجي را دادند.
محسن پورسيد آقايي معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران در اين باره گفت: خريد اتوبوسهاي دستدوم با عمر۵ سال از کشورهاي خارجي يکي از راهکارها براي توسعه حمل و نقل عمومي است و در شرايط فعلي کمک خوبي براي کاهش آلودگي هواي تهران است.
به گفته معاون شهردار تهران، وقتي در تهران اتوبوسها با عمر فرسودگي بالا داريم، حتي سطح تعميرات و نگهداري آنها را هم به سختي انجام ميدهيم. مي دانيد ما در پايتخت بيش از ۴ هزار اتوبوسها با عمر بالاي ۸ سال داريم که در حال تردد هستند.
وي تصريح کرد: جايگزين کردن خودروي نو نياز به ميلياردها تومان پول دارد که در اين شرايط فعلاً پولش فراهم نيست. اين واقعيتي است که دولت و شهرداري هيچکدام نتوانستند چنين بودجهاي را فراهم کنند.
البته اين منافاتي ندارد که ما اتوبوسهاي نو بخريم و وارد کشور کنيم؛ اما واقعاً براي چند هزار دستگاه اتوبوسي که ما مي خواهيم به فوريت در سطح شهر تهران تجهيز کنيم؛ ميتواند يک راهحل باشد؛ که ما موقتاً از اتوبوسهاي بهتر و سالمتر نسبت به اتوبوسهاي ۸ ساله، ۱۰ ساله و ۱۲ ساله تهران داشته باشيم.
وي در خصوص قيمت اتوبوس هاي دست دوم گفت: اتوبوس هاي دست دوم با قيمت بسيار ارزان وارد کشور مي شود. حال ۲ تا ۳ سال از آن استفاده ميکنيم و هر زمان که دولت توانايي نوسازي داشت و توانست اتوبوسهاي جديد به حد کافي خريداري کند طبيعتاً اينها را کنار ميگذاريم.
خبر خريد اتوبوس هاي دست دوم خارجي واکنش هاي زيادي را از سوي مسؤولان به همراه داشت اين در حالي است که در قانون آمده است که کاميون دستدوم با عمر ۴ سال مي تواند وارد کشور شود. در شهرهايي که مسئله آلودگي آنها زياد است، بهتر است اتوبوسهاي دستدوم وارد شود که استانداردهاي لازم را هم دارند.
محمد عليخاني رئيس کميسيون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران در اين باره گفت: ورود اتوبوس دست دوم کار غلطي است، در گذشته اتوبوسهاي دست دوم را به شهرهاي کوچک ميفرستادند و از شهر خارج ميکردند، حالا مي خواهيم اتوبوس دست دوم بخريم که اين کار، دور باطل است.
وي ادامه داد: اکثر اتوبوسهاي تهران بجز BRTها از رده خارج شدهاند و عمر ۸سالهشان تمام شده است و در اصل اتوبوسي نداريم. حالا اگر اتوبوس دست دوم بخريم آنها هم دو تا سه سال ديگر از رده خارج ميشوند.
به گفته عليخاني، اتوبوسهاي دست دوم را ميخرند و بعد ميخواهند روي آن فيلتر ضد دوده بگذارند! هزينه خريد فيلتر ضد دوده و تعمير اتوبوسهاي دست دوم را صرف خريد اتوبوس نو کنيد.
کلان شهر تهران به بيش از ۹ هزار اتوبوس نياز دارد و تقريباً نيمي از اتوبوسهاي فعلي فرسوده و از رده خارج هستند و تاکنون به دليل کمبود منابع و برخي مشکلات نوسازي رخ نداده است.
پيمان سنندجي مدير عامل سازمان اتوبوسراني شهر تهران در اين باره گفت: در حوزه نوسازي ناوگان اتوبوسراني اتفاق جديدي رخ نداده و روز بهروز نه تنها اتوبوسهاي جديدوارد ناوگان نميشود، بلکه به تعداد اتوبوسهاي فرسوده شهر نيز اضافه ميشود.
وي ادامه داد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد دادهايم شرايطي را فراهم کند تا بتوانيم اتوبوسهاي دست دوم را وارد ناوگان اتوبوسراني کنيم؛ قطعاً شرايط آنها بسيار بهتر از اتوبوسهاي فرسوده خواهد بود.
به گفته سنندجي، واردات خودروهاي سنگين دست دو مانند تريلر و کاميون توسط وزارت صنعت صورت ميگيرد و در سالهاي ۶۸ و ۶۹ نيز تعدادي اتوبوس دست دو وارد کشور شده است. اگر بتوانيم اتوبوسهاي نو را جايگزين ناوگان فرسوده کنيم که اتفاق بسيار خوبي است؛ اما در شرايطي که امکان اين امر فراهم نيست اتوبوسهاي دست دوم با شرايط سني خاص، گازسوز يا هيبريدي مشکل اتوبوسراني را تا حدودي رفع ميکنند.
ماه هاست که موضوع خريد اتوبوسهاي دست دوم خارجي مسکوت مانده بود که پيروز حناچي شهردار تهران خبر داد که در حال مذاکره براي خريد اتوبوس هاي دست دوم هستيم.
بر اساس اين گزارش، اتوبوس يک محصول خاص است که مشتري عام نداشته و مشتريان و خريداران اصلي آن سه گروه شهرداريها، سازمان شهرداريهاي وزارت کشور و شرکت تعاوني اتوبوسراني هستند.
برخي کارشناسان معتقدهستند که واردات اتوبوس دست دوم علاوه بر ضربه زدن به توان توليد داخل در شأن مردم ايران نيز نيست، علاوه بر اين در شرايط فعلي که منابع ارزي کشور محدود است، خروج مقدار قابل توجهي ارز براي واردات محصولي که توان توليد داخلي آن وجود دارد بر خلاف ضوابط و راهبردهاي کلان ملي است.
بر اساس اين گزارش، با نوسازي ناوگان اتوبوسراني و توسعه خطوط مترو آلودگي هوا و ترافيک در تهران کم مي شود دولت بايد در اين زمينه سهم خود را پرداخت کند اما تاکنون امتناع کرده است با وجود اينکه در دوره جديد مديريت شهري، شهردار تهران در جلسات هيات دولت حضور دارد اما هنوز اتفاق خاصي در اين زمينه رخ نداده است. سال هاست که قرار است شهرداري تهران ۲ ميليارد دلار از منابع دولتي براي رفع موضوع کاهش آلودگي هوا استفاده کند که تاکنون اين امر محقق نشده است.
بازار